"שוק המניות מאבד את קו ההגנה האחרון שלו"

ראלף צימרמן מ-Bankhaus Lampe: "המומנטום של הכלכלה העולמית צונח ואנשים מתחילים לדבר ברצינות על מיתון. זה לא רק סין, זה הרבה יותר רחב" ■ ולמי שמחפש להיות אופטימי - הנה 3 סיבות טובות

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

"שוק המניות מאבד את קו ההגנה האחרון שלו" - כך טוענים היום (ו') בסוכנות בלומברג על רקע הירידה החדה בתחזיות האנליסטים באשר לרווחי החברות בוול סטריט השנה. 

 

בשיאה של הטלטלה בשווקים - בה נמחקו בינתיים 14 טריליון דולר ונהרסו שנתיים וחצי של עליות במניות - אנליסטים נשמעים יותר ויותר פסימיים ומספר הורדות התחזיות שלהם עלה על מספר העלאות התחזיות בפער הגדול ביותר שנראה מאז 2009, אז החל גל העליות הגדול בשווקים.

הנתונים שניתחה סוכנות בלומברג מתייחסים לשבוע החולף ומתבססים על מדד של בנק סיטי. הצניחה במחיר הנפט שפוגעת במניות האנרגיה, השבריריות של כלכלת גוש האירו, היעדר תמיכה מוניטרית מהפדרל ריזרב וחשש מ"נחיתה קשה" בכלכלת סין - כל אלה מפחידים את המשקיעים וגם את האנליסטים. 

"המומנטום של הכלכלה העולמית צונח ואנשים מתחילים לדבר ברצינות על מיתון", אמר ראלף צימרמן מ-Bankhaus Lampe. "זה לא רק סין, זה הרבה יותר רחב".

תחזיות האנליסטים לצמיחת הכלכלה הגלובלית ירדו בקביעות בחודשים האחרונים והקונצנזוס עומד היום על צמיחה של 3.3% בלבד השנה. התחזית הפסימית ביותר שייכת לג'פרי גונדלך מ-DoubleLine Capital והוא מעריך שהכלכלה העולמית תצמח השנה רק ב-1.9%. יש לציין כי תחזיות הצמיחה לארה"ב וסין יורדות באופן עקבי מהקיץ האחרון.

התחזיות לרווחי החברות לא מעודדות גם כן. ב-JP מורגן מעריכים כי עונת הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי של 2015 תסתיים עם ירידה מצרפית של 6.7% ברווחי החברות. באשר לאירופה, התחזית היא לצמיחה של 2.7% ברווחים בכל שנת 2015; מדובר בכמחצית משיעור הצמיחה שהיה חזוי רק לפני 4 חודשים.

למי שבכל זאת מחפש סיבה לאופטימיות, ניתן למצוא אותה דווקא בנפילת מחירי הנפט. ככל שהמחירים ימשיכו להיות נמוכים יותר, הדבר יתרום לצריכה הפרטית ויסייע לעידוד הצמיחה. בארה"ב מוטת הצריכה מהווה הצריכה הפרטית כ-70% מסך צמיחה התמ"ג.

סיבה נוספת לאופטימיות היא המשך תוכנית ההקלה הכמותית באירופה שהאיצה את ההתאוששות הכלכלית בגוש האירו מעבר לציפיות המוקדמות. כמו כן, נוכח הטלטלה בשווקים, ייתכן שהפדרל ריזרב יגלה גמישות וידחה את העלאות הריבית. בשוק מצפים היום להעלאת ריבית אחת מדי רבעון.