"החייל והפוליטיקאי": עמרם מצנע מגייס תרומות לג'יי סטריט

במייל לתומכי השדולה הוושינגטונית, כותב מצנע: "מעולם לא היה פער גדול ביותר בין ממשלת ישראל לבין הממסד הביטחוני בישראל" ■ "המנהיגים הפוליטיים שלנו מכוונים את המדינה לעבר בידוד בינלאומי שהולך ומעמיק, ובה בעת הם מנפצים את התקוות להשגת הסכם עם שכנינו הפלסטינים" 

עמרם מצנע / צילום: שלומי יוסף
עמרם מצנע / צילום: שלומי יוסף

עמרם מצנע, לשעבר ח"כ, אלוף בצה"ל, ראש עיריית חיפה וראש הוועדה הקרואה בירוחם, מגייס תרומות לג'יי סטריט, השדולה האמריקאית שמגדירה עצמה פרו-ישראל ופרו-שלום, במייל המוני של הארגון לתומכיו בארה"ב. "אתם לא לבד", פונה מצנע לתומכים. "רבים בישראל חושבים כמוכם".

ג'יי סטריט הוקמה כמענה לאייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית רבת-העוצמה בוושינגטון, שיש הגורסים שאימצה קו ימני. לג'יי סטריט תומכים לא מעטים בחוגי השמאל ומרכז-שמאל בישראל ורבים מהם משתתפים בוועידותיה השנתיות בוושינגטון.

בין הישראלים המוכרים שידועים כתומכי השדולה נמצאים האלופים בדימוס דני יתום, שלמה גזית, נתי שרוני וכאמור מצנע; שלמה ברום (תא"ל בדימוס); השרים לשעבר יוסי ביילין, חיים רמון, יולי תמיר, חיים אורון ואופיר פינס; וראשי השב"כ לשעבר כרמי גילון ויעקב פרי. דוד קמחי ז"ל, לשעבר סגן ראש המוסד ומנכ"ל משרד-החוץ, היה חבר בדירקטוריון של השדולה.

בלב פנייתו של מצנע לתומכים האמריקאים של ג'יי סטריט טמונה ביקורת קשה על ממשלת ישראל ומדיניותה כלפי הפלסטינים. "כחייל לשעבר ופוליטיקאי לשעבר, אני יכול לדווח לכם שמעולם לא היה פער גדול יותר בין ההנהגה הפוליטית (בישראל) לבין הממסד הביטחוני", הוא קובע. "המנהיגים הפוליטיים שלנו מכוונים את המדינה לעבר בידוד בינלאומי שהולך ומעמיק, ובה בעת הם מנפצים את התקוות להשגת הסכם עם שכנינו הפלסטינים".

"אני מבין שמצב זה גורם לדאגה עמוקה ולתסכול בארה"ב", הוא מוסיף. "ייתכן, שבמקום שבו אתם נמצאים אתם עלולים לחשוב ששדולת ג'יי סטריט נמצאת לבדה במאפליה. אך אני רוצה לומר לכם שישנם ישראלים רבים שחושבים כמוכם וביניהם יש מספר גדול (אולי רוב) של קציני צבא בכירים ואנשי ביטחון אחרים".

"הישראלים האלה יודעים, כמוכם, שהפיתרון היחיד הוא פיתרון פוליטי - שתי מדינות לשני עמים", אומר מצנע. "כאחד מהישראלים האלה, אני רוצה שתדעו שאינכם לבד ושאנו, הישראלים, סומכים על ג'יי סטריט לקיים את תקוות השלום".

מצנע מציין, שכמפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית בתקופת האינתיפאדה הראשונה, "ראיתי במו עיניי את מגבלות העוצמה הצבאית במציאת פיתרון לסכסוך... הפוליטיקאים שלנו יכולים אולי לצבור נקודות באמצעות גינוי ההנהגה הפלסטינית, אך הגנרלים שלנו יודעים איזו חשיבות מכרעת יש לשת"פ בין צה"ל לבין כוחות הביטחון הפלסטיניים - ומה יקרה לאזרחי ישראל אם השת"פ הזה יסתיים".

"בעוד שישראל זקוקה לאסטרטגיה כיצד לצאת מהביצה הזו, ממשלת נתניהו נמצאת תחת שליטה שהולכת ומתחזקת של תנועת ההתנחלויות, שמקדמת את האינטרסים שלה על חשבון סיכויי ישראל לשלום ולביטחון", אומר מצנע.

הוא מדגיש, כי ג'יי סטריט נמצא בחזית המאבק להמשך המימון של השת"פ בין ישראל לבין כוחות הביטחון הפלסטיניים ושל תכניות אחרות בעלות חשיבות מכרעת לבניית התשתית של מדינה פלסטינית עתידית. ג'יי סטריט מאיץ בממשל האמריקאי לנקוט צעדים קונקרטיים שיעניקו משקל למדיניותו הוותיקה נגד ההתנחלויות.

"בישראל, אנו טובעים לעיתים קרובות במילים", אומר מצנע. "בעיתות מתיחות, הפוליטיקאים מתקשים לעמוד בפני הפיתוי להשמיע סיסמאות ריקות ולהטיל את כל האשם על איזה אויב חיצוני. לכן, אנו, בישראל, זקוקים לכל הקולות השפויים שיקבעו דברים כהווייתם. ג'יי סטריט הוא קול שפוי כזה".

השורה התחתונה של מצנע: תנו תרומה לג'יי סטריט.