מיטב דש ואיילון במגעים למיזוג בפנסיה, הגמל וההשתלמות

מדובר במגעים מוקדמים, ועל פי הערכות, הצדדים מדברים על עסקה שתתבצע בעיקר במניות ותכלול רק תשלום קטן במזומן

אילן רביב ויונל כהן / צילומים: איל יצהר ותמר מצפי
אילן רביב ויונל כהן / צילומים: איל יצהר ותמר מצפי

בית ההשקעות מיטב דש, בניהול אילן רביב, הינו השחקן השני בגודלו בשוק הגמל וההשתלמות. נכון לסוף נובמבר 2015 ניהל בית ההשקעות כספי גמל והשתלמות בהיקף של כ-39.4 מיליארד שקל, המהווים כ-10.3% משוק הגמל וההשתלמות כולו. מנגד, פעילות הגמל וההשתלמות של איילון קטנה בהרבה, ומנוהלים במסגרתה נכסים בהיקף של כ-3.8 מיליארד שקל, המהווים כ-1% מהשוק כולו.

בתחום הפנסיה החדשה שני הגופים מתקשים להפוך לבורג מרכזי בענף, למרות מאמצים ניכרים לאורך שנים. נכון לסוף נובמבר ניהלה איילון פנסיה נכסים בהיקף של קצת יותר מ-3.2 מיליארד שקל, שמהווים כ-1.5% מהשוק כולו. הפנסיה של מיטב דש כוללת נכסים בהיקף של כ-1.9 מיליארד שקל, המהווים כ-0.9% מהשוק.

שני הגופים עשויים ליהנות ממהלכים שאגף שוק ההון באוצר מקדם בימים אלה בתחום הפנסיה החדשה, במטרה לשנות את מאזן הכוחות בו ולהחליש את כוחן העצום של חמש קבוצות הביטוח בשוק זה. באוצר מכוונים לשחקנים דוגמת מיטב דש ואיילון, כמי שיתחרו בכל כוחם על האופציה להפוך לקרן ברירת המחדל לכלל העובדים במשק, שאינם מאוגדים או שזוכים לקרן ברירת מחדל מיטיבה מטעם המעסיק.

ככל הידוע, מי שמוביל את המהלך מטעם איילון הוא יונל כהן, שמחזיק מעל לחמישית ממניות החברה והפך לדמות דומיננטית בה לצד בעל השליטה והמייסד, לוי רחמני.

שיתוף פעולה קיים בין החברות

למיטב דש ולאיילון כבר יש שיתוף פעולה עסקי בתחום החיסכון הפנסיוני, במוצר ה'פרוגמל למנהלים' של בית ההשקעות, אשר כולל ביטוח לאובדן כושר עבודה עיסוקי וביטוח למקרה מוות - שנרכשים מתוך ההפרשות לפנסיה מידי איילון. עם זאת, המוצר לא ביסס לעצמו אחיזה אסטרטגית ברמת שוק. בין הצדדים יחסים טובים.

מיטב דש נסחר בבורסה לפי שווי חברה של כ-680 מיליון שקל, בעוד שאיילון, שמחזיקה גם בעסקי ביטוח - חיים וכללי, ובשירותים פיננסיים נוספים, נסחרת לפי שווי של כ-453 מיליון שקל. מתחילת השנה איבדה מניית איילון כ-19.6% בעוד שמניית מיטב דש טיפסה בכ-2.1%.

בית ההשקעות מיטב דש, שבשליטת משפחת סטפק ואלי ברקת, במגעים מוקדמים למיזוג פעילויות הפנסיה, הגמל וההשתלמות של חברת הביטוח איילון לתוך חברת הניהול מיטב דש גמל ופנסיה. איילון נמצאת בשליטת לוי רחמני ובראשה עומד יונל כהן.

לפי שעה אין הסכמות בין הצדדים, כך שעדיין אין מבנה עסקה מוסכם. עם זאת, בשוק מעריכים כי זו תהיה עסקת מניות שאולי תכלול רכיב קטן של תשלום במזומן. אם וכאשר העסקה תצא לפועל, הגוף הממוזג יחזיק בכ-11.3% משוק הגמל וההשתלמות וכ-2.4% משוק הפנסיה החדשה. במיטב דש, שצמח לאורך השנים לאחר מיזוגים רבים שכללו מיזוג בין מיטב לדש, ובעבר גם מיזוג של גאון ושל ישיר בית השקעות, מסרו בתגובה כי "מיטב דש בוחנת הזדמנויות עסקיות מעת לעת, וכחברה ציבורית היא מדווחת בהתאם".

נתח השוק
 נתח השוק