רוסיה פרסמה צו מעצר בינלאומי למיכאיל חודורקובסקי

בתחילת החודש האשימה ועדת החקירות הממשלתית את איל הנפט לשעבר בארגון רציחתו ב-1998 של ראש עיר שדרש מיוקוס לשלם את חובותיה

מיכאל חודורקובסקי / צילום: רויטרס
מיכאל חודורקובסקי / צילום: רויטרס

בית משפט ברוסיה הוציא צו מעצר בינלאומי למיכאיל חודורקובסקי, כאשר העימות בין הקרמלין לאיל הנפט לשעבר התלקח מחדש. מי שהיה האדם העשיר ביותר רוסיה ועמד בראש חברת הנפט יוקוס ריצה 10 שנות מאסר באשמות הונאה, שנתפסו בעיני רבים כמסע פוליטי נגדו. הנשיא ולדימיר פוטין הורה על שחרורו בנימוק הומניטרי לפני שנתיים. חודורקובסקי יצא לחו"ל ומתגורר לסירוגין בשווייץ ובלונדון.

בחודשים האחרונים הוא נהפך בוטה יותר בביקורתו נגד פוטין, ובאחרונה אמר באירוע בלונדון כי "מהפכה ברוסיה היא בלתי נמנעת".

בתחילת החודש האשימה ועדת החקירות הממשלתית - הגוף החוקר העליון ברוסיה - את חודורקובסקי בארגון רציחתו ב-1998 של ולדימיר פטוחוב, ראש עיר בסיביר, ובניסיון לרצוח עוד 4 בני אדם. אתמול (ד') אמר ולדימיר מרקין, דובר של הוועדה, כי בהתאם לכך הוצא נגד חודורקובסקי צו מעצר בינלאומי.

"אם מישהו מואשם בביצוע פשע רציני במיוחד, זה לא משנה היכן הוא מסתתר - ברוסיה או בחו"ל, אפילו באנטרקטיקה. אנחנו מחויבים לנקוט את כל האמצעים להביאו לדין", אמר מרקין.

הוא טען כי חודורקובסקי הזמין את רצח פטוחוב, אז ראש עיריית נפטיוגנסק, שבה הייתה ממוקמת יחידת ההפקה הגדולה ביותר של יוקוס, בתגובה לדרישת העיר שקבוצת הנפט תשלם את המסים שהיא הייתה חייבת.

בהודעה באתר האינטרנט "רוסיה פתוחה" אתמול, חודורקובסקי - שטען לפני כן כי ההאשמה נובעת ממניעים פוליטיים - הגיב במילים: "הם השתגעו".

שלשום (ג') בבוקר פשטה משטרת רוסיה על בתי כמה עובדים ב"רוסיה פתוחה", במסגרת סדרת פשיטות שעשתה, לפי ועדת החקירות, בקשר לפעילותה של יוקוס לפני יותר מ-10 שנים.

חודורקובסקי אמר בעבר כי להערכתו ההאשמות החדשות נגדו הן ניסיון של הקרמלין להלחיץ בעלי מניות לשעבר נוספים ביוקוס, שדורשים מרוסיה 50 מיליארד דולר שנפסקו לטובתם בבוררות בינלאומית. הפסיקה הזו, של בית המשפט הקבוע לבוררות בהאג, קבעה כי ממשלת רוסיה חייבת לשלם את סכום השיא הזה כפיצוי מפני שהרסה את יוקוס, והפקיעה את נכסיה מסיבות פוליטיות. כמה משקיפים סבורים כי עבודתה של "רוסיה פתוחה" על פרסום פרשות שחיתות ברוסיה וקידום דמוקרטיה מרגיזה את הקרמלין.

דמיטרי פסקוב, דובר של פוטין, אמר אתמול כי צו המעצר נגד חודורקובסקי אינו סותר את החלטת הנשיא לשחררו ממאסרו ב-2013. "ראש המדינה מקבל החלטות חנינה על בסיס בקשה של האסיר המורשע, אך הוא אינו מקבל החלטות על פעולות חקירה או הוצאת צווי מעצר בינלאומיים. זה בתחום הסמכויות של גופי החקירה", אמר פסקוב.