טראמפ: לא מוציא מכלל אפשרות לרגל אחר ישראל

בתגובה על דיווח שלפיו ממשל אובמה נוהג לרגל אחר ישראל, טורקיה וידידות אחרות של וושינגטון, אומר המתמודד הרפובליקני: "מתברר שכולם מרגלים אחרינו" ■ ההצהרה מתווספת לדברים שהשמיע טראמפ בוועידה של רפובליקנים יהודיים: "אותי אתם לא תוכלו לקנות"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

האם נשיאות פוטנציאלית של דונלד טראמפ תניף את היחסים בין ישראל לארה"ב למישור מבורך של ירח דבש ארוך, נטול עימותים ואינטריגות, שמעכירים על היחסים בין שתי המדינות בממשל הנוכחי? התשובה היא, שאין ודאות שכך יהיה בממשל טראמפ, למרות שהמתמודד טראמפ מסמן את ברק אובמה כ"דבר הכי גרוע שקרה אי פעם לישראל" ואמר פעם ש"אני חושב שאובמה שונא את ישראל".

טראמפ, המתמודד המוביל במירוץ למועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, אומר כי אם ייבחר לנשיא הוא "לא יוציא מכלל אפשרות לרגל" אחר בעלות ברית של ארה"ב, כמו ישראל. בתכנית הראיונות הפוליטית "מול פני האומה" ברשת CBS, ביום א', התבקש המיליארדר להגיב על דיווח מפורט ב"וול סטריט ג'רנל", שלפיו הוסיף הבית הלבן לנטר תקשורות של מנהיגי מדינות ידידותיות ובראשם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למרות הבטחות של הבית הלבן, לפני כמעט שנתיים, להפסיק את המעקב האלקטרוני אחר בעלות ברית. בידיעה נאמר, כי הממשל תכנן להשתמש במידע שלוקט מהתקשורות הישראליות כדי לסכל קמפיין ישראלי נגד ההסכם הגרעיני עם איראן.

"בהחלט לא הייתי רוצה לעשות זאת", השיב טראמפ, בהתייחסו לריגול נגד ישראל. אך הוא הוסיף: "...אני מוכרח לומר משהו. מרגלים אחרינו כל הזמן. זה נורא מה שמתרחש בכל הדבר הזה. מתברר לנו ש'הם' מרגלים אחרינו, וגם הם משמשים מטרה לריגול. הכל יוצא החוצה". הוא לא אמר במפורש למה התכוון במילה 'הם'.

לכן, אמר טראמפ למראיין, אין בדעתי להוציא מכלל אפשרות לרגל אחר בעלות ברית: "הייתי אומר שאשאיר פתוחות אל כל האפשרויות לעשות כל מה שנחוץ כדי להפוך את ארצנו (למעצמה) חזקה מאוד מאוד ולהחזיר את גדולתה על כנה".

אין זו הפעם הראשונה שטראמפ משמיע דברים שנתפסים כצורמים באזניהם הרגישות של יהודי ארה"ב. בראיון לסוכנות הידיעות "אסושייטד פרס", בתחילת דצמבר, השמיע המיליארדר התבטאויות שאפילו אובמה היה נזהר מלהשמיען בעקבות עוד היתקלות עם נתניהו.

"יש לי ספק רציני האם שני הצדדים (בסכסוך הישראלי-פלסטיני - ר.ד.) רוצים להצליח", אמר המיליארדר. "והספקות שלי גדולים במיוחד לגבי צד אחד (הוא לא נקב בשמו אבל המשפט הבא לא הותיר ספק במי מדובר). הרבה יהיה תלוי בישראל ובנכונותה לסגור עסקה, בנכונותה להקריב דברים מסוימים... ייתכן שהישראלים לא יסכימו, ואני מבין זאת. זה בסדר מבחינתי. אך אם כך, פשוט לא תהיה עסקה".

