כניסת נטפליקס: למרבה הצער, להוט ו-yes אין סיבה לדאגה

לנטפליקס, שמגיעה לישראל, יש שירות שמבוסס על רכישת דמי מנוי זולים יחסית וספריית VOD עשירה עם סדרות פופולריות ופשטות טכנולוגית ■ למרות זאת, לחברות הכבלים והלוויין יש מספיק יתרונות מולה במאבק על הלקוח הישראלי

ריד הסטינגס - מנכ"ל נטפליקס / צילום: רויטרס
ריד הסטינגס - מנכ"ל נטפליקס / צילום: רויטרס

מאז אתמול ׁ(ד') בשעות הערב המאוחרות, הטלפונים לא מפסיקים לצלצל במשרדי חברות הכבלים והלוויין. לא, אלה לא המנויים שנסערים מהכניסה של נטפליקס לישראל ונוטשים בהמוניהם, אלא בעיקר אנשי התקשורת המבושמים מהרחש, הבאזז, שיוצרת ספקית התוכן הממותגת בשנים האחרונות ורוצים להבין - האם החלה מהפכת השידורים בישראל?

חודשים ארוכים של ציפייה מוקדמת והיערכות התנקזו לאותו רגע אתמול - סביבות השעה 21:00 בערב שעון ישראל - אז, במהלך תערוכת CES לחידושים טכנולוגיים בלאס ווגאס, הכריז מנכ"ל נטפליקס, ריד הייסטניגס, על פתיחתו של שירות התוכן הנחשק בעבור הקהל בישראל.

בשורה התחתונה, אפשר לומר כי אכן מדובר בתקדים חשוב, אולם עדיין מוקדם להכריז עליו ככזה המרעיד את האדמה תחת רגלי השחקנים בתעשיית הטלוויזיה הרב-ערוצית, הנשלטת על-ידי הוט ו-yes.

מה זה נטפליקס?

נטפליקס היא חברת תוכן אמריקאית המעבירה את שידוריה באמצעות רשת האינטרנט, כלומר בסטרימינג. החברה שבמשך שנים התבססה על ספריות של סרטים וסדרות שכבר הופקו ושודרו בעבר, החלה לפני כ-4 שנים להפיק תוכן עצמי משלה. בין היתר השכילה לצור סדרות מופת המוכרות לציבור הישראלי כמו "בית הקלפים" ו"כתום הוא השחור החדש".

פרט לתוכן האטרקטיבי שיצרה, שזכה לאהדת המבקרים והקהל "מבין העניין", היא גם יצרה אופן צפייה חדשני. העונות של הסדרות שהופקו עלו כולן באחת - וכל תפיסת הצפייה על בסיס לוח שידורים מוכתב והציפייה בכל שבוע לפרק חדש, התערערה.

למעשה, נטפליקס פיתחה את תורת צפייה ה"בינג", ה"האבסה" אם מתעקשים לתרגם את המונח, כלומר גמיעה של כל העונה בצפייה מרתונית ומרתקת.

נטפליקס אינה כוללת ערוצים ליניאריים מסודרים אלא ספריות VOD - צפייה על-פי דרישה - וככל שעבר הזמן, החברה שכללה את הדרכים הטכנולוגיות לצפות בה. מצריכה והרשמה באמצעות דפדפן האינטרנט שדרש חיבור למחשב, היא מתנהלת היום כאפליקציה שניתן לצפות בה על גבי מסך הטלוויזיה, הטאבלט והסלולר ביתר קלות.

על-פי הנתונים הרשמיים, לנטפליקס יש היום כ-45 מיליון מנויים בארה"ב ו-26 מיליון ברחבי העולם.

מה השתנה?

אתמול הכריזה החברה על פתיחת האפשרות לצפייה בשירות ב-130 מדינות נוספות, בהן מדינות המזרח התיכון כולל ישראל. המתחם המיוחד בשירות שהוצע לאזרחי העולם אחיד - כלומר בישראל, בכוויית וביוון - יש אפשרות לצפות באותם תכנים בדיוק, ואלה לא יותאמו לכל טריטוריה וטעמה.

השירות יבוסס על רכישת דמי מנוי זולים יחסית ויכלול מאות כותרים של סדרות וסרטים, מרביתם המכריע אינם חדשים. דמי המנוי נעים בין חבילה של 7.99 דולר ל-11.99 דולר בחודש, כשניתן לרכוש 3 חבילות שונות של שידורים המבוססים VOD, בהם שידורים באיכות HD, וחלקן מבוססות על האפשרות לצפות בתכנים על גבי מסכים שונים בו זמנית.

האם צריך התאמות טכנולוגיות על מנת לצפות בזה?

הצפייה האידאלית היא כמובן אם יש ברשותכם טלוויזיה חכמה אליה אפשר להוריד את האפליקציה המתאימה. עם זאת, באמצעות חיבור פשוט של המחשב למסך הטלוויזיה, או באמצעות סטרימרים או כרומקאסט, אפשר לשדר מהמכשירים הניידים אל המסך ולצפות בתוכן בשלווה וללא הפרעות.

באופן טבעי, הדרישה הטכנולוגית החשובה ביותר היא החיבור לאינטרנט, וכדאי לוודא שהוא מבוסס על פס רחב דיו כדי לאפשר שידור יעיל ונקי של תכני נטפליקס.

אילו תכנים אפשר למצוא בשירות?

ראשית, יש לציין כי כל התכנים הם באנגלית. גם ממשק הכניסה דובר אנגלית, או ערבית לנוחות קהל גדול בישראל, ואינם מתורגמים כלל לשפה העברית - גם לא תכני הילדים.

במהלך השנה החולפת הפסיקה נטפליקס, ששימשה במשך זמן רב כספקית תוכן של הוט ו-yes, למכור לה תוכן מתוך הכנות לפתיחת השירות בארץ. אך לאור העובדה שכבר נחתמו מולה הסכמים בעבר, על הפלטפורמה שהיא מספקת חסרות סדרות כמו "בית הקלפים" ו"כתום הוא השחור החדש", אשר חברות הכבלים והלוויין וכן סלקום TV כבר מחזיקות בזכויות ההפצה שלהן בארץ.

עם זאת, סדרות חדשות, מדוברות ואטרקטיביות - כמו "ג'סיקה ג'ונס", "גרייס ופרנקי", "אנברייקבל קימי שמידט" של טינה פיי ו"מאסטר אוף נון" של עזיז אנסרי הנהדר ואחרות שלא שודרו בישראל - אכן נמצאות שם.

לצדן אפשר למצוא סדרות של ספקים אחרים - כמו "המדריך לרוצח" או "סקנדל" - כולן בעונות קודמות שכבר שודרו בישראל. ניתן למצוא בנטפליקס גם סרטי דוקו מצוינים שטרם שודרו בישראל, אך עיקרם המוחלט של הסרטים כבר נראו כאן בעבר.

כאמור, אין בין התוכן שידורי ספורט וגם לא תוכן ישראלי מקורי, ולא ערוצים לניאריים כמו ערוץ 2 ו-10, שעדיין מרכזים את עיקר הצפייה של הצופה הישראלי.

האם מדובר בתחליף להוט ול-yes?

לא כל-כך מהר. ברחבי העולם משמשת נטפליקס כתוסף בלבד, ולא באה להחליף את ספק הכבלים שהצרכנים מחזיקים בבית. כרגע, גם לאור המחירים הגבוהים גם כך של חבילות הטלוויזיה הרב-ערוצית, קשה לראות מנוי שירצה להוסיף גם את שירות התוכן הזה; ובאותה מידה, לאור מגבלות הפלטפורמה החדשה, קשה לראות את המנוי של הוט או yes מחליף את הספק הנוכחי שלו בנטפליקס.

עם כל הכבוד לספריות ה-VOD, שבישראל היו החלוצים בהטמעתן, 90% מהצפייה בארץ מוקדשת עדיין לערוצים ה"ממוסדים" עם לוח השידורים המסודר והמאורגן. 75% מהלקוחות - בעיקר של הוט - הם משפחות עם ילדים, ובית-אב ממוצע בחברת הכבלים צופה ב-22 ערוצים. לכן נטפליקס היא עדיין לא תחליף.

השאלה כעת האם תצליח הפלטפורמה לקרוץ לחובבי הסדרות והתוכן הבינלאומי, שעיקרם יושבים מסורתית ב-yes או מחזיקים בערוצי העידן פלוס לבדם ומתנהלים בעולם התוכן באופן פיראטי - כלומר, מורידים סדרות באופן בלתי חוקי ברשת האינטרנט. נראה כי גם הם לפי שעה לא ימצאו מזור בנטפליקס.

גם מנויי סלקום TV, המתחרה הצעיר בזירה, יכולים להיות רגועים, שכן נטפליקס לא נותנת מענה לילד הישראלי דובר העברית או לחובבי הספורט, שמהווים נתח משמעותי ממשקי-הבית שצורכים טלוויזיה רב-ערוצית.

נטפליקס לא תקים פה נציגות, לא מנכ"ל משלה ולא שירות לקוחות. כרגע מדובר באתר האמריקאי שנפתח גם אלינו, כמעט כבדרך-אגב. אבל אין בכלל ספק שזו רק ההתחלה. לא רק נטפליקס בודקת את מימי הים התיכון, בהם הרגולציה כרגע לא משייטת, ובוחנת את הרגשות הישראלים כלפיה. אט-אט היא תרחיב את פנייתה אלינו ותבחן התרחבות או פנייה בלעדית, שעשויה לכלול גם תכני מקור.

למרות שבהוט וב-yes משדרים היום קור-רוח, שם בהחלט מודאגים מהזעזוע שייגרם בעקבות מי שיבוא אחרי נטפליקס - שאולי לא חוללה מהפכה היום, אך ללא ספק משכה את הצופה הישראלי קצת החוצה מדואופול התוכן המקומי ולראשונה העניקה לו - כמו לאחיו סביב הגלובוס - זכות בחירה אמיתית.