פורום דאבוס: המהפכה התעשייתית הרביעית כבר כאן

הפורום הכלכלי העולמי ייערך השנה בין התאריכים 20-23 בינואר ■ בין המשתתפים: בנימין נתניהו, כריסטין לגארד, שריל סנדברג מפייסבוק, אריק שמידט מגוגל ועוד

הפורום הכלכלי העולמי, המתכנס בכל שנה בדאבוס, ייערך השנה בין התאריכים 20-23 בינואר, ויארח למעלה מ-40 ראשי מדינות, כמו גם 2,500 מנהיגים עסקיים וחברתיים. בכנס יקחו חלק יותר מ-1,500 מנהיגים עסקיים מ-1,000 החברות של הפורום.

הנושא המוביל של הכנס השנה, הינו המהפכה התעשייתית הרביעית, וכיצד יש לנהל אותה. המשתתפים בכנס ידונו בנושאים הבוערים שעל סדר היום העולמי - אתגרים עכשוויים כמו ביטחון, שינויי אקלים וכן הצמיחה הגלובלית "הנורמלית החדשה", מחירים של סחורות יסוד ועוד.

המהפכה התעשייתית הרביעית מתייחסת להשתלבות של טכנולוגיות בעולמות הפיזיים, הדיגיטליים והביולוגיים - דבר היוצר יכולות חדשות לחלוטין ומשפיע באופן דרמטי על מערכות פוליטיות, חברתיות וכלכליות. לתמורה הזאת - על המהירות, ההיקף והמהות המערכתית שלה - יש פוטנציאל לעורר מהפיכות בכל המגזרים ולהטיל ספק במהותו ובזהותו של טבע האדם.

"המהפכה התעשייתית הרביעית" מתייחסת לשינוי המתמיד שעוברות החברה והכלכלה שלנו, שינוי המונע על ידי התקדמות בתחומי הבינה המלאכותית, הרובוטיקה, כלי הרכב האוטונומיים, ההדפסה בתלת ממד, הננוטכנולוגיה ותחומים אחרים במדע. החדשנות בצמתים של הדיסציפלינות הללו מבטיחה לשנות את חיינו בדרכים חדