גם המחנה הציוני עתר לבג"ץ נגד מתווה הגז: "מקסם-שווא"

טוענים: "הממשלה הזניחה סוגיות יסוד במשק הגז הטבעי - ועתה, במקום לטפל בהן כראוי, מנסה לשווק מקסם-שווא של 'מתווה', שלא רק שאיננו פותר בעיות אלה – אלא מקבע אותן לשנות דור"

יצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס
יצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס

סיעת המחנה הציוני הגישה הבוקר (ב') עתירה לבג"ץ נגד מתווה הגז, לאחר שיו"ר האופוזיציה והמחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג, קבע כי סיעתו תעתור לבג"ץ בעקבות התעלמותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתפקידו כשר הכלכלה, מהמלצות ועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), וחתימתו על סעיף 52 העוקף את הממונה על ההגבלים העסקיים לראשונה מאז קום המדינה.

את העתירה יובילו מטעם המחנה הציוני ח"כ איתן כבל, ח"כ שלי יחימוביץ' וח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג, ויצטרפו אליהם ח"כ יוסי יונה וח"כ איילת נחמיאס-ורבין, נציגי הסיעה בוועדת הכלכלה, וכן ח"כ יעל כהן-פארן.

בעתירה, באמצעות עורכי הדין גלעד ברנע וחגי קלעי, מפרטים העותרים שורה ארוכה של פגמים משפטיים בהם לוקה ה"מתווה", ובהם פעולות מהותיות שנעשו תוך חריגה מהוראות הדין החל, פגמים חוקתיים וחוסר סבירות קיצוני, כמו גם אי-מידתיות.

הסעדים העיקריים בעתירה הם הקביעה כי ה"מתווה" והחלטת מ"מ שר הכלכלה (ראש הממשלה נתניהו) בטלים, וכי כל הפעולות שנעשו מכוחם בטלות אף הן.

"העתירה חושפת את התנהלותה הלקויה של הממשלה שהזניחה סוגיות יסוד במשק הגז הטבעי, כמו בעיית המחיר המונופוליסטי והיעדר ביטחון אנרגטי - ועתה, במקום לטפל בהן כראוי, מנסה לשווק מקסם-שווא של 'מתווה', שלא רק שאיננו פותר בעיות אלה - אלא מקבע אותן לשנות דור ואף יחמיר אותן", נטען בעתירה. 

העתירה של המחנה הציוני מתווספת לעתירות נוספות נגד מתווה הגז, שהוגשו על-ידי התנועה לאיכות השלטון, ארגון אדם טבע ודין, הפורום הישראלי לאנרגיה, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים, העמותה לכלכלה בת-קיימא, סיעת מרצ ויו"ר הסיעה ח"כ זהבה גלאון.

 

איכות השלטון, אט"ד והפורום בישראלי לאנרגיה טענו בעתירתם כי אישור מתווה הגז יגרום נזקים קשים, חלקם בלתי הפיכים, לדמוקרטיה הישראלית, לכלכלה ולבריאות הציבור. במקביל, מרצ וגלאון תקפו בעתירה את החלטת ראש הממשלה נתניהו להפעיל את סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, וטענו כי הליך קבלת ההחלטות להפעלת הסעיף היה פגום.

נציין כי בג"ץ דחה לאחרונה את הבקשה לצו ביניים להקפאת מתווה הגז, וכעת העתירות יידונו לגופן. בנוסף, נקבע כי העתירות יידונו בפני הרכב מורחב של 5 שופטים, כאשר הדיון יתקיים ב-3 בפברואר 2016.