מריחואנה ופסיכולוג: הסטארט-אפ שחולם להיות "אובר של הכול"

חברת bringg הישראלית מציעה בארה"ב מגוון של שירותים לפי דרישה ■ המנכ"ל רענן כהן מאמין שמהפכת השליחים תשנה את חיינו: "אובר וגט טקסי לא המציאו את המוניות. הם הוסיפו שכבה טכנולוגית ושינו את העסק הזה. עכשיו השינוי הזה זולג לשאר התעשיות"

רענן כהן וליאור שיאון / צילום: איל יצהר
רענן כהן וליאור שיאון / צילום: איל יצהר

רק 4.5 שנים עברו מאז שאובר השיקה את אפליקציית הזמנת המוניות שלה ושינתה תעשייה שלמה. קצת אחר-כך הגיעה גם גט טקסי (Gett) וחברות נוספות, ונראה שהיום לעצור מונית בהרמת יד ברחוב או להתקשר לסדרן בתחנת המוניות הוא אקט יוצא דופן וכזה שהולך ונעלם מהנוף היומיומי. הקורות שהחזיקו תעשייה ותיקה ומיושנת כמו ענף המוניות התערערו וכך נולדה לה כלכלה חדשה שבה המשתמשים צורכים את השירות בדרך הכי נוחה להם, עם השקיפות הכי גבוהה ומתי שנוח להם. ה-On Demand Economy החלה להשריש שורשים עוד קודם, בעידן הטלוויזיוני של ה-VOD, שקרא תיגר על השידורים הלינאריים, הפריים טיים והליין אפ של ערוצי הטלוויזיה לטובת צפייה בווידיאו לפי דרישה - מתי שנוח לצופה ומה שהוא רוצה לראות.

עם הידע הרב שצבר רענן כהן, כמייסד ומנכ"ל חברת פתרונות התקשורת למובייל MobileMax, וליאור שיאון, כסמנכ"ל הטכנולוגיות של גט טקסי, הם הקימו ב-2013 את חברת bringg (אז תחת השם overvyoo), שאמורה לקחת את היכולות הטכנולוגיות של אפליקציות כמו גט טקסי או אובר ולהביא אותם לכל עסק ועסק. "אובר וגט טקסי לא המציאו את המוניות. הם הוסיפו שכבה טכנולוגית ושינו את העסק הזה. עכשיו השינוי הזה זולג לשאר התעשיות", מסביר כהן, המשמש כמנכ"ל bringg, "בכל מקום שיש צרכן שמחכה למשהו - ישנו שינוי. בין אם זה טכנאי של הוט שצריך לחכות לו בין 14:00 ל-16:00, מוצר שמגיע במשלוח מ-Fedex ועוד. יש דרישה לסטנדרטים חדשים לחוויה הצרכנית מצד 99% מהעסקים. אבל לא מדובר בחברות כמו גוגל או אמזון אלא בעסקים שהם Old School, הם מבינים שהשינוי קורה ושהם צריכים ליישר קו".

"זה נהיה הסטנדרט"

הרעיון של bringg הוא להביא את החדשנות הטכנולוגית של On Demand לכל עסק ועסק, מבלי הצורך להיכנס עמוק לתוך הטכנולוגיה ולפתח תשתיות מאפס. "פיתחנו פלטפורמה שמאפשרת לעסקים לקבל את אותן יכולות שנדרשות בשביל לנהל בעולם ה-on demand. יכולות של חוויית צרכן מתקדמת ויכולות אופרטיביות מתקדמות. כך, במקום להשקיע עשרות אלפי דולרים ולפתח טכנולוגיה משלהן, חבורת יכולות להשתמש ב-Bringg", מסביר כהן. "הרי רוב העולם לא מתיימר להיות שחקן טכנולוגי, כזה שמפתח הכול בעצמו. גם מסעדה קטנה שעושה משלוחים צריכה שירותים כאלה, בדיוק כמו שתחנת מוניות קטנה צריכה אפליקציה כי זה נהיה הסטנדרט. זו יכולת שחוצה גודל וגבולות.

"ברינג זו פלטפורמה שחוצה תעשיות ויש לנו לקוחות בכ-50 מדינות. זה רלבנטי למשלוחי אוכל, מסחר מקוון, שירותי רפואה עד הבית, משלוחי מריחואנה חוקית בארה"ב ועוד, כשמיום ליום אנחנו מגלים עוד תעשיות או נישות שכל אחת כזו מגלגלת מיליארדי דולרים", מספר כהן, "יש לנו לקוח בארה"ב שעושה משלוח של בגדי נשף למסיבות או חברה שאוספת כביסה מבית הלקוח, חברה שתומכת ביוצאי צבא עם טראומות בארה"ב ומאפשרת להם להזמין פסיכולוג און דימנד לפי מי הכי פנוי בסביבה. מה שמשותף לכל השירותים האלה הוא שיש צרכן שמחכה למשהו".

כהן מסביר שיש פה בשורה גם לקמעונאים, שהם לאו דווקא עושים משלוחים לצרכן הסופי. כקמעונאי, אתה לא רוצה להישאר בלי סחורה בחנות מסוימת כי אז הלקוח ייקח מותג אחר. צריך מערכת שתאפשר לקמעונאי להזמין סחורה חסרה ברגע שהיא נגמרת בחנות מסוימת ולקבל משלוח לפני הזמן המתוזמן שלך אם יש מישהו בסביבה ויש לו עודף מלאי".

לדברי כהן, "אנחנו עדים עכשיו לקצה הקרחון של השינוי בחברות שמספקות שירותים. תוך חמש שנים, כל החברות יצטרכו להתנהל ככה. בדיוק כמו שעולם המוניות השתנה. זה קורה מהר. אנחנו רואים גם אצלנו את השינוי. אם כשהתחלנו עם החברה, אז היו לנו מצגות מפוארות על הצורך בשירותים לפי דרישה ובפלטפורמה הטכנולוגית שלנו, היום רוב הלקוחות שלנו אומרים לנו לדלג על החלק הזה במצגת. הם כבר מבינים למה צריך את היכולות האלה", הוא מסביר.

הרעיון שלא נצטרך לחכות לטכנאי בבית במשך שעות ונוכל לעקוב אחר מיקומו וזמן ההגעה המשוער שלו בדומה לאופן שבו אנחנו יכולים לעקוב אחר מונית באפליקציה של אובר או Gett כנראה יעלה חיוך אצל לא מעט אנשים. גם משלוח שיגיע לצרכן הסופי יעשה את דרכו בשקיפות. "אנחנו עוזרים לחברות להעביר את המוצרים שלהן בעידן ה-On Demand. זה לא אומר שהנעליים יגיעו עכשיו או הטכנאי יגיע בזה הרגע. גם אם אני מתזמן את המשלוח שלי ליום חמישי בצהריים, היום אני רוצה שהחוויה תהיה on demand ואני אוכל לראות שהמוצר בדרך אליי, לתקשר עם השליח, לדרג את רמת השירות ועוד יכולות אחרות", מסביר כהן.

"למה אם גט טקסי עובד ומצליח, למה כשאני מזמין פיצה אני לא יכול לראות איפה השליח נמצא? יש חוסר יעילות בעולם הזה", אומר שיאון ומסביר כי לשליחים של חברות שמשתמשות בשירות של bringg יש אפליקציה שדומה לזו של נהג אובר. "הוא מקבל שם את המשימות והאפליקציה עוזרת לו לנהל את היום שלו - לנווט ללקוחות, לתקשר איתם, לקבל תשלום, לקבל חתימה וכו'. האלמנט השני זה מערכת ניהול בענן שמאפשרת לעסק לנהל את כל הדבר הזה. ניהול משימות, ניטור, רייטינג וכו'", הוא מסביר.

"בצד של הצרכן", הוא ממשיך, "אנחנו לא מחייבים שיתקין משהו. המשתמש יקבל הודעה בטלפון עם לינק לעקוב אחר החבילה שהזמין. כשאתה לוחץ על הלינק, ייפתח לך מסך שתראה זמן הגעה אמיתי, תמונה של השליח לביטחון אישי, אפשרות לתקשר עם השליח או מרכז שירות ואפשרות להשאיר הודעות. בסוף המשלוח, אתה צריך לדרג את השליח והשירות".

תמיכה מקוקה קולה

חברת bringg לא עובדת בישראל ולמעשה אחד הלקוחות הבודדים שלה בארץ הוא אתר מושבניק, שמספק משלוחי פירות וירקות עד הבית. "אנחנו חולי ספורט ותזונה בחברה. אתה רואה אצלנו במטבח במשרד מדי יום את כל הגברים חותכים סלט, על המדף יש חליטות תה. כש'מושבניק' פנו אלינו להשתמש בשירותים שלנו, זה היה נראה לנו כמו חיבור טבעי", מסביר כהן.

החברה גייסה עד היום 7.5 מיליון דולר, כשהסבב האחרון נסגר בדצמבר האחרון. בין המשקיעים נמצאת חברת איתוראן, שנחשבת למובילה בניהול ציי רכב, לצד קרן אמריקאית ומשקיעים פרטיים. החברה לקחה חלק במחזור הראשון של תוכנית הסטארט-אפים הייחודית של קוקה קולה בישראל, Coca Cola Bridge, שאותה מוביל גבי צ'רטוק.

בתוכנית, היחידה של קוקה קולה בעולם, משתתפות חברות שיש להן כבר מוצר והרעיון הוא לסייע להן למסחר את הטכנולוגיות שלהם. "קוקה קולה לא משקיעה בסטארט-אפים ולא לוקחת אקוויטי אבל כן פותחת את הדלת לעולם של קוקה קולה ומאפשרת להם לאתר הזדמנויות עסקיות בתוך החברה. זה משהו שלסטארט-אפ קשה מאוד להגיע בעצמו", מסביר כהן.

מה ניתן להזמין דרך bringg
 מה ניתן להזמין דרך bringg