המשרד להגנת הסביבה לחב' חשמל: לצמצם שימוש בפחם מזהם

המשרד הורה לחח"י לצמצם השימוש בפחם - לטובת גז טבעי שנחשב ידידותי יותר לסביבה ■ על פי הדרישה החדשה שהועברה למנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך, השימוש בפחם בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה יופחת כבר במהלך 2016 ב-8%-10%

עמודי חשמל חברת החשמל אנרגיה / צלם: תמר מצפי
עמודי חשמל חברת החשמל אנרגיה / צלם: תמר מצפי

המשרד להגנת הסביבה הורה היום (א') לראשונה להנהלת חברת החשמל לצמצם את השימוש שלה בפחם במסגרת תהליך ייצור החשמל ולהרחיב את השימוש בגז טבעי, שנחשב ידידותי יותר לסביבה. על פי הדרישה החדשה שהועברה למנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, השימוש בפחם בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה יופחת כבר במהלך 2016 ב-8%-10%.

דרישת המשרד להגנת הסביבה לצמצום השימוש בפחם בתחנות הכוח של חברת החשמל הועברה אליה כתנאי לקבלת האישור שהיא ביקשה לדחיית פרויקט מקיף להתקנת סולקנים ביחידות לייצור חשמל, שהיקפו הוערך ב-8 מיליארד שקל. חרף מהלכים שבהם פתחה להטמעת מערכות חדישות שבכוחן להפחית את פליטת המזהמים לאוויר, החברה התקשתה לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו לה וביקשה דחייה בהשלמת התוכנית.

במשרד להגנת הסביבה אמרו היום כי כתוצאה מהדרישה שהועברה הבוקר, במהלך השנה הקרובה יוסטו כ-1.4 טרה-וואט מייצור של חשמל באמצעות פחם לייצור באמצעות גז טבעי, שהם כ-3% מסך ייצור החשמל שלה. עוד נטען כי התקנת סולקנים בכל היחידות הפחמיות לייצור חשמל תמנע תמותה מוקדמת של 234 בני אדם בכל שנה, וכי השינויים שיוחלו בשנה הקרובה בתחנת אורות רבין בלבד, יובילו למניעת תמותה מוקדמת של 25 בני אדם בכל שנה.

מחברת החשמל נמסר בעניין כי "החברה לומדת את הנהלים, ותפעל על פי הנחיות הרגולציה ובהתאם לנהלים".

גורמים במשק האנרגיה ביקרו היום את המשרד להגנת הסביבה בעניין דיווחיו על היקף מקרי המוות וטענו כי הנתון שלפיו מדי שנה מתים 25 איש באזור חדרה כתוצאה מפעילות תחנת הכוח אורות רבין לא קיבל מעולם כל תוקף ממשרד הבריאות.