הבוננזה המדומה של אמנדה מל: תערוכת יחיד בגלריית "גבירול"

פיצוץ גשר מעריב והשמדת העתיקות השיטתית של דעאש מתערבבים בתערוכת יחיד ביקורתית וקיטשית בגלריית "גבירול" בת"א

ברוכים הבאים ל"ריץ TLV", אתר בנייה דמיוני של מלון יוקרה, שבין יסודותיו מבצבצים אלמנטים נובורישיים ומוגזמים. אלה שתולים שם כחיצי ביקורת דוקרניים, ומייצגים טעם רע וראוותנות, שבהם חשודים לא מעט מבעלי דירות הפאר בפרויקטים יוקרתיים ושאפתניים, הצומחים ברחבי הערים הגדולות - אצלנו בעיקר בתל-אביב. "מיזם של פעם ב-10,000 שנים", כך מכנה האמנית אמנדה מל את פרויקט הנדל"ן הבדיוני שלה, שהוא למעשה תערוכת יחיד, הנפתחת הערב (ה') בגלריה גבירול.

לא מעט אירוניה יש בהצגת הבוננזה המדומה של מל בשטח השייך לפרויקט נדל"ן יוקרתי אחר, אמיתי דווקא, הממתין לאישורי הריסה ובנייה חדשה של דירות מגורים מרווחות ומעוצבות. מתחם האמנים "גבירול" הוא אתר של חללי סטודיו ותצוגה, המאכלס יוצרים העוסקים באמנויות שונות - אמנים פלסטיים, אנשי מחול, תיאטרון, עיצוב, מוזיקה וכתיבה. זהו מפלט זמני (עד לתחילת הבנייה), שהוקם בחסות מחלקת התרבות בעירייה, בשיתוף עם חברת הנדל"ן BIT, שרכשה את השטח עליו פעלה בעבר מרכזיית בזק ובחזיתו בית הדואר הגדול. במקום פועל גם אולם התצוגה ומשרד המכירות של פרויקט המגורים.

מתחם "גבירול" מנצל היטב בועת-זמן בחיים האורבניים, ומצליח להפוך ללימונדה את הלימון של לוח הזמנים האינסופי והאי-ודאות האופפים אתרי בנייה. אלה הופכים לעתים לפצע במרקם העירוני לשנים רבות. הפעם, בחשיבה יצירתית משותפת של העירייה והיזמים, הוחלט לצמצם את הפגיעה ככל שניתן, ועל הדרך להיטיב עם השכבה החלשה (כלכלית), של יוצרים בעיר. מה שהיה סידור זמני למספר חודשים כבר משלים יותר משנה של פעילות, ועם הזמן מתגבשים במקום גם דפוסי עבודה יצירתיים ומקוריים.

אמנדה מל דווקא אינה מאמני המקום, היא מתארחת בגלריה עם המיצב החדש שלה, שעוצב בהשראת תל ארכיאולוגי, כמו גם בור היסודות של אתר בנייה. עמודי אקרופוליס לצד פנטזיות של אתר נופש מפנק; מגדלי פאר מול שרידים מתפוררים.

מל, בוגרת לימודי אמנות באקדמיה פרסונס, ניו-יורק ובמנשר והמדרשה לאמנות בארץ, עוסקת בעבודותיה בביקורת על תרבות הצריכה והשפע, העודפות והבולמיה של הכסף. את אלה היא משקפת באמצעים זולים וריקניים, ובתוך כך מעירה על תרבות של ניכוס והצטיידות יתר, שאופיינית לחברה המערבית קפיטליסטית בכלל - אך יש לה סממנים מקומיים, באשר היא.

בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות שהציגה בארץ ובמקומות שונים בעולם, היא נוהגת להציג מיצבים מיוחדים למקום, העשויים מעבודות מקוריות שלה, בשילוב עם חומרים מן המוכן (רדי מייד). המיצבים של מל נראים כהכלאה כמעט ילדותית בין מקדשי פולחן לחנויות "הכול בדולר".

צעצועי פלסטיק וצלמיות בודהה או ישו, ציפורי פלסטיק וגביעים נוצצים, תמונות קדושים ורבנים עטורות נצנצים דוגמנים מיופיפים ומרוטשים - קיטש מכוון ומתיקות סכרינית רעילה.

בתערוכה זו, שאצרה טלי קיים, היא מפנה מבט גם לאסתטיקה של מקדשים עתיקים במזרח התיכון, המשמשים תמונת מראה קיטשית ומוגזמת למתחולל במחוזותינו היום.

"העולם צופה מנגד בתדהמה בזמן שפלאי העולם העתיק במזרח התיכון מושמדים על ידי דאעש, ביניהם שער הניצחון וסמלה של העיר הסורית תדמור, אשר הוכרזה כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו בשל ממצאים ארכיאולוגיים בני למעלה מ-2000 שנה".

ב"אולם התצוגה" של הפרויקט תוכלו לצפות בסרטים של השחתת העתיקות בתדמור, לצד פיצוץ גשר מעריב וסרטוני תדמית של חברת הבנייה המדומה.

גלריה גבירול - אבן גבירול 106-107. שעות פתיחה: ראשון-חמישי 18:00-21:00; שישי-שבת 11:00-14:00.