מחירי הנפט ירדו ביום הרביעי ברציפות - למרות ירידה במלאים

מחיר חבית נפט מסוג WTI ירד ב-0.8% ל-37.2 דולר לחבית ■ דוח המלאים הצביע על ירידה ראשונה מזה 3 חודשים בחביות הנפט, לעומת צפי לעלייה של עד 700 אלף חביות ■ המחירים בשפל של קרוב ל-7 שנים

נפט / צילום: רויטרס
נפט / צילום: רויטרס

דוח מלאי הנפט שפורסם היום (ד') בארה"ב הצביע על ירידה מפתיעה במלאים, לראשונה מזה 3 חודשים: 3.6 מיליון חביות נפט נגרעו בשבוע החולף - כך פירסם משרד האנרגיה בארה"ב. זאת, לעומת תחזיות מוקדמות לעלייה של 700 אלף חביות בשבוע שהסתיים ב-5 בדצמבר.

בתגובה לדוח זינקו מיד לאחר ההודעה מחירי הנפט, בשיעור של עד 3.6%, אבל הזינוק נמחק ומחיר חבית נפט מסוג WTI ירד ב-0.8% ל-37.2 דולר, וחבית נפט מסוג ברנט ירד קלות ל-40.2 דולר. המחירים בשפל של 7 שנים.

מה שמעיב על הצניחה במלאי הנפט בעיני המשקיעים בוול סטריט הם הדולר החזק, ביקושים נחלשים ותפוקה גוברת של הנפט. יחד עם זאת, בעוד העלאת הריבית בארה"ב בשבוע הבא נראית כעובדת מוגמרת, בשוק נשמעים קולות אחרים שקוראים ליו"רית הפד ג'נט ילן ולעמיתיה לשקול ברצינות לדחות את ההחלטה הגורלית ביותר בעשור האחרון וזאת בצל הירידה החדה במחירי הסחורות בימים האחרונים.

פאתיח בירול, יו"ר סוכנות האנרגיה הבינלאומית, אמר היום ל-CNBC, כי מחירי הנפט יכולים להמשיך לצנוח ב-2016. "אני לא רואה סיבות לעצירת הצניחה במחירים בשנה הבאה. הביקושים חלשים, אנחנו עלולים לראות את איראן חוזרת לשוק הנפט כשחקן מוביל, והשוק יהיה מוצף בנפט" אמר. 

הכלכלן ברי איכנגרין, מאוניברסיטת ברקלי, מציין כי החולשה במחירי הסחורות משפיעה על הדפלציה כמו גם גורע הכנסות מהמדינות המייצאות את הסחורות. "אם הייתי בנעליה של ילן, הייתי חושב שוב אם להעלות את הריביות", הוא אמר והוסיף כי חלק מהמחקרים ההיסטורים מוכיחים כי צניחה חדה במחירי הסחורות הובילה למשבר של 1929. 

איכנגרין מוסיף עוד כי הבנקים המרכזיים יכולים לבלום את הצניחה במחירי הסחורות אם הם יהיו מוכנים לעשות כל שיידרש. עבור כלכלת ארה"ב, כך הוא טוען, מחירי סחורות נמוכים פוגעים ביצוא ובתעשייה.

איכנגרין לא היחיד שסבור כי ילן צריכה לדחות את ההחלטה הגורלית. גם לואיס וודהיל, פרשן בפורבס, והכלכלן הנודע לארי סאמרס מצדדים בטענה זו. וודהיל סבור כי הפד צריך להתמודד עם הערך הגבוה של הדולר ולהותיר את הריבית ברמה אפסית. 

וודהיל מציין כי התנאים לא הבשילו להעלאת הריביות ועדות לכך ניתן למצוא בירידות החדות בתשואות האג"ח הממשלתיות לטווח ארוך, ציפיות האינפלציה ומחירי הסחורות.

נזכיר, בדיוק בעוד שבוע הפד צפוי להודיע האם הוא מעלה את הריביות לראשונה מזה כ-10 שנים. ילן רמזה מספר פעמים בתקופה האחרונה כי היא מוכנה להעלות את הריביות ובשוק מתמחרים את הסיכוי לשינוי המדיניות ביותר מ-79%.