משרד עוה"ד אפשטיין-קנולר-טננבוים פותח סניף בנצרת

עו"ד איתן אפשטיין: "העסקים במגזר הערבי נעשים מתוחכמים יותר וזקוקים לייעוץ משפטי ברמה גבוהה"

איתן אפשטיין / צילום: איל יצהר
איתן אפשטיין / צילום: איל יצהר

גל טרור הסכינים שפקד את ארצנו בחודשים האחרונים הגדיל עוד יותר את השנאה והניכור שבין הישראלים לפלסטינים, ולמרבה הצער גם את הניכור והשנאה שבין יהודים וערבים אזרחי ישראל. השיא השלילי של התופעה בא לידי ביטוי באירועי אלימות שכוונו נגד אזרחים תמימים. באחרונה גם הורשעו רוצחיו היהודים של הנער מוחמד אבו-חדיר שנרצח יולי האחרון רק בשל היותו ערבי.

על רקע מצב עגום זה, מעודד לשמוע על יוזמות ושיתופי-פעולה ביחסים בין ערבים ויהודים, כמו זו שהתרחשה לאחרונה בשוק עריכת הדין, כשפירמת עורכי הדין התל-אביבית אפשטיין-קנולר-טננבוים ושות' התרחבה ופתחה סניף חדש בעיר הערבית נצרת.

הסניף החדש במגזר הערבי מוקם במטרה להעניק את שירותי המשרד ללקוחות חדשים, עיקרם מהמגזר, וכן בכדי להקל על הלקוחות הרבים הקיימים, בעיקר מפעלים קיבוציים באזור הצפון, שמעתה יוכלו לקבל את השירותים המקצועיים המשפטיים בקרבת מקום.

הסניף ינוהל על-ידי עו"ד כיאן בילאל (36), ששימש בעשור האחרון כעורך דין במחלקה המסחרית במשרד בתל-אביב, ועם מינויו למנהל הסניף בצפון, קודם ויהיה שותף חדש בפירמה.

עו"ד בילאל הוא מומחה למשפט עסקי ומסחרי, והוא עוסק בטיפול בתביעות וסכסוכים עסקיים בינלאומיים ומתמחה בסחר בינלאומי וחברות הזנק. עו"ד בילאל הוא בוגר תואר ראשון במשפטים ובעל תואר ראשון ושני במינהל עסקים מהמסלול האקדמי של המכללה למינהל. טרם הצטרפותו לאפשטיין-קנולר-טננבוים ושות' בשנת 2005, התמחה בילאל בבית המשפט המחוזי בנצרת אצל השופטת ד"ר נאווה אפל דנון. 

עו"ד כיאן בילאל / צילום: איל יצהר
 עו"ד כיאן בילאל / צילום: איל יצהר

אפשטיין-קנולר-טננבוים ושות' היא כיום אחת מפירמות עורכי הדין הצומחות והמובילות בישראל. לפני כשנתיים עבר המשרד מיזוג, בו אל משרד אפשטיין-חומסקי-אסנת ושות', הצטרפו חטיבות מסוימות ממשרד זלצמן-גילת-קנולר-גראוס-סלומון ושות'. המשרד הממוזג מונה כיום כ-70 עורכי דין ומדורג ברשימת המשרדים המובילים בישראל לפי דירוגי D&B ודירוגים זרים.

מזעור סיכונים

ראשי המשרד, עורכי הדין איתן אפשטיין ואביתר קנולר, מסרו כי פתיחת הסניף בצפון היא עוד צעד בצמיחת המשרד. "אנחנו מאמינים שגם משרד גדול יכול למצוא אפיקי התרחבות שיאפשרו לגורמים נוספים בחברה לקבל את השירותים המשפטיים ברמה הגבוהה".

לדברי עו"ד אפשטיין, "בתקופה האחרונה זיהינו את ההתפתחות העסקית שמתחוללת במגזר הערבי. העסקים המשפחתיים שאפיינו את המגזר התרחבו וגדלו - יש יוזמות של סטארט-אפים צעירים בתחומי הטכנולוגיה והרפואה וכן עסקים שפעלו בעבר בשוק המקומי והחלו להתמקד ולפנות לשווקים הבינלאומיים.

"ההתפתחות הזו מביאה גם לתפנית בחשיבה של אנשי העסקים מהמגזר הערבי - הם מבינים יותר ויותר שהם זקוקים לייעוץ משפטי ברמה גבוהה לטווח הארוך. אם בעבר החשיבה שלהם הייתה לפנות למשרד עורכי דין רק כאשר יש 'בעיה', כמו תביעה שהוגשה או רצון להגיש תביעה - היום ברור כי משרד עורכי הדין מסייע ליצור ולממש הזדמנויות עסקיות, לקדם יוזמות ופרויקטים ולמזער סיכונים וחשיפה שלילית שיכולה לעלות לעסק בכספים רבים".

