הפועלים השלים את מכירת בנק פוזיטיף קזחסטאן ב-26 מ' ד'

הבנק יבצע מחיקה של 22 מיליון שקל בדוחות הרבעון הרביעי של 2015 - פחות מכפי שהעריך בשלהי אוקטובר

ציון קינן / צילום: תמר מצפי
ציון קינן / צילום: תמר מצפי

בנק הפועלים  השלים את מכירת בנק פוזיטיף בקזחסטאן תמורת 26 מיליון דולר - כך דיווח היום (ה') הבנק לבורסה. הפועלים מנוהל ע"י ציון קינן.

בעקבות המכירה ירשום בנה"פ מחיקה של 22 מיליון שקל, שתיזקף בדוחות הכספיים לרבעון הרביעי של 2015. יצוין כי בדיווח הקודם של בנק הפועלים ב-22 באוקטובר מסר הבנק כי תמורת המכירה אמורה להיות 32 מיליון דולר וההפסד בדוחות יסתכם ב-28 מיליון שקל. 

את בנק פוזיטיף ירכוש מידי הפועלים בנק Eurasian Bank JSC הקזחי. ההחלטה למכור את השלוחה בקזחסטאן התקבלה כחלק מהאסטרטגיה למקד את הפעילות בחו"ל בבנקאות מסחרית בארה"ב ובנקאות פרטית בינלאומית. 

"הסביבה הרגולטורית בקזחסטן השתנתה, פרופיל הסיכון של קזחסטן ככלל גבוה ופוטנציאל הצמיחה של בנק הפועלים שם מוגבל. בנק הפועלים ציין עוד כי מכירת הבנק תורמת להפחתת הסיכון בפעילות באזור זה", מסר הבנק בשלהי אוקטובר.

ההרפתקה של בנק הפועלים בקזחסטאן החלה ב-2007, אז התרחב בנק פוזיטיף הטורקי לקזחסטאן ורכש את הבנק ב-56 מיליון דולר. בנק פוזיטיף נמצא בשליטת בנק הפועלים (כ-70%) ואיש העסקים הטורקי הליט צ'ינגלולו. הבנק הטורקי נרכש ע"י בנק הפועלים לפני כמעט עשור בתמורה לכ-100 מיליון דולר.

מאז הבנק לא רווה נחת מההשקעה בטורקיה והיא הסבה לו בעיקר הפסדים. ב-2014 הפסיד פוזיטיף כ-12 מיליון דולר, לעומת רווח של כ-8 מיליון דולר ב-2013. ההפסד נבע בין השאר מפיחות בלירה הטורקית ובמטבע הקזחי, גידול בהוצאות והעובדה שב-2014 לא היו לבנק הכנסות ממימוש נכסים. בנטרול הפרשי שער והתאמות מס, הסב פוזיטיף לבנק הפועלים הפסד של 37 מיליון שקל אשתקד. מלבד השפעות שער המטבע, הבנק עצמו סבל גם מההאטה בכלכלה הטורקית.

בבנק הפועלים מנסים למצוא רוכש לפוזיטיף, ובמאי האחרון דיווח הבנק כי קיבל הצעה. ככל הידוע, מזה תקופה ארוכה מנהל הפועלים מו"מ עם חברת החזקות טורקית למכירת החזקתו בפוזיטיף.