התחברו לאנשים הנכונים

למי כדאי לכם להתקרב בעבודה, למי לא, ומדוע?

קריירה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כולם יודעים שחשוב לנהל מערכות יחסים חברתיות בעבודה, אבל לא כולם מקדישים חשיבות לבחירת האנשים הנכונים.

את מערכות היחסים בעבודה יש לנהל בקפידה. ראשית, מפני שקרובים משפיעים זה על זה. אדם המתחבר עם אנשים ששונאים את עבודתם "יידבק" ברגשותיהם השליליים, ויסבול בעבודתו. שנית, משום שעצם הבחירה משפיעה על התדמית בעיני הסביבה. כך למשל, התחברות לאנשים לא אהודים עלולה להפוך את העובד לבלתי אהוד, ומבחינה מקצועית - התחברות לאנשים שלא משקיעים בעבודתם מציירת אותו ככזה גם כן, ומסכנת את סיכוייו להתקדם.

אולם הסיבה החשובה ביותר היא קיומם של אנשים ספציפיים, בכל ארגון, הנחשבים לבעלי השפעה, כוח ומידע רבים יותר מאחרים. אדם המזהה אותם ומתחבר עמם נהנה מיתרונותיהם - השפעה, כוח ומידע, ויכול לקדם את עצמו בקלות רבה יותר מאחרים.

התחברו לעובדים שיש להם גישה למנכ"ל או לבעלים

בשונה מהנהוג לחשוב, העוזר האישי של הבוס או פקיד הקבלה של החברה הם לא דמויות זניחות, אלא "האוזניים והעיניים" של החברה ואף "הלב והנשמה" שלה. באמתחתם מידע שימושי רב על העובדים בחברה ועל המתרחש בתוכה בכל עת, והם מכירים היטב את הבוס: מהן חולשותיו, מהו סגנון התקשורת המועדף עליו, מה מצב רוחו ומדוע, ועוד.

עובד שמתחבר עם דמות המפתח הזאת יכול לדעת, למשל, מתי וכיצד כדאי לגשת למנהל לשיחה על עניין שחשוב לו. העוזר האישי של המנהל יכול להזהירו מתי המנהל "קם על צד שמאל", מה עשוי לשכנעו, מה ירתיעו או יכעיסו: "תקבע איתו פגישה מראש, הוא לא אוהב הפתעות", "אל תתחנף אליו, הוא שונא את זה", "הוא אחרי פגישה ממש מוצלחת - זה הזמן לדבר אתו", "תחמיא לו על הריהוט החדש במשרד, הוא התבאס שאף אחד לא שם לב לזה", "תגיע מוכן עם תכנית משורטטת בשני עותקים", "הוא בלחץ היום, חכה למחר".

התחברו לאלה שיכולים לקצר לכם תהליכים

עובדים שבכוחם לקצר תהליכים הם עוד דמויות מפתח שכדאי להתיידד עמן. למשל, אלה שמתוקף תפקידם גישתם למשאבי הארגון גבוהה, כאנשי רכש, לוגיסטיקה או IT. אחד המכשולים של כל עובד שאפתן הוא שחיקת מכשירים, כלים, אמצעי תקשורת וחפצים לוגיסטיים. ככל שלעובד נוח יותר תפעולית, ארגונומית ותקשורתית, כך הוא יעיל יותר. או למשל, אלה המנוסים כיצד לבצע ביעילות פרוצדורות שכרוכות במילוי טפסים מייגע.

איש המחשבים העסוק אך המקורב לעובד עשוי להזדרז להגיע למשרדו לפתירת תקלות תקשורת, גם אם הוא טרוד בתקלות קודמות או דחופות יותר. ואיש הרכש יכול לצ'פרו במשאבים יקרים שאינם מובנים מאליהם כאמצעי תקשורת מהירים יותר, כיסא נוח יותר ועוד.

התחברו לאלה שיש להם גישה למידע

גם עובדים בעלי גישה למידע על החברה נחשבים לדמויות מפתח: מנהלים, "דינוזאורים" (עובדים ותיקים במיוחד), כאלה שחזרו לעבוד בחברה כגמלאים, אנשי משאבי האנוש ועוד.

העובדים הוותיקים או הבכירים הם אלה שלרוב מחזיקים במידע על המתרחש בחברה, על ההיסטוריה שלה - כולל ה"צלקות" שלה (כמשבר תדמיתי תקשורתי), על חזונה האסטרטגי, על סדרי העדיפויות בה, על תהליכי עבודה ושיתופי פעולה, על מינויים קרבים, ועוד.

באשר לאנשי משאבי האנוש - הם יכולים לסייע לעובד בבעיות עם קולגה, לחשוף באוזניו תכניות פיתוח מנהיגות עתידיות ואף לכלול אותו בתוכן, והיו מקרים של אנשי משאבי אנוש שהזהירו עובד מפני גל פיטורים קרב, המליצו לו כיצד לפעול כדי לשרוד, ו"הצילו" אותו.

התחברות זהירה

  • לא אינטרסנטי או צבוע: התחברו לדמויות מפתח בזהירות, מבלי שהדבר יצטייר בעיניהן כאינטרסנטי, נצלני או צבוע. כדי שיחפצו ביחסים עמכם, הקפידו שיהיו הדדיים והצטיידו גם אתם בערך מוסף בעבורן.
  • בלי לנקר עיניים: כשאתם נהנים מחברתו של אדם בעל משאבים, אל תנקרו עיניים לאחרים. הם עלולים להסיק כי מדובר בטובות הנאה, לקנא, ולהתנכר לכם.
  • לא בכל מחיר: אם מדובר בדמויות מפתח שלא נעים להיות בקרבתן עד כדי גרימת סבל, לא בטוח שכדאי להתחבר עמן. בדומה לכך, אם הדמויות הללו דורשות תמורה שאינכם יכולים לספק או שמסכנת את מעמדכם בארגון ("אני אשדרג לך את המערכת, אתה תשבץ אותי רק בתורנויות בוקר") - זהו דגל אדום. בדקו מבעוד מועד אם בקשה בעייתית לתמורה עלולה לצוץ בעתיד מצדן.
  • לא רק החלונות הגבוהים: אל תזניחו חברים בעלי תפקידים זוטרים, כמאבטחים או מוכרים בקפיטריה - הן כדי שמשך שהותכם בעבודה יהיה נעים יותר, והן בשביל לשדר לסביבה שאינכם רואים אדם כפּחוּת ביחס לאחר. בכלל זה, חביבות לכולם משתלמת, ומפחיתה את הסיכוי להצטייר כאינטרסנטיים המתיידדים רק עם החזקים לטובת קידומכם האישי.
  • לא על חשבון הפרודוקטיביות: התמקדות יתרה בפטפוטים, ברכילות ובכלל בהיבט החברתי תהיה בעוכריכם. שמרו על מינון שלא גוזל מזמן העבודה, והיזהרו מלתלות רק בחברותכם את התקווה להתקדם מקצועית. לא נדיר למצוא אדם שמתקדם רק בזכות קשריו, אך עוד פחות נדיר למצוא אדם כזה שבסופו של דבר נכשל במבחן המציאות, כשעליו להוכיח את עצמו.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה ולניהול. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני היי-טק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com או בפייסבוק.