תחזית: שוק המניות עדיין האלטרנטיבה הטובה ביותר ב-2016

בבית ההשקעות אביב ניהול קרנות ממליצים להיפרד לזמן מה מהאג"ח, צופים ארבע העלאות ריבית בארה"ב השנה ועלייה של 10%-5% בשוק המניות בת"א

הריבית בארה"ב תעלה בארבע פעימות של רבע אחוז כל אחת. לאחר ההעלאה השלישית בארה"ב, בנק ישראל יתחיל להעלות את הריבית המקומית, שתעלה בחצי אחוז במחצית השנייה של השנה. הדולר יעלה, המניות יעלו, וכך גם התנודתיות שלהן, ואיגרות החוב יפחיתו מערכן, כך צופה בית ההשקעות אביב ניהול קרנות בתחזית שפרסם לשנת 2016.

"שוק המניות הישראלי צפוי לעלות בטווח שבין 5% ל-10%, כאשר המניות הקטנות, מניות היתר, יספקו תשואה עודפת על תשואת מניות המעו"ף", כך אומר ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב. "האמריקאים יתחילו להתרגל לסביבת ריבית עולה, ועל אף החששות, שוק המניות האמריקאי יעלה בשיעור דומה לשוק המניות הישראלי, בתמיכת מגמת התחזקות הכלכלה המקומית ועידוד מצד הבנק המרכזי האמריקאי, שישאף לראות שוק מניות יציב על רקע העלאות הריבית. אירופה תציג עליות בשיעור של 15%-10% בשוק המניות, עקב ההתרחבות המוניטרית, וכך גם יהיה ממוצע תשואות השווקים המתעוררים, לאחר תשואות חסר משמעותיות בשנתיים האחרונות, שנבעו מהיחלשות כלכלית ומחששות מהאטה נוספת.

"ברבעון הרביעי של 2016 יחלו באירופה דיבורים על הצורך בצמצום מוניטרי, לאור אינדיקטורים כלכליים חיוביים שיצביעו על התחזקות הכלכלה של היבשת, ופער ריביות שילך ויצמח אל מול הריבית האמריקאית".

באביב ניהול קרנות מצביעים על הנחישות של האמריקאים להעלות ריבית כדי לחזור לתוואי שוק נורמלי. בארץ קיים חשש גובר מפני האטה כלכלית כאשר בנק ישראל עדכן את תחזית הצמיחה מ-3.3% בספטמבר ל-2.8% לשנת 2016. בנק ישראל ינסה לנצל את העלאות הריבית הצפויות בארה"ב כדי להעלות את שער הדולר ולעזור ליצואנים, בתקווה שזה יאושש מעט את הפעילות הכלכלית. באביב צופים שצמיחה בשיעור של 2.8% זה הרף העליון הצפוי לשנה הקרובה.

בשוק המניות הישראלי מצביעים באביב על סקטור הטכנולוגיה שצפוי להוביל את טבלת התשואות בשנה הקרובה. מבין מניות הטכנולוגיה הישראליות מצביעים באביב על צ'ק פוינט ונייס הגדולות, על נובה מבין הבינוניות ועל אטיוניטי הקטנה, כאטרקטיביות להשקעה גם השנה.

בתחום הנדל"ן מעריך בית ההשקעות כי לאחר תקופת דשדוש ארוכה, הגיעה זמנה של גזית גלוב להציף ערך. גם מניית אלוני חץ תיהנה משוק הנדל"ן שימשיך לצמוח. בועת הנדל"ן הישראלית עשויה להתפוצץ במחצית השנייה של שנת 2017, לאחר העלאות הריבית שיחלו במחצית השניה של 2016. עד אז מניות הנדל"ן צפויות להניב תשואות חיוביות מתונות.

במניות הקטנות ממליצים בבית ההשקעות לשנה הקרובה על חילן שתמשיך לצמוח, על סקופ מתכות, ועל ההזדמנות שנוצרה במנית קליל לאחר שלושה רבעונים של ירידות מחירים.

