מי צריך המלצות משטרה?

טועה מי שחושב שהמלצת המשטרה לפרקליטות לגבי העמדה לדין מייעלת את התהליך

חילופי מפכלים במשרד רהמ בנימין נתניהו, השר  גלעד ארדן,  בנצי סאו , רוני אלשיך / צילום : חיים צח לע"מ
חילופי מפכלים במשרד רהמ בנימין נתניהו, השר גלעד ארדן, בנצי סאו , רוני אלשיך / צילום : חיים צח לע"מ

כתב המשטרה של חדשות ערוץ 2, משה נוסבאום, דיווח אתמול (ב') כי המפכ"ל רוני אלשיך שוקל "לבטל את הנוהל לפיו בתום חקירה המשטרה מגישה לפרקליטות חוות-דעת לגבי העמדה לדין של החשוד". למרות שהפרקליטות אינה מחויבת להמלצת המשטרה, אין ספק שיש לה השפעה - גם על דעת הקהל.

למה צריך את הנוהל הזה? המצדדים טוענים כי למשטרה החוקרת יש התרשמות בלתי אמצעית עם החשוד. לא רק שמדובר בנימוק קצת מאולץ, אלא שייתכן כי האמת היא הפוכה. החלטה על העמדה לדין צריכה להיעשות על-פי הראיות. נחקר יכול להראות ולהישמע כמו מאפיונר, אסור שההתרשמות ממנו, לרעה וגם לטובה, תשפיע על ההחלטה להעמידו לדין או להימנע מכך.

חסרון המגע האישי

העובדה שלפרקליטות המדינה אין מגע אישי עם החשוד טרם ההחלטה היא יתרון. במצב כזה אפשר להתייחס אל הראיות בלי דעות קדומות, מתוך התבססות על ממצאי החקירה נטו. מה גם שהמשטרה החוקרת עלולה, בדרך הטבע, "להתאהב" בממצאי חקירתה - מה שעלול להשפיע על המלצותיה.

מכל זווית שהיא, המלצת המשטרה היא נוהל בלתי מועיל, והוא עלול אף להיות מזיק. אין שום טעם וסיבה לבלבל את היוצרות. המשטרה קיימת כדי לחקור, הפרקליטות כדי להחליט על סמך הממצאים. בשום אופן לא על סמך ההמלצות של המשטרה או כל אדם או גוף אחר.

אם מישהו חושב שהמלצת המשטרה מייעלת את העבודה של הפרקליטות, הוא טועה מאוד. למעשה זה מסרבל ומבלבל.

פרקליטות מתגוננת

הבלבול יכול לנבוע מכך שברגע שהמשטרה ממליצה, היא מקשה על הפרקליטות לקבל החלטה אחרת. בין שההמלצה היא כן להגיש אישום או לא. אם הפרקליטות מחליטה אחרת - זה פותח שער לספקולציות ולתהיות.

הפרקליטות במקרים כאלה נאלצת להסביר, בעצם להגן, על החלטתה לא להתחשב בהמלצות המשטרה, כאשר אין שום סיבה שתעשה זאת.

שיבוש הראייה

למשטרה אמנם יש משפטנים, שמגבשים את המלצת המשטרה יחד עם החוקרים. אבל עם כל הכבוד, מי שמתמחה באישומים הם משפטני הפרקליטות, וכאשר דוחפים להם המלצות - זה עלול לשבש את ראיית הדברים ולהוביל אותם להחלטה שונה מזו שהיו מגיעים אליה ללא ההמלצות.

מהדיווח על כוונת המפכ"ל לבטל את ההמלצות ניתן להבין שאלשיך מבקש על ידי כך לעצור את תופעת ההדלפות מחקירות. לא בטוח שיש קשר בין ההמלצות לבין ההדלפות, אבל המגמה נכונה מאוד. ההדלפות מחקירות כבר גובלות ביצירת עיוות דין, והן הפכו את מערכת אכיפת החוק לג'ונגל של פרסומים מגמתיים. אם המפכ"ל יצליח לעצור אותן - תבוא עליו ברכה.