וול סטריט ננעלה בירידות; הנפט צנח ביותר מ-10% השבוע

ה-S&P איבד השבוע 6% מערכו ■ מעל הצפי: דוח התעסוקה לחודש דצמבר הצביע על תוספת של 292 אלף משרות; שיעור האבטלה נותר ברמה של 5% ■ הבורסה בשנחאי התאוששה היום וטיפסה ב-2% ■ הנפט נסחר סביב שפל של 12 שנה

אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס
אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס

 בתום יום מסחר תנודתי מאוד, המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו (ו') בירידות וחתמו את השבוע הגרוע ביותר מאז אוגוסט 2015. זאת ברקע לדוח התעסוקה המפתיע שפורסם היום והצביע על שיפור נוסף בשוק העבודה וההתאוששות בבורסות אסיה. הבורסות באירופה סגרו את השבוע הגרוע ביותר מאז 2011, כאשר מדד הסטוקס 600 השיל מערכו השבוע 6.5%. הנפט המשיך לרדת היום בכ-1% ונסחר סביב שפל של 12 שנה.

 

המדדים המובילים נפלו היום בכ-1% כאשר בסיכום שבועי מדד ה-S&P איבד מערכו 6%, הדאו ג'ונס נפל בשבוע החולף ב-6.2% והנאסד"ק סיים את השבוע בירידות של 7.3%. 

ההחלטה הסינית להפסיק את פעילות "מפסק הזרם" במקרה של ירידות שערים חריפות הרגיעו את השוק, לאחר שהממשל נאלץ פעמיים השבוע להפסיק את המסחר. גם החלטת הבנק המרכזי להפסיק להפחית את ערכו של היואן בצורה אגרסיבית תורמת לסנטימנט החיובי.

משרד העבודה האמריקאי פירסם היום ב-15:30 שעון ישראל את דוח התעסוקה לחודש דצמבר 2015, הראשון מאז החליט הפדרל ריזרב להעלות את הריבית בארה"ב, לראשונה מזה כעשור. הדוח הפתיע לטובה והצביע על תוספת של 292 אלף משרות, הרבה מעל הצפי בשוק שעמד על תוספת של 202 אלף משרות, מעט מתחת לנתון של נובמבר - יצירה של 211 אלף משרות. שיעור האבטלה נותר ללא שינוי ובהתאם לתחזיות, בשפל של כ-7.5 שנים - 5% הדולר מתחזק מול המטבעות המרכזיים והאג"ח הממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים עולות ב-4 נקודות בסיס ל-2.191%.

בעקבות דוח התעסוקה השווקים מתמחרים כעת סיכוי של כ-53% להעלאת הריבית בחודש מארס השנה, בהתאם לתוכנית של הבנק המרכזי. עד אז, צפויים להתפרסם עוד שני דוחות תעסוקה ושלל נתונים כלכליים.

"דוח התעסוקה מרגיע את הפחדים לגבי האפשרות שכלכלת ארה"ב מאבדת את מומנטום הצמיחה", מציין מיכאל פרולי, כלכלן ראשי בחטיבת ארה"ב בבנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן צ'ייס. "הדוח מגיע בצל מספר נתונים כלכליים חלשים שפורסמו לאחרונה", הוא מוסיף.

מנגד, בן פס, בכיר בחברת  HPM Partners, מעריך שהמשקיעים מנצלים את העליות רק כדי "לזרוק סחורה". "אנחנו בסביבה עצבנית שבה כל מי שרוצה למכור ממתין מעט לעליות", הוא ציין.

הנפט המשיך לרדת ונפל היום בכ-1%. בסיכום שבועי הזהב השחור איבד מערכו יותר מ-10%. החוזים העתידיים מסוג ברנט ו-WTI נסחרים סביב 33 דולר לחבית, שפל של כמעט 12 שנה.

 

מניות האנרגיה דוגמת אקסון מובייל  ושברון  ריכזו עניין לאחר שהנפט חידש את ירידות השערים, לאחר שמחירו של הזהב השחור נפל אמש לשפל של כ-12 שנה.

אפל  הוסיפה לעמוד במוקד לאחר שנפלה אמש, בין היתר בשל החששות מהאטה ב-2 הגורמים המשפיעים ביותר על החברה כיום: מכירות האייפון והשוק הסיני. המניה סיימה היום בעליות, לאחר שצנחה בחדות בימים האחרונים ואיבדה משוויה יותר מ-50 מיליארד דולר בתוך 4 ימים.

פדקס  נסחרה ברקע קבלת אישור הרשויות באירופה לרכוש את חברת השילוח ההולנדית TNT.

רשתות האופנהגאפ  ואמריקן איגל צנחו בחדות לאחר שדיווחו על ירידה במכירות.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]