מומלצות בביומד

לאוהבי סיכון של ממש, ולכאלה שרוצים לנסות ולהניב תשואה עודפת בשנה מאתגרת של תשואות מתונות במקרה הטוב כפי שצפוי בשנת 2016, מצביעים באביב ניהול קרנות על ענף הביומד החבוט. מדד ת"א ביומד שאיבד בשנת 2015 23% מערכו, הגיע לנקודה הנמוכה ביותר מאז השקתו, עם אובדן ערך של למעלה ממחצית משוויו.

עדו אגמון, מנהל הביומד של אביב ניהול קרנות, ממליץ לאוהבי הסיכון על מניות שמהוות הזדמנות קנייה לאחר ירידות מחירים משמעותיות, כמו אבוג'ן שמציגה לאחרונה התאוששות, אינטק פארמה שהגיעה לסדרה של הסכמות מול ה-FDA וגם איתמר מדיקל ומזור, ביוליין ופלוריסטם שהציגה לאחרונה מספר הישגים רגולטוריים יפים, וגם אחרי העליות האחרונות נמצאת עדיין מתחת למחיר השוק.

"להיפרד מהאג"ח לתקופה"

"איגרות חוב ישראליות הן בעיקרון אפיק השקעה שכדאי להיפרד ממנו לשלום לתקופה, עד שהריביות יעלו והאג"ח יספקו תשואה שמצדיקה את הסיכון שמגולם בהן בתקופות של העלאות ריבית", אומר צדוק, מנכ"ל אביב ניהול קרנות.

"לפעמים גם מזומן עם ריבית אפסית הוא אלטרנטיבה, כאשר בצד השני עומד הפסד בסבירות גבוהה. התחזית שלנו היא תשואה שלילית בשיעור של כ-5% שיניב שוק איגרות החוב הישראלי בשנת 2016. המקום היחיד שניתן עדיין לחפש בו תשואות בתחום הזה הן אג"ח זבל וגם זה באופן מאוד סלקטיבי.

" בעולם המצב דומה כאשר במדינות המפותחות ובראשן ארה"ב ואירופה איגרות החוב אינן אטרקטיביות להשקעה, אם כי בארה"ב שוק האג"ח צפוי להניב תשואה שלילית בדומה לשוק הישראלי, ובאירופה שוק האג"ח צפוי להניב תשואה אפסית. שוקי אג"ח כמו המזרח הרחוק, שבהם הריביות עדיין גבוהות, עשויים למשוך משקיעים שיחפשו תשואה סולידית בשנה מאתגרת ולהניב תשואות חיוביות".

באביב ניהול קרנות ממליצים למשקיעים בעלי הון של עשרה מיליון שקלים ומעלה להיחשף גם להשקעות "פרייבט אקוויטי" ולקרנות גידור סולידיות. בנושאים אלו מדגישים בבית ההשקעות את הצורך להיוועץ עם יועצי השקעות המבינים בתחומים אלו. קרנות הגידור הסולידיות צפויות להניב להערכת אביב ניהול קרנות תשואה שתנוע בין 4% ל-6% אך בתנאי ריבית נמוכים כל כך, הן יכולות להוות תרומה ראויה לתיק השקעות.

למשקיעים בעלי הון נמוך מ-10 מיליון שקלים ממליצים בבית ההשקעות לא להיחשף לתחומים אלו ולהסתפק בהשקעות הסחירות. כמו כן הם מייעצים למשקיעים להבין שבהיעדר השקעות סולידיות מניבות רווחים יש לעשות תיאום ציפיות, וגם מזהירים מפני חברות אלגו-טריידינג למיניהן, חברות מט"ח ומכל השקעה שאיננה סטנדרטית ומגלמת הבטחה ל"ארוחות חינם".