קצת פאניקה

מבט על מדד המניות האמריקאי אחרי ה"מכה" מסין

מניות (2) / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מניות (2) / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אחרי הנזק שנגרם בשבוע שעבר ראוי, לדעתי, לבדוק איפה אנו נמצאים בשוק המניות העיקרי בעולם - והוא, עדיין, שוק המניות האמריקאי. האם, טכנית, לפנינו נקודת אל-חזור לשוק דובי, או שיש עדיין זמן למחשבה על תקופה רגועה של דשדוש אופקי, או אפילו סיכוי לחיוב מחודש.

הנה הגרף השבועי המעודכן:

משה-שלום-סנופי-12-01
 משה-שלום-סנופי-12-01

מן הפעם האחרונה שהצגתי גרף זה במסגרת זו, לקחתי שוב את האלמנט הכי מעניין והוא הדבר המסומן כאן ב-1 סגול: מה שקרה ב-2007, כהקדמה לקריסה של משבר הסאב-פריים, ומה שקורה עכשיו, או ליתר דיוק מה שקורה מאז אמצע שנת 2014 (!). המהות נראית די דומה, והמסקנה מכך ברורה: אם התהליך דומה, יש סיכוי שההמשך יהיה דומה גם הוא, דהיינו שלילי למכביר.

מה בעצם העניין בשני האזורים המסומנים?

תחילה, בנייה איטית של פסגה, כאשר הזמן שניתן לתהליך הזה מאוד ארוך. במקרה של תקופתנו מדובר עד עתה בשנה וחצי שבהם המדד נגע בשיאים ושפלים זהים, ולא השיג גבהים חדשים. התחתית של האזור הזה נמצאת כעת סביב 1850 כאשר השיא הוא שיא כל הזמנים סביב 2110. אגב, ניתן לראות את תהליך בניית הדשדוש בצורה הטובה ביותר על ידי מעקב אחרי הממוצע הנע 200 יום, כאן בירוק בהיר, המתעקם והולך כלפי מטה.

כמו כן, במסגרת תקופה זו, ראינו את המדד חוצה מטה את קו המגמה הגדול והנורא, המסומן כ-1 כחול, ואשר היווה גבול תחתון עקבי מאז התחתית של משבר 2007-2009. אגב, חשיבותו של קו מגמה נקבעת על ידי כמות הנגיעות בו, והנה, מעבר למינימום של 2 נגיעות, ראינו את המדד נוגע בו פעם שלילית באוקטובר 2014, ובכך נתן חיזוק יתר לאותו קו.

ומה קרה אחרי השבירה מטה (חץ אדום)? משהו קלאסי למדי, והוא אישור השבירה על ידי בדיקתה מלמטה, ודחייה מטה של המדד לכיוון היורד אחרי אותה בדיקה וקובעת. עכשיו, המדד נוסע לבדיקה האולטימטיבית, והיא בדיקת חוזקה של רמת התמיכה החשובה סביב 1850, וזאת בפעם הרביעית, אם ניקח את אירועי אוקטובר 2014 בחשבון.

אבל זה לא הסוף.

ב-2007, שבירת רמת התמיכה לא הניבה מייד תנועה מהירה מטה. היה צורך בתקופת היערכות של הגדולים סביב אותו מקום, ובניית הביטחון שאכן השתנה הדיסקט משוק שורי, לשוק דובי. דבר שלקח חצי שנה של השתהות סביב 1400 ב-2008. במקרה של תקופתנו, אני מניח שנראה משהו דומה סביב 1700. או אז, ובמידה ומדובר אכן בתחילתו של שוק דובי רציני, נראה את התנועה המגמתית היורדת האמיתית.

שימו לב כמה יפה ההיסטוריה הטכנית של המוצג, וכמה קרובות רמות תיקון השליש-שני-שליש פיבונצי (2 סגול), ורמות התמיכה ההיסטוריות, במידה ונתחיל לתהות עד היכן ינוע אותו שוק דובי. כמו כן, יש לציין שהעובדה שאינדיקאטור המומנטום, ב-3 סגול, נמצא עכשיו מתחת ל-0, אחרי תקופה כה ארוכה, אינה מזיקה לתיאוריה השלילית המוצגת כאן.

מייד נסייג, ונזכיר את התסריט האלטרנטיבי:

מה יכול להיות שינוי חיובי שישנה הכול? פשוט מאוד: חצייה מעלה של שיא כל הזמנים סביב 2110. רק אירוע מכונן כזה ישנה את המצב כאשר כל השתלשלות אירועים אחרת מהווה האטה או האצה של המהלך היורד הבלתי נמנע.

ולא הזכרנו במילה את הפיצוץ בשלבים של הבועות השונות בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, סין, בליווי מדיניות של העלאת ריבית אפקטיבית אמריקאית...

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com .

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.