אזורים חילטה לקב' גבאי 20 מ' ש' בגין הפרת הסכם לרכישת קרקע

קבוצת גבאי הייתה אמורה לרכוש את הקרקע בכפר שלם תמורת 85 מיליון שקל, אך לא העבירה את התמורה עד סוף 2015

שכונת כפר שלם בתל אביב / צילום: רפי קוץ
שכונת כפר שלם בתל אביב / צילום: רפי קוץ

בהמשך לעסקה שנחתמה בחודש אוגוסט האחרון, שעל פיה חברת אזורים מוכרת קרקע בשכונת כפר שלם שבת"א לקבוצת גבאי תמורת 85 מיליון שקל, דיווחה הבוקר אזורים, שבשליטת הרשי פרידמן ובניהולו של דרור נגל, כי קבוצת גבאי לא עמדה בתנאי ההסכם ועל כן חילטה אזורים פיצוי מוסכם בסך 20 מיליון שקל שהעבירה לה גבאי, כחלק מהתמורה.

מדובר בקרקע בת 22 דונם הממוקמת בין הרחובות ששת הימים ומוצא, ומכונה "חוות יפת" על שם המשפחה המתגוררת בה. על הקרקע ניתן להקים פרויקט מגורים בן 267 דירות, אך הרוכש הסופי צפוי לבקשת הגדלה של זכויות הבנייה על הקרקע. בשטחה נמצאים גם מחזיקים שונים, שאת פינויים לקחה על עצמה קבוצת גבאי.

בעת חתימת ההסכם, העבירה קבוצת גבאי לאזורים 20 מיליון שקל, ועל פי ההסכם אמורה הייתה להעביר את התמורה בסך 65 מיליון שקל עד סוף 2015. הקבוצה לא העבירה את היתרה במועד, ואזורים הודיעה לגבאי כי לאור הפרת ההסכם מצידה, בכוונת אזורים לחלט את הפיצוי המוסכם בסך 20 מיליון שקל.

קבוצת גבאי דרשה מאזורים לחזור בה מההודעה, והסבירה כי אי יכולתה לשלם את יתרת התמורה נובעת ממגבלות אשראי בבנק שממנו היתה אמורה לקבל ליווי ביחס לשנת 2015, כאשר לטענתה הבנק צפוי להעמיד לה את הליווי הנדרש בשנת 2016. על כן דרשה גבאי מאזורים לחזור בה מהודעת החילוט ולתת לה פרק זמן נוסף כדי להשלים את העסקה, עד לקבלת מימון מהבנק. אזורים הוסיפה בדיווח כי היא בוחנת את טענותיה של גבאי.

קבוצת גבאי, שבבעלות משפחת גבאי, מתמחה בייזום פרויקטים למגורים ומסחר, ואת דרכה החלה בהקמת פרויקטים באשקלון. בחודש ינואר האחרון רכשה את חברת הביצוע צ. לנדאו, שנקלעה להקפאת הליכים. בחודש נובמבר האחרון נעצר אלי גבאי, מראשי הקבוצה, על ידי רשות ניירות ערך בחשד למעורבות בניסיון להשתלט על חברת אנגל משאבים. ממצאי החקירה נגד גבאי העלו כי בחודש ינואר רכשה חברת אליתמר שבבעלותו מניות אנגל משאבים, המהוות 9.9% ממניות חברת אנגל, אך החברה לא דיווחה על רכישותיה ועל הפיכתה לבעלת עניין באנגל. לפי ממצאי החקירה, רכישת מניות אנגל משאבים בידי אליתמר לא דווחה מתוך כוונה לכאורה להסתיר מהציבור, מהחברה, מכונסי נכסים וממחזיקי איגרות החוב את העובדה שגבאי הפך לבעל עניין בחברה.

מקבוצת גבאי נמסר היום כי "הקבוצה מודעת להודעה שיצאה לבורסה מטעם חברת אזורים. ההסכם בין החברות עומד בעינו ונושא התשלום מתברר כעת, על מנת להגיע לפתרון שיהיה מקובל על שני הצדדים".

חג'ג' רוכשת קרקע מאזורים בהרצליה

בד בבד, דיווחה היום אזורים כי קבוצת חג'ג' שבשליטת האחים צחי ועידו חג'ג' מימשה אופציה לרכישת קרקע בת 10 דונם מידיה, תמורת 75 מיליון שקל. מדובר בקרקע הממוקמת דרומית לקניון ארנה שבהרצליה פיתוח, המיועדת להקמת מלון בן שלוש קומות, כשהעסקה כללה גם רכישת 69 מקומות חניה קיימים. בחברה הרוכשת, "חג'ג' מרינה הרצליה", מחזיקים האחים חג'ג' ב-70%, ולצידם האחים אחיקם וליאור כהן (25%) ומנכ"ל חברת ברגרואין רזידנטיאל, יצאל צמח (5%). שלושת השותפים מחזיקים גם ב-50% מחברת ברגרואין רזידנטיאל, המקימה את מגדל "מאייר ברוטשילד" בת"א.

את האופציה קיבלה חג'ג' מאזורים במארס 2015, ועד כה העבירה 15 מיליון שקל מסך התמורה. את היתרה אמורים לשלם הרוכשים על פי ההסכם עד סוף 2016. אזורים מציינת כי כתוצאה מהעסקה החברה אמורה לרשום רווח של 14 מיליון שקל לפני מס.

על פי התוכנית החלה על הקרקע, זכויות הבנייה הן למבנה מלונאי בן שלוש קומות, הכולל 7,525 מ"ר שטח עיקרי, בתוספת שטחי שירות. נכון להיום שוכנות על הקרקע מכולות המושכרות לצד שלישי בהיקף לא מהותי. קבוצת חג'ג' הודיעה עוד לבורסה כי בימים אלו היא פועלת להגדלה משמעותית של זכויות הבנייה על הקרקע.

קבוצת חג'ג' ציינה כי בהתאם להוראות הדין על הקרקע, ניתן לשווק את יחידות המלון כדירות נופש, שבעליהן יוכלו להשתמש בהן רק בחלק מוגבל של השנה, ואילו בשאר הזמן הן ישמשו כחדרי מלון לכל דבר. לפי הערכות ראשוניות של החברה, ועוד בטרם בוצע תכנון מפורט של הפרויקט, עלויות הבנייה של המלון, כולל הקרקע, צפויות להסתכם בכ-300 מיליון שקל.

בנוסף, מדווחת אזורים כי השלימה מכירת מגרש בשכונת ברנע הסמוכה לים באשקלון תמורת 32 מיליון שקל. עסקה זו צפויה להניב לחברה רווח של 32 מיליון שקל לפני מס.