טראמפ אמר דברים דומים בנאום בכנס של הקואליציה היהודית-רפובליקנית בוושינגטון ב-4 בדצמבר, ואף חידד אותם באמירה, שהוא אינו בטוח שלישראל יש "מחויבות" להגיע לשלום עם הפלסטינים. בכל זאת, לדבריו, הוא ידע "בתוך שישה חודשים" למן כניסתו לבית הלבן, האם יעלה בידו לחולל שלום בין ישראל לפלסטינים. הוא אף חמק מהתחיייבות לתמוך באיחודה של ירושלים.

הנאום לא היה חף מהתבטאויות טראמפיות פוגעניות והוא ולא היסס להשתמש בסטריאוטיפ על יהודים. "אני נושא ונותן כמוכם, חבר'ה", הוא אמר. "יש מישהו באולם הזה שלא נושא ונותן על עסקות? כנראה שיש פה הרבה יותר מאשר בכל אולם שדיברתי בו". הוא הוסיף: "אתם בוודאי לא תצביעו בעדי. אני לא רוצה את כספי התרומות שלכם. לא תרצו בי כי לא תוכלו לקנות אותי". לא מעטים הגיבו בקריאות בוז על הדברים. העובדה שטראמפ הזכיר את החתן היהודי של בתו לא עזרה כל כך.

כמה ימים לאחר מכן, כתבה ג'ניפר רובין, בעלת הטור והבלוג הימני "פניה ימינה" באכסנייתה הקבועה ב"וושינגטון פוסט", כי טראמפ "הושפל" במגעים עם נציגי ממשלת ישראל שנועדו להכשיר את הקרקע לביקורו בארץ.

החלטת טראמפ לבטל את הביקור מראה שרעילות התבטאויותיו פגעה ביכולתו לבקר אפילו במדינה שהיא בעלת הברית הקרובה ביותר של ארה"ב במזה"ת, מציינת בעל הטור.

גורמים שקיבלו מידע עדכני מממשלת ישראל אמרו לבעלת הטור, כי נתניהו, לא ביטל את הביקור או ביקש מטראמפ לבטלו. אמר אחד מהגורמים: "הישראלים אינם עומדים לברור ולבחור בין המתמודדים האמריקאים על הנשיאות, לא במפלגה הרפובליקנית ולא במפלגה הדמוקרטית. לכן ביבי היה מקבל את טראמפ לפגישה".

"אבל הישראלים לא היו מתירים לו לבקר בהר הבית, בוודאי לא בעיצומה של אינתיפאדת הדקירות", המשיך המקור, "וקבלת הפנים שרה"מ היה מעניק לטראמפ היתה מקבלת ציביון מאופק - פוטו-אופ כן, מסיבת עיתונאים משותפת לא. ומעבר לזה, פקידים ישראליים רבים היו מסרבים להיפגש עמו, לו הוא היה מגיע לישראל, והתקשורת הישראלית היתה אוכלת אותו חיים".

"עכשיו כל הצדדים מרוצים מכך שטראמפ נשאר בבית; זה מיטיב עם כולם", אמר המקור, שמתואר כגורו בנושאי מדיניות חוץ. "לפקידים ישראליים נגולה אבן מהלב; הסכנה היתה קרובה אך חלפה. החלטת טראמפ לבטל את ביקורו היתה מתנת החנוכה הטובה ביותר שישראל היתה יכולה לצפות לה".

טראמפ מוקצה מחמת מיאוס בעיני הממסד הרפובליקני, והתבטאויותיו הקשורות לישראל בוודאי שאינן מחבבות אותו על שלדון אדלסון, אחד מהתורמים הגדולים של המפלגה. טראמפ אמנם אינו זקוק לכספו של איל ההימורים, אבל הוא ביקש - ונענה - להיפגש עמו בדצמבר, אולי במאמץ לשכנעו לא לתרום למתמודדים אחרים. אדלסון אמר אחר-כך שטראמפ הוא אדם "מקסים", אבל סביר להניח שהוא לא ינקוף אצבע למענו בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית.