אובמה מנסה להרגיע: המאבק בדאע"ש – לא מלחמת עולם 3

טון אופטימי, שנועד להדגיש את הפסימיזם והחרדה שמאפיינים את הקמפיין הרפובליקני לנשיאות ■ נשיא ארה"ב מסביר מדוע איננו מכנה את דאע"ש ארגון איסלמי: זה ישחק לידי הארגון

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

ב-1933, בנאום בטקס השבעתו, אמר הנשיא פרנקלין דילאנו רוזוולט: "הדבר היחיד שאנו צריכים לפחוד ממנו הוא הפחד עצמו". ב-2013, בנאומו האחרון על מצב האומה, אמר הנשיא ברק חוסיין אובמה: "אמריקה התמודדה עם אתגרים בגדולים בעבר - מלחמות ושבר כלכלי, שיטפון של מהגרים, מאבקי עובדים במאמץ לקבל תנאים הוגנים יותר, ותנועות למען זכויות אזרחיות. בכל פעם, היו כאלה שקראו לנו לפחוד מהעתיד, שטענו שאנו צריכים לבלום שינויים, שהבטיחו לחדש ימינו כקדם אם רק נוכל לדכא קבוצה כלשהי, רעיון כלשהו שאיימו על אמריקה. בכל פעם, התגברנו על הפחדים שלנו. אם להשתמש במילותיו של לינקולן, לא דבקנו ב'דוגמות של עבר רגוע'. במקום זאת, חשבנו מחדש, ופעלנו מחדש".

זה אולי המסר החשוב ביותר בנאומו של אובמה אמש, מסר שנועד לשמש ניגוד לפסימיזם ולחרדה שמנסים לזרוע הקמפיינים של המתמודדים הרפבוליקנים על מועמדות מפלגתם לנשיאות. נשיא ארה"ב לא הזכיר את דונאלד טראמפ, המתמודד הרפבוליקני המוביל, בשמו - זו היתה איוולת לתת לו כבוד כזה - אבל הוא שזר בנאומו עקיצות על הרטוריקה המתהלמת של הקבלן מניו-יורק ועל המתמודדים הרפובליקנים האחרים שמנסים להתמודד עמו ולחקות אותו. למעשה, הוא שם ללעג את התקינות הפוליטית הרפובליקנית, שמבוססת על שלילה נטולת בסיס.

"כפי שהדיבורים על השקיעה הכלכלית של ארה"ב הם נפיחות פוליטיות, כך גם הרטוריקה שאתם שומעים, שלפיה האויבים שלנו הולכים ומתחזקים בעוד שאמריקה הולכת ונעשית חלשה יותר", אמר אובמה. "תרשו לי לומר לכם, ארה"ב היא המדינה החזקה ביותר על אדמות. נקודה. נקודה. (תשואות אדירות). אף אחד אפילו לא מתקרב אלינו (הוא חזר על המשפט הזה שלוש פעמים). אנו מוציאים יותר כסף על הצבא שלנו מאשר כל שמונה המדינות המדורגות תחתינו, כל השמונה יחדיו. החיילים שלנו הם הכוח הלוחם החזק ביותר בהיסטוריה העולמית. שום מדינה בעולם אינה תוקפת ישירות אותנו, או את בעלות בריתנו, מפני שכל מדינה יודעת שהתקפה כזו תוביל לאובדנה".

"כמי שמקבל תדרוכים מודיעיניים מדי יום, אני יודע שאנו חיים בזמנים עתירי סיכון, אך לא בגלל איזו מעצמת-על, ובודאי לא מפני שאנו נחלשים", הוא הוסיף. "...אל קאעידה ועתה דאע"ש מהווים איום ישיר על אמריקאים מפני שכיום אפילו קומץ טרוריסטים, שאינם מייחסים חשיבות לחיי אנוש, יכולים לחולל נזק גדול. הם משתמשים באינטרנט כדי להרעיל מוחותיהם של אנשים שחיים בתוכנו. פעולותיהם מערערות את היציבות של בעלות בריתנו. אנחנו צריכים לחסל אותם".

אבל, הדגיש אובמה, "כל הטענות המוגזמות האלה שאנו נמצאים עתה במלחמת עולם שלישית רק משחקות לידים של דאע"ש. מסות של לוחמים על טנדרים, נשמות מעוותות שחורשות מזימות בדירות או בגרז'ים - האנשים האלה בהחלט מהווים איום אדיר על אזרחים, וצריך לבלום אותם, אך הם אינם מהווים סכנה קיומית לארה"ב. מלחמת עולם שלישית זה הסיפור שדאעש רוצה לספר; זו התעמולה שבאמצעותה הארגון הזה מגייס אנשים. אנחנו לא צריכים לרומם אותם ולהראות שהם רציניים, ובוודאי שאינו רוצים להרחיק מאיתנו בעלות ברית חיוניות במאבק הזה בכך שנשמש שופר לשקר, שדאעש מייצג איכשהו את אחת מהדתות הגדולות בעולם ".

הנשיא הדף התקפות של רפובליקנים, שטוענים כי הוא מסרב לכנות את הטרוריסטים של דאע"ש מוסלמים: "אנחנו צריכים להגדיר אותם כפי שהם - רוצחים ופנטים שצריך לעקור אותם, לרדוף אותם ולהשמידם". כדבריו: "זה בדיוק מה שאנחנו עושים. במשך יותר משנה עומדת ארה"ב בראש קואליציה של יותר מ-60 מדינות שסותמת את צינורות המימון של דאעש, מסכלת את מזימותיו ועוקרת משורש את האידיאולוגיה הרצחנית שלו. עם כמעט 10 אלפיים הפצצות מהאוויר, אנו מחסלים את ההנהגה שלהם, את משאבי הנפט שלהם, את מחנות האימונים שלהם".

"אם אתם מטילים ספק במחויבות של ארה"ב - או שלי - למצות את הדין בדאעש, פשוט תשאלו את אוסמה בין לאדן", הוא הכריז.

 

אובמה תקף בחריפות את קריאותיו של טראמפ - שוב, בלי לנקוב בשמו - למנוע כניסת מוסלמים לארה"ב: "אנו צריכים לדחות כל יזמה פוליטית שמסמנת אנשים כמטרות רק בגלל דתם".

"לא מדובר פה בתקינות פוליטית", אמר הנשיא. "אנו מדברים על מה שעושה אותנו חזקים. העולם מכבד אותנו לא רק בגלל ארסנל הנשק שלנו. הוא מכבד אותנו בגלל השונות שלנו, הפתיחות שלנו ומפני שאנו מכבדים כל אמונה דתית... כאשר פוליטיקאים מטיחים עלבונות במוסלמים, בארה"ב או מחוצה לה, כאשר מסגדים משמשים מטרה להתקפות ונדליזם, או כאשר מכנים ילד בקריאות גנאי - כל אלה לא עושים אונו בטוחים יותר... הם רק מנמיכים את קומתנו בעיני העולם".

אובמה יצא נגד הקולות ש"קוראים לנו להתכנס אל תוך השבטים שלנו, להפוך אזרחים שלא נראים כמונו, או לא מתפללים כמונו, או לא מצביעים כמונו, לשעירים לעזאזל... אסור לנו לכת בדרך הזו".

על הכלכלה אמר הנשיא: "ארה"ב היא עתה הכלכלה חזקה והיציבה ביותר בעולם. אנו נמצאים עתה בעיצומה של התקופה הארוכה ביותר אי פעם של יצירת מקומות עבודה חדשים. יותר מ-14 מיליון משרות נוספו למשק בשנתיים שחלפו והאבטלה קוצצה בחצי.. תעשיית רכב נהנית משנתה הטובה ביותר אי פעם - ועשינו כל זאת תוך קיצוץ הגרעונות בכמעט 75%".

את נאומו הוא סיים במילים: "האומה - חזקה".

אובמה לא נגע בכלל בישראל או בבעיה הפלסטינית והזכיר רק בחטף מוקדי מתיחות ברחבי תבל. את ההסכם עם איראן הוא הזכיר במשפט אחד. הוא כמעט לא פירט תכניות ספציפיות - למעט מאמץ לאומי למאבק בסרטן, שעליו יהיה ממונה סגן הנשיא, ג'ו ביידן - מפני שברור לו שהקונגרס הרפובליקני לא ישתף עמו פעולה בשנתו האחרונה בבית הלבן, בדיוק כפי שנהג בשבע השנים הקודמות. למעשה, אובמה פנה פחות למאות המחוקקים והנכבדים האחרים שישבו מולו, באולם המליאה של בית-הנבחרים, ויותר לעם האמריקאי. הוא ניסה להטמיע הלכי רוח, להדוף מה שהוא רואה כמגמות מסוכנות של הימין הקיצוני, לא לדחוף יזמות חדשות.