חברת האופנה next בוחנת אפשרות לפתוח סניפים בישראל

מדובר באחד מאתרי המכירות הפופולריים בישראל בשנים האחרונות, שהיקף המכירות המקוון שלו בארץ מוערך ב-60-70 מיליון שקל ■ next: "אנו מחפשים זכיינים, אבל זה לא אומר שאנו מתכננים פתיחת חנות בישראל"

אופנת next/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
אופנת next/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חברת האופנה הבריטית next בוחנת אפשרות לפתוח סניפים פיזיים בישראל.

חברת האופנה, שפתחה לפני מספר שנים את קו המשלוחים לישראל, הצליחה באמצעות מגוון בגדים ומחירים נוחים - בעיקר בקטגוריות התינוקות והילדים - לכבוש נתחי שוק ולהוות מתחרה משמעותית לקמעונאים המקומיים בתחום האופנה והביגוד.

הפופולריות של next בישראל ניכרת בשלל סקרי דעת קהל שנערכו לאחרונה בקרב קהלים שונים. כך, הוא נבחר לחמישייה הפותחת בקרב קהל הרוכשים האינטרנטי הכללי בישראל וכן בחמישייה המובילה בקרב בני-נוער ובקרב סטודנטים. על-פי הערכות, היקף המכירות השנתי של next בישראל עומד על 60-70 מיליון שקל.

החברה מפרסמת באתר שלה כי היא מחפשת זכיינים מקומיים כדי לפתוח חנויות פיזיות בישראל. "ל-next יש מספר הולך וגובר של חנויות זיכיון בינלאומיות במזרח התיכון, אירופה ובמזרח הרחוק, עם חברות אופנה קמעונאיות מנוסות. אם אתה מעוניין בהזדמנות זיכיון עם נקסט, צור קשר איתנו", נכתב במודעה המתפרסמת באתר.

כניסה של חנויות next לישראל תשים אותה בתחרות ישירה בענף בגדי התינוקות והילדים - לא רק מול רשתות זרות שנכנסו לאחרונה לישראל כמו The Children's Place או Carter's, אלא גם מול שחקנים מקומיים כמו קסטרו, גולף, פוקס ושילב.

יש לציין כי החברה מציעה למכירה גם בגדי גברים ונשים במגוון רחב ובמחירים זולים יחסית, אך כאמור מוכרת בישראל בעיקר בעולם התינוקות והילדים.

המחירים יעלו?

מצד אחד, כניסה אפשרית של החברה למכירה פיזית בישראל עשויה להוות בשורה, שכן ניתן יהיה לראשונה למדוד, לבדוק ולחוש את הסחורה הקמעונאית, במקום לרכוש אותה רק דרך האתר, אך המהלך עלול גם להיות בעייתי.

אם אכן next תפתח חנויות בישראל, היא עשויה להעלות את מחירי הפריטים באתר או להפסיק כליל את המכירות המקוונות לישראל, כדי לאפשר לזכיינים המקומיים למכור בחנויות ולא לחשוש מתחרות מהמכירות המקוונות. במצב כזה, הצרכנים הישראלים עלולים להיפגע - גם בשל העלאת מחירים וגם בשל הנוחות שהייתה קיימת עד היום בהזמנה מהאינטרנט מאשר הגעה פיזית לחנויות הבגדים.

מחברת next נמסר בתגובה: "החברה לא מתכננת לפתוח חנויות בישראל, אך אנו מציעים מגוון רחב של פריטים לרכישה אונליין. הפרסום שהופיע בעמוד הישראלי של האתר שלנו הוא הצהרה על כך שאנחנו מחפשים זכיינים, אך הצהרה דומה קיימת בכל האתרים הבינלאומיים שלנו. זה לא אומר שאנחנו מתכננים לפתוח חנויות בישראל, אלא נותן לנו אינדיקציה לגבי סוג השותפים העסקיים שאנחנו מחפשים".

מכירות מאכזבות בתקופת החגים באירופה

קמעונאית הבגדים next הביעה צער על הביצוע "המאכזב" בתקופה שלפני חג המולד האחרון, שבה טיפסו המכירות ב-0.4% בלבד לעומת 2014.

מהחברה נמסר כי "לדעתנו הביצוע המאכזב ברבעון הרביעי נבע בעיקר ממזג-האוויר החמים באופן יוצא דופן בנובמבר ובדצמבר". עם זאת, החברה הודתה כי היו לה בעיות מלאי, ועקב כך היו המכירות חלשות מהמצופה בחטיבה מסוימת של העסק.

הבוקר (ג') צנחה מניית next ב-4.6% בלונדון, לעומת עלייה של 1% במדד פוטסי 100.

במקביל, מניית הקמעונאית היריבה, מרקס אנד ספנסר, נפלה ב-1.6% לאחר שאנליסטים צפו חדשות רעות דומות בדוח שלה על עונת החגים שיתפרסם מחרתיים (ה').

עונת החגים האחרונה הייתה מאתגרת במיוחד לקמעונאיות בבריטניה. מבצעי "יום שישי השחור" בסוף נובמבר יצרו לחץ על החנויות לקצץ מחירים, ומזג-האוויר החם באופן יוצא דופן בדצמבר צמצם את הביקוש למעילים ולסוודרים.

קמעונאית הבגדים next, שביצועיה נחשבים למעין מדד שמשקף באופן די מדויק את הוצאות הצריכה, אינה מציעה הנחות על מוצריה לפני בוקסינג דיי, והדבר אפשר לחברה לשמור על שולי הרווח שלה למרות ביצועי המכירות המאכזבים.

הקבוצה מסרה כי מתחילת השנה עלו המכירות ב-3.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך נתון זה נמוך מצפי הגידול במכירות בסך 4%-6% של החברה.

עם זאת, נקסט מעריכה כי הרווח השנתי שלה לא יחרוג מטווח הצפי בסך 810-845 מיליון ליש"ט, הודות לניהול זהיר של שולי הרווח שלה.

"יכול להיות שמזג-האוויר החם היה הסיבה העיקרית לכך שהרבעון הרביעי היה קשה, אבל לא היינו רוצים להרשות לתנאי סחר קשים להסוות כל שגיאות ואתגרים שהן שמולם ניצב העסק", נמסר על-ידי החברה.

בשבועות הבאים ייחשפו ביצועיהם של כמה מהשמות הקמעונאיים הגדולים ביותר בבריטניה בעונת חג המולד.

מנשים ועד טף: next מפעילה 700 חנויות ברחבי העולם

רשת next פתחה את החנות הראשונה שלה בשנת 1982, והציעה בתחילה בגדים ונעליים לנשים בלבד. מאוחר יותר התרחבה גם לשוקי אופנת הגברים והילדים וכן למוצרים לבית, ובהמשך אף החלה להציע מתנות ופרחים.

נכון להיום הרשת מפעילה מעל 500 חנויות ברחבי בריטניה ואירלנד ועוד כ-200 חנויות ב-40 מדינות נוספות ברחבי העולם. נוסף על כך, next פעילה בתחום המכירות אונליין כבר משנת 1999.

לאחרונה פרסמה החברה תוצאות כספיות סופיות למחצית הראשונה של שנת 2015, בה רשמה הכנסות של 1.9 מיליארד פאונד ורווח לפני מס בסך 347 מיליון פאונד - עלייה של 2.7% ושל 7.1%, בהתאמה.

בניגוד למגמה הכללית בענף ההלבשה, הצליחה next להגדיל את שולי הרווח התפעולי ל-14.9%, וזאת בהשוואה ל-14.1% בתקופה המקבילה אשתקד.