הגרפים והנתונים שמצביעים על נפילות חדות בבורסות בקרוב?

זהירות, סערה: החלטת הפד, צלילת הנפט, קריסת אג"ח "זבל", הפאניקה בקרנות ובשווקים המתעוררים וג'ים קריימר שזועק - "למכור, למכור, למכור!"

ג'ים קריימר jim cramer / צילום: רויטרס
ג'ים קריימר jim cramer / צילום: רויטרס

אחרי הירידות החדות בסוף השבוע בוול סטריט, המשקיעים מתכוננים לשבוע לא קל. הפדרל ריזרב יפרסם ביום רביעי את הודעת הריבית וצפוי להעלות את הריבית לראשונה מאז 2006, אלא שהמשקיעים יבדקו היטב את הודעת הריבית המצורפת שתשקף את דעת הפד לגבי העלאות הריבית בעתיד. כבר חודשים רבים שהמשקיעים במתח מהאירוע המוניטרי הגדול של השנה, אך לאחרונה נוספו גורמים נוספים שמגבירים את הלחץ: נפילות באג"ח "זבל" בארה"ב, נפילות במטבעות השווקים המתעוררים, ריצה למזומן בקרנות הנאמנות וכמובן צניחת הנפט שמכבידה על מניות האנרגיה ועל השוק כולו.

כתבות נוספות בנושא:

הגרף שאמור להדליק נורות אזהרה אצל כל המשקיעים בבורסות

שבוע קריטי בשווקים: הדבר הכי חשוב שצריך לבדוק בהודעת הפד

 אנליסטית: הנפילה בנפט לא נגמרה - תתכוננו להחלפת קידומת

"הגיע הזמן למכור, למכור, למכור!", הזדעק ג'ים קריימר מ-CNBC בסוף השבוע. כזכור, נפילת מחיר הנפט לשפל של 7 שנים - 35.6 דולר לחבית - לחצה את מניות האנרגיה מטה והכבידה על כל מדדי המניות. אמנם, נפט זול טוב לכלכלה ולצרכנים ומהווה סוג של הורדת מסים, אך קריימר - ומשקיעים רבים אחרים - מודאגים: "הגופים הגדולים מוכרים מניות מכל הבא ליד ככל שמחיר הנפט יורד, כיוון שהם מעריכים שהנפילה בנפט תשפיע עוד יותר לרעה על שוק האג"ח high-yield".

אותן אגרות חוב, המכונות גם "אג"ח זבל" הנושאות תשואות גבוהות, עומדות כעת במוקד העניינים. ביום שישי נלחצו המשקיעים לאחר שקרן Third Avenue Focused Credit אסרה על פדיונות בה כיוון ששוק האג"ח "זבל" היה לא נזיל מספיק, מה שהקשה עליה למכור אגרות חוב. כידוע, אין דבר יותר מפחיד עבור משקיעים מחוסר היכולת לממש. קריימר מעריך שהדרמה בשוק האג"ח זבל תמשיך ללוות השבוע את השוק, כיוון שיועצי השקעות רבים מפצירים בלקוחות להיפטר מהחזקותיהם.

 

קרן האג"ח זבל iShares iBoxx $ High Yield Corporate Bond נפלה ביום שישי ב-2% לשפל שלא נראה מיולי 2009. מחזור המסחר בה היה גבוה פי 6 מהרגיל. כיוון שמדובר באג"ח עם תשואות גבוהות ודירוג אשראי נמוך, הן ניצבות בחזית האש וכאשר השווקים מתחילים לקרטע, הן חוטפות ראשונות.

הירידה במחירי הנפט שהחלה ללחוץ על שוקי המניות, בשילוב עם חשש מהודעת הפד, הובילו למכירה אגרסיבית של אג"ח זבל בוול סטריט, להתייבשות של השוק ולפאניקה של ממש. הבריחה מהאג"ח זבל מעידה יותר מכל על חשש כבד בקרב המשקיעים מהתפתחות שלילית בשווקים בקרוב ועל חוסר רצון ליטול סיכונים מיותרים בשלב זה.

שוק האג"ח זבל מהווה לעתים ברומטר טוב להתפתחויות קרובות בשוק המניות, בעיקר כששני השווקים האלה לא נעים בהתאמה. הגרף הבא, שפורסם באתר מרקטוואץ', מראה כי לאחרונה נפתח פער בין שני השווקים: בעוד המניות עלו, האג"ח זבל החלו לרדת, מה שעלול לבשר על ירידות חדות במניות בתקופה הקרובה. כך זה נראה:

מדד SP 500 מול מדד האג"ח זבל
 מדד SP 500 מול מדד האג"ח זבל

ואם לא די בכל הצרות האלה, מתברר שגם מבחינה טכנית שוק המניות נראה חלש. האנליסט והמנתח הטכני ארט קשין אמר לרשת CNBC בסוף השבוע כי אם מדד S&P 500 יבסס את שבירת הרמה של 2,020 נקודות - "אנחנו נהיה בבעיה".

קשין מצביע על הנפילה במטבעות השווקים המתעוררים, כומ למשל הריאל הברזילאי שצנח בכ-2% מול הדולר ביום שישי, כגורם שעשוי לדרבן את הפד לדחות את העלאת הריבית, אם הנפילה הזו אכן תימשך השבוע. "אם מטבעות השווקים המתעוררים ימשיכו לרדת, הפד יעמוד בפני החלטה איומה", אמר קשין. "כל מי שחושב שהפד יוכל לעבור את ההחלטה הקרובה באופן חלק - הוזה. זה הולך לכאוב, השאלה רק באיזו מידה".