הירידות בשווקים הן הזדמנות "שמנה" או "סכין נופלת"?

ריץ' רוס מ-Evercore ISI סבור כי גל הירידות בשווקים אינו מהווה הזדמנות ■ מעריך כי מדד ה-S&P עלול לבחון בקרוב את רמת ה-1,900 נקודות ■ "אני חושב שכולנו בעולם של כאב" ■ הלמן אלדובי: "מי שלא יכול לסבול את התנודתיות, מוטב שימתין כרגע"

וול סטריט / צילום: צילום: shutterstock
וול סטריט / צילום: צילום: shutterstock

שבוע המסחר הראשון ב-2016 היה הגרוע ביותר בהיסטוריה של וול סטריט. בשבוע החולף נרשמו גם הירידות החדות ביותר מאז אוגוסט אשתקד. כעת, האנליסטים והמשקיעים בשוק אובדי עצות ותוהים: האם הירידות מהוות הזדמנות גדולה שלא תחזור על עצמה, או שמא הדובים עלולים להמשיך ולשלוט בשווקים בתקופה הקרובה.

אם שואלים את ריץ' רוס, מחברת  Evercore ISI, הוא מציע לשבת על הגדר ולא להתקרב לשוק המניות. "השנה אולי התחלפה אך ה'משחק' נשאר אותו משחק", הוא ציין בראיון ל-CNBC. להערכתו, סין היא גורם המאקרו המהותי שמזיז את השווקים. "המשקיעים בורחים משוק המניות הסיני ומהנפילה החדה ביואן". לטענתו, ההחלטה של הממשל הסיני לבצע פיחות ביואן עוררה את חשש המשקיעים שמא ההאטה בסין תפגע ברווחיות החברות בארה"ב.

רוס מציין עוד כי החולשה המתמשכת של היואן מכבידה על סקטור התחבורה האמריקאי ועל כלל שוק המניות. בנוסף, הוא מצדד בהערכות שסוברות כי המהלכים של הממשל הסיני עלולים להצית מלחמת מטבעות משום שמדינות נוספות יבצעו פיחות במטעות שלהן כדי לשמור על התחרותיות.

ברמת הניתוח טכני, רוס מעריך כי אם מדד ה-S&P יחצה מטה את רף ה-1,990 נקודות, הוא עלול לצנוח לרמה של 1,900 נקודות. "אני חושב שכולנו ב'עולם של כאב".

בהלמן אלדובי, מנגד, מציינים כי שוק המניות האמריקאי עדיין אטרקטיבי לנוכח הריבית הנמוכה והצמיחה הצפויה בשווקים אלו. עם זאת, בבית ההשקעות מציינים באותה נשימה כי "צריך לצפות לתנודתיות גבוה והבדלים גדולים בן השווקים השונים ובן הסקטורים השונים ובכלל זה במסחר התוך יומי, כפי שראינו בגרמניה ביום שישי האחרון. מי שלא יכול לסבול את התנודתיות בתיק ההשקעות שלו, מוטב שימתין כרגע ולא יגדיל את החשיפה למניות עד שהמצב העולמי יתבהר".

בבנק לאומי, שותפים לדעה שאין צורך להקטין חשיפה לשוק המניות. בלאומי מציינים בסקירה השבועית כי הסיבה לכך היא כפולה. ראשית, לא מדובר בשינוי כיוון בכלכלה העולמית, שכן מצב משקי הבית ופעילות סקטור השירותים בארה"ב ובאירופה מוסיפים להשתפר, למרות נתוני מאקרו חלשים בסין ובסקטור התעשייה העולמי. שנית, פעולות של הקטנת החשיפה המנייתית בתוך מגמה של ירידות חדות מביאות לרוב לפגיעה בתשואת התיק לאורך זמן.