"לסמן" גם עיתונאים

אגב חוק העמותות, זכות הציבור לדעת גם על ההטבות שעיתונאים מקבלים בהקשר לכתיבתם

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

"חוק סימון העמותות" שאותו הציעה השרה איילת שקד נתקל בהתנגדות רבתי מצד ארגוני שמאל בעיקר, ותהרגו אותי אם אני מבין למה.

בהצעת החוק נאמר כי "עמותות שעיקר המימון שלהן מקורו במדינות זרות יחויבו לציין זאת בפרסומים ובדוחות שלהן. בבואם של נציגי העמותות הללו, ללא הבדל ימין או שמאל, לכנסת, יהיה עליהם להסתובב עם תג מיוחד שבו ייכתב שמם ושם הארגון שאותו הם מייצגים".

כשמדברים על פגיעה בדמוקרטיה, מציינים את חופש הביטוי וחופש ההתארגנות. מישהו או משהו בחוק מונע מאנשים להתארגן ולומר ככל העולם על דעתם?

תרומות משפיעות

אם בכלל, אז החוק בא לתקן את המצב הנוכחי המהווה פגיעה בוטה בעיקרון הדמוקרטי, אולי החשוב ביותר, של זכות הציבור לדעת. אנחנו יודעים שיש עמותות החייבות את פעילותן לכספים שהן מקבלות ממדינות זרות, חלקן עוינות.

האם הציבור לא זכאי לדעת מי הן אותן עמותות? האם קבלת תרומות אינה משפיעה על התנהלותם של ארגונים ואנשים? האם המדינות התורמות דואגות לאינטרסים של ישראל, או של עצמן ושל בנות בריתן? על סמך מה דורשים מתנגדי החוק את הזכות למנוע מידע חשוב כזה מן הציבור?

עיתונאים מבלים על חשבון הפלסטינים

"חוק שקד" בא למעשה להגן על זכות הציבור לדעת. אם בכלל, אז הוא לא רחב מספיק. הוא צריך לכלול גם עיתונאים. ואסביר: יש אצלנו עיתונאים שרואים עולם במימונם של ארגונים פלסטינים. זה נעשה בצורה של סמינרים ושאר פורומים, בעיקר במדינות אירופה, שאליהם מוזמנים עיתונאים אוהדים לשאת את דברם. הארגונים הפלסטינים מממנים את כל הוצאות העיתונאים, החל מהטיסה וכלה בהוצאות השהייה.

לא ידוע לי על מקרה שעיתונאי חזר ממסעות כאלה וכתב נגד מעשי הפלסטינים. אולי יש להם סיבות מוצדקות מבחינתם, אבל בין היתר זה פשוט לא משתלם, כי אם יעשו זאת, לא יוזמנו יותר. ועיתונאים אוהבים, אוהבים מאוד, לנסוע, במיוחד על חשבון... לא כל-כך משנה מי.

הדמוקרטיה והסתרת מידע

שיהיה ברור: זה בסדר גמור להופיע בהרצאות, אבל כאשר המימון, כולו או בחלקו, בא מגורמים אחרים - חובת העיתונאים לגלות זאת. כמו, למשל, עיתונאי רכב שבביקורתם על כלי רכב חייבים לציין אם הוזמנו לנסיעת מבחן על-ידי היצרן.

אז למה לא עיתונאים פוליטיים? האם אין זו זכותו של הציבור לדעת על ההטבות שעיתונאים מקבלים בהקשר לכתיבתם? האם הסתרת המידע הזה היא בהתאם לכללי הדמוקרטיה? מה אתה אומר, פרופ' קרמניצר?

גם ראש האופוזיציה

קראתי היום על סיום קורס טיס בהשתתפות ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל. אני חושב שיהיה ראוי אם גם ראש האופוזיציה ישתתף בטקסים כאלה. אחרי הכול, צבא העם, לא?