מרצים למשפטים לאיילת שקד: לעגן את מעמד הנציבה גרסטל

אנשי האקדמיה הדגישו בפני שרת המשפטים והיועמ"ש את החשיבות שהם רואים בקיומה של הנציבות כרשות עצמאית המוסמכת לערוך ביקורת מערכתית על הפרקליטות ולברר תלונות פרטניות על הפרקליטים

 הילה גרסטל / צילום: איל יצהר
הילה גרסטל / צילום: איל יצהר

32 אנשי אקדמיה ומרצים בכירים למשפטים פנו היום (ד') לשרת המשפטים, איילת שקד, וליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בבקשה כי יפעלו במהירות כדי לעגן בחקיקה את מעמדה של נציבות הביקורת על הפרקליטות בראשות השופטת בדימוס הילה גרסטל.

בין אנשי האקדמיה החתומים על הפנייה לשקד וויינשטיין נמצאים פרופסורים למשפטים מהפקולטות למשפטים ברחבי הארץ, בהם פרופ' איל בנבנישתי, פרופ' עלי זלצברגר, פרופ' אורן גזל-אייל, פרופ' יואב דותן, פרופ' נטע זיו, פרופ' מני מאוטנר, פרופ' בועז סנג'רו, פרופ' מרדכי קרמניצר, פרופ' יורם שחר, פרופ' רון שפירא ורבים נוספים.

אנשי האקדמיה הדגישו בפני שקד ווינשטיין את החשיבות הרבה שהם רואים בקיומה של הנציבות כרשות עצמאית המוסמכת לערוך ביקורת מערכתית על הפרקליטות ועל איכות פעולתה של המערכת ולברר תלונות פרטניות על הפרקליטים.

לדברי אנשי האקדמיה במכתבם, דוחות של נציבות הביקורת על הפרקליטות בשנתיים האחרונות תרמו לקיומה של מערכת אכיפת חוק עצמאית, חזקה והוגנת ולקיום שלטון החוק במדינה על-ידי גילוי מספר כשלים בעבודת הפרקליטות. בין היתר הם מזכירים במכתב את דוח הנציבות שמצא ליקויים ביישום חוק זכויות נפגעי עבירה על-ידי הפרקליטות.

"בשבועות האחרונים גם העלתה הנציבה סימני שאלה באשר להתנהלות הפרקליטות בהליך שהתקיים בבית הדין לעבודה בעניינה של ד"ר פורמן רזניק. כל זה לא היה נחשף ומתברר ללא פעילותה של נציבות הביקורת", נאמר במכתב.

לדברי אנשי האקדמיה, "יש בכך כדי להדגיש את חשיבות המשך קיומה ותפקודה של הנציבות. פגיעה במעמדה או בסמכויותיה של הנציבות בעת הזאת עשויה לפגוע פגיעה קשה וארוכת-טווח באמון הציבור במערכת אכיפת החוק".