עו"ד אפשטיין מציין כי בעת האחרונה הוא שומע מלקוחות הפירמה, שרובן הן חברות ותיקות, כי הן מעוניינות לעשות סדר מחודש בעסק. "חברות רבות רוצות לסדר את 'הסלט' הקיים לעתים בעסק מבחינה משפטית. לקוחות שהם חברות חדשות מעוניינים גם הם לייסד עסק שיפעל במסלול משפטי מסודר ומתוקן. פתיחת הסניף בנצרת תקל על הנגישות למשרדינו של הלקוחות הקיימים בצפון, רובם מהמגזר היהודי, ותאפשר להביא את המקצועיות המוכרת גם לעסקים מהצפון שזקוקים לסוג שירות שכזה".

- האם המצב הביטחוני משפיע באופן כלשהו על ההחלטה לפתוח סניף בנצרת?

בילאל: "במדינת ישראל, מתיחות ביטחונית קיימת כמעט תמיד בשלב כזה או אחר, והעסקים למדו לחיות אתה. עסקים במגזר הערבי לא יפסיקו את הפעילות שלהם כתוצאה מהמתיחות הביטחונית או המצב הפוליטי. המציאות מלמדת כי העסקים האלה התפתחו גם בתקופות לא קלות. לכן, אנו מעריכים כי העסקים במגזר הערבי, כמו כל העסקים, ימשיכו להזדקק לייעוץ משפטי.

"מלבד זאת, לקוחות מהמגזר הערבי לא שונים ולא אמורים להיות שונים מכל הלקוחות האחרים. הם פונים למשרד עורכי דין כדי לקבל ייעוץ משפטי מקצועי המותאם לצרכיהם. עסקים רבים במגזר הערבי נהגו לאורך השנים לבסס את מערכת היחסים העסקית על תקיעת כף ואמון רב בין העוסקים. חשוב לנו שלא לפגוע באמון הזה ולהוסיף עליו נדבך נוסף של שירות מקצועי".

- מה השוני בין פעילות הסניף בנצרת לבין פעילות של פירמה עורכי דין גדולה במרכז?

בילאל: "הקונספט של הסניף בנצרת הוא 'הבאת המרכז לצפון'. לקוחות מהצפון רוצים שעורך הדין שלהם יהיה קרוב אליהם, אך מהצד השני מבקשים לקבל את רמת השירות, הנגישות והמקצועיות הנהוגה במרכז. הסניף מעניק נגישות קלה יותר ללקוח שבצפון, והטיפול עצמו ייעשה במשותף בסניף בנצרת ובמשרד במשרד בתל-אביב".

- מה מאפיין את העסקים במגזר הערבי?

בילאל: "בדומה למגזר הכללי, גם בקרב המגזר הערבי מתחילה לחלחל ההבנה כי אין דבר כזה 'עו"ד כלבו', והלקוחות למדו להעריך את עורכי הדין שמתמחים בסוגים שונים של ענפי משפט, וגם עורכי הדין החלו להכיר בכך. הלקוחות במגזר הערבי מחפשים משרדים שיש בהם מגוון מחלקות מקצועיות בתחומים שונים - מפעל מסוים צריך טיפול בתחום מגוונים, כגון דיני עבודה, נדל"ן, חוזים מסחריים, לווי מול בנקים וכו', לכן הם מחפשים משרד שידע לעסוק בכל התחומים הללו ולא לקפוץ בין משרדים.

"כמו כן, ישנה הבנה כי העסקים במגזר הערבי נעשים גדולים יותר ומתוחכמים יותר. אנשי העסקים החדשים, לרבות דור ההמשך, יצאו מגבולות העיר והכפר, יצאו ללמוד במרכז ובחו"ל וחזרו עם רעיונות שאפתניים, ועתה הם מבקשים ליישם את מה שלמדו, ולכן הם מבקשים לקבל ייעוץ משפטי בתחומים שעורכי הדין הקיימים במגזר הערבי לא מתעסקים בהם.

"כך, למשל, הם מבקשים להתמזג עם חברה או לרכוש חברה, הם רוצים להשקיע בחברות הזנק (סטארט-אפ), הם רוצים להקים מפעל חדש וחדשני שיחליף את המפעל הישן והמסורתי שקיים היום במשפחה, והם רוצים לפתח שווקים בחו"ל, לייבא מוצרים, והיד עוד נטויה. אך דבר אחד משותף לכולם - הם מבינים שהם צריכים משרד עורכי דין שיספק להם פתרונות ותמיכה משפטית למהלכים שהם רוצים לבצע".