הונג-קונג חוקרת היעלמות מו"ל שמכר ספרים שביקרו את סין

פעילים לזכויות אדם בהונג-קונג: המקרה מדאיג מפני שהאיש שהה בהונג-קונג, שהמערכת המשפטית שלה נפרדת ועצמאית מזו של סין

שלטים עם תמונתו של המו”ל הנעדר בהונג קונג / צילום: רויטרס
שלטים עם תמונתו של המו”ל הנעדר בהונג קונג / צילום: רויטרס

משטרת הונג קונג חוקרת את היעלמותו המסתורית של מוציא לאור שמכר ספרים שמתחו ביקורת על מנהיגי סין, בפרשה שעוררה מחדש את המחאות נגד התערבות סין בענייני הטריטוריה האוטונומית-למחצה.

לי קא-צ'יו, בכיר בשירות הביטחון במנהלת של הונג קונג, אמר היום (א') שיחידת הנעדרים של המשטרה מנסה לברר מה קרה ללי בו, שנראה לאחרונה בהונג קונג ביום ד' עבר, וכי היא עדיין לא הגיעה למסקנות כלשהן.

ארבעה מעמיתיו של לי בהוצאת הספרים מייטי קארנט נעלמו בשלהי השנה שעברה כששהו מחוץ להונג קונג, על רקע השערות שהם נלקחו לחקירה של שירותי הביטחון בסין העממית.

פעילים לזכויות אדם בטריטוריה מסרו שהמקרה של לי מדאיג יותר, מפני שהוא שהה בהונג קונג, שהמערכת המשפטית בסגנון הבריטי שלה נפרדת ועצמאית מזו של סין, במסגרת הסדרי "מדינה אחת, שתי מערכות" שהוסכמו עם בייג'ין כאשר המושבה הבריטית לשעבר הוחזרה לריבונות סין ב-1997.

היום הייתה חנות הספרים של ההוצאה לאור האמורה, בקוזוויי ביי, מתחת לסלון טיפוח ציפורניים ומול חנות של ברברי בלב רובע הקניות הראשי של הונג קונג, סגורה.

פוסטרים מחוץ לחנות קידמו מגוון ספרים של ההוצאה, שהיו כמעט בוודאות נאסרים למכירה בסין העממית מפני שהם מכסים שורה של נושאים שנחשבים לרגישים במיוחד, כמו שחיתות והחיים הפרטיים של מנהיגי סין.

אשתו של לי מסרה לתקשורת בהונג קונג שהיא ראתה אותו לאחרונה ביום ד' שעבר, ואחר כך הוא טלפן אליה ממספר טלפון סיני ואמר לה שהוא "מסייע בחקירה", ויחזור בקרוב.

אלברט הו, מחוקק מהאופוזיציה בהונג קונג, אמר היום שיש לו "סיבה חזקה להאמין שלי נחטף כנראה והועבר לסין לחקירה פוליטית" בגלל תפקידו בחברת הוצאה לאור שמתחה ביקורת על ממשלת סין.

לי, הבכיר בשירותי הביטחון בהונג קונג, אמר שהמשטרה פנתה לשירותי הביטחון בסין בשאלה אם המו"ל נעצר, ועדיין לא קיבלה תשובה.

שירותי הביטחון הסינים עוצרים דרך קבע מתנגדי משטר בסין העממית מבלי להגיש נגדם כתבי אישום או ליידע את משפחותיהם, אך אין להם סמכות חוקית לפעול בהונג קונג. הפעילים למען הדמוקרטיה בטריטוריה חוששים שהאוטונומיה שלה והחירויות בסגנון הבריטי נשחקות, ומצביעים על איומים גוברים על חופש העיתונות והעצמאות האקדמית.

לי צ'אוק-יאן, עוד מחוקק מהאופוזיציה, אמר שהיעלמותם של מוכרי הספרים מערערת את תחושת הביטחון של תושבי הונג קונג ומאותתת שהסדרי מדינה אחת, שתי מערכות "נקרעו לגזרים". "אנחנו חיים בתחושה כוזבת של ביטחון, וזה מפחיד מאוד", לדבריו.