גזית גלוב נופלת במחזור כבד בבורסה בצל הנפקת מניות

היקף ההנפקה צפוי לעמוד על 350 מיליון שקל, כשהמכרז המוסדי ייערך מחר ■ בעלת השליטה נורסטאר תשתתף בהנפקה בחלקה היחסי

קבוצת הנדל"ן המניב גזית גלוב  ממשיכה במהלכים להפחתת המינוף, ולחיזוק ההון העצמי שלה. לאחר שהכריזה באחרונה על מכירת מניות בחברות הבנות בארה"ב ובקנדה תמורת יותר מ-850 מיליון שקל, יוצאת החברה גם לגיוס כ-350 מיליון שקל באמצעות הנפקת מניות ציבורית בישראל.

הבוקר שלחה גזית גלוב למשקיעים המוסדיים הצעה להשתתף בהנפקת מניותיה, שהשלב המוסדי בה (המכרז המוקדם) מתוכנן להיערך כבר מחר. במסמך ההצעה, נכתב כי מחיר המינימום במכרז המוסדי יעמוד על 34.75 שקל, מחיר המשקף הנחה של 2.9% ביחס למחיר שבו סגרה אתמול המניה את המסחר בבורסה.

בתגובה להודעה ירדה היום מניית גזית גלוב בכ-4% בבורסה, למחיר של 34.4 שקל, המשקף לחברה שווי של 6.1 מיליארד שקל, והשלימה נפילה של 22% מתחילת השנה. נפילה זו ממקמת את גזית גלוב ברשימת חמש המניות הגרועות של השנה, הן מבין חברות הנדל"ן המרכזיות והן מקרב החברות שהחלו את 2015 ברשימת מדד ת"א 25 היוקרתי.

גם ללא הירידה היום מציגה מניית גזית גלוב בשנים האחרונות תשואת חסר (מתואמת דיבידנדים) מהותית מול מדד היחס שלה. בחישוב תלת-שנתי ירדה המניה בכ-17% אל מול עלייה של כ-30% במדד ת"א 25, בעוד שבהסתכלות על חמש השנים האחרונות ירדה גזית גלוב ב-5% אל מול עלייה של 18% במדד. אגב, גם מדד ת"א נדל"ן 15 הציג תשואות טובות יותר, של 29% ושל 15% בשלוש ובחמש השנים האחרונות, בהתאמה.

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, ציין בשבוע שעבר בטורו ב"גלובס" כמה סיבות אפשריות לתשואת החסר של גזית גלוב, ובהן המשבר הכלכלי ברוסיה שפוגע בתוצאות הכספיות של החברה הבת אטריום, הבעיות הכלכליות בפינלנד שבה מחזיקה החברה הבת סיטיקון 21 נכסים מסחריים, רכישת הענק של חברת סקטור הנורבגית שנעשתה במחיר גבוה, הפסדי הענק של קבוצת א. דורי וכן הפסדי מטבע חוץ עצומים בתשעת החודשים הראשונים של השנה, בשל הירידה החדה בשערם של האירו, הריאל הברזילאי והדולר הקנדי.

כדי לעודד את המשקיעים במכרז המוסדי, החליטה החברה להעניק עמלת התחייבות מוקדמת של 2.5% למשתתפים בו, כך שמחיר המינימום האפקטיבי עבורם יעמוד על 33.88 שקלים, ויגלם הנחה של 5.5% על מחיר המניה אתמול. במקביל, הודיעה החברה האם נורסטאר החזקות, שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל, כי בכוונתה להשתתף בהנפקת גזית גלוב, במטרה לשמור על חלקה בהון החברה הבת. נורסטאר, המחזיקה ב-50.25% מגזית גלוב, דיווחה כי תזמין במכרז המוסדי מניות בשיעור של 50% לפחות מהיקף ההנפקה, שאותה מובילות חברות החיתום לידר הנפקות וכלל פיננסים חיתום.

לפני כשבועיים השלימה גזית גלוב מכירה של 3.7% ממניות החברה הבת האמריקאית אקוויטי וואן תמורת 125 מיליון דולר (486 מיליון שקל), וירדה להחזקה של 38.5% בה. אקוויטי וואן, שנסחרת לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר, מרכזת את פעילות הקבוצה בתחום המרכזים המסחריים בארה"ב.נוסף על כך, דיווחה גזית גלוב בסוף השבוע האחרון על כוונתה להעמיד למכירה עד 6.5 מיליון מניות של החברה הבת פירסט קפיטל רילטי (FCR), שמרכזת את פעילות הקבוצה בתחום המרכזים המסחריים בקנדה. מדובר על מכירה של כ-2.9% ממניות פירסט קפיטל רילטי בשווי נוכחי של 121 מיליון דולר קנדי (341 מיליון שקל), שתצמצם את ההחזקה של גזית גלוב בה ל-39.3% בלבד.

לפי מנכ"לית גזית גלוב, רחל (רוחה) לוין, פעולות אלו משתלבות עם האסטרטגיה של החברה לשנים הקרובות, להגדיל את ההחזקה של גזית גלוב בנכסים פרטיים, ולהקטין את המינוף הפיננסי שלה, שעמד בסוף ספטמבר 2015 על 51.6%. בראיון ל"גלובס" הסבירה לאחרונה לוין, כי המטרה היא לזכות בדירוג השקעה בינלאומי. דירוג כזה יאפשר לחברה להרחיב בעתיד את מקורות המימון ולהנפיק חוב בתנאים נוחים גם בחו"ל.

דירוג השקעה בינלאומי מתחיל מרמת דירוג של BBB מינוס, שמקביל לדירוג AA בישראל. כיום מדורגת גזית גלוב בישראל בדירוג נמוך יותר של AA מינוס (מקביל לדירוג בינלאומי של BB פלוס), כך שהיא נדרשת לקפיצה של מדרגה אחת כדי להשיג את מטרתה.

נבחנת העלאת ההצעה לדורי

נוסף על כך דווח היום לבורסה, כי גזית גלוב החליטה להאריך בשבוע את המועד האחרון להיענות להצעת הרכש למניות החברה הבת, קבוצת א. דורי, מהיום ליום שני בשבוע הבא. ל"גלובס נודע כי הסיבה לדחייה היא הסכמת הנהלת גזית גלוב לבחון את האפשרות להעלות את המחיר המוצע בהצעת הרכש, וזאת בעקבות דרישה שהתקבלה מצדם של גופים מוסדיים המחזיקים במניה. גזית גלוב, שמחזיקה בעקיפין בכ-85% ממניות קבוצת דורי, הגישה לפני כשבועיים הצעת רכש מלאה ליתרת החזקות הציבור במניה תמורת כ-18 מיליון שקל.

גזית גלוב הציעה מחיר של 50 אגורות עבור כל מניה שבידי הציבור, בעוד שמחיר המניה הנוכחי בבורסה עומד על 54 אגורות. בעל מניות המיעוט הגדול בקבוצת א. דורי הוא בית ההשקעות פסגות, שמחזיק ב-7.7% מהחברה. מאחר שפסגות מחזיק ביותר מ-5% מהמניות, הרי שהחלטה שלו להתנגד למחיר המוצע תביא בהכרח לנפילת ההצעה.

כלל הגופים המוסדיים האחרים, ובהם אנליסט, אינפיניטי ומיטב דש, מחזיקים יחדיו בעוד 4% מהמניות. כך שתמיכה מצד כלל המוסדיים בהצעה תביא בהכרח להצלחתה. זאת, משום שבמקרה כזה תגיע גזית גלוב להחזקה של יותר מ-95% במניות א. דורי, ותוכל לכפות גם על שאר המחזיקים למכור את מניות החברה שבידיהם.

בירור שערך היום גלובס העלה, כי חברת הייעוץ אנטרופי, שמייעצת לגופים המוסדיים בין השאר גם על הצעות רכש, לא חוותה עד כה את דעתה על השווי הראוי לחברת א. דורי, והאם הוא גבוה או נמוך מהשווי המגולם בהצעת הרכש (117 מיליון שקל).

קבוצת דורי סובלת ממשבר קשה בשנתיים האחרונות, לאחר שאשתקד התרחשה קטסטרופה עסקית בחברה הבת, דורי בניה, בעקבות כשלים חמורים שנמצאו בהערכת העלות העתידית של פרויקטים שמקימה החברה עבור יזמי נדל"ן ברחבי הארץ. כשלים אלה גררו את דורי בניה, אחת מחברות הביצוע הגדולות בישראל, ואת קבוצת דורי השולטת בה, להפסדי עתק של מאות מיליוני שקלים, ורק תמיכה אגרסיבית של בעלת השליטה, גזית גלוב, בהיקף המגיע כבר לכ-750 מיליון שקל, מנעה את קריסתן.

בזכות הזרמות ענק אלו, הציגה קבוצת דורי בסוף ספטמבר הון עצמי של 268 מיליון שקל, אולם החברה נושאת על גבה התחייבויות פיננסיות גבוהות של 480 מיליון שקל למחזיקי האג"ח ולבנקים, שלא ברור אם תוכל לפרוע במועדם מבלי להזדקק לסיוע נוסף מצד בעלת השליטה.

המדדים עולים
 המדדים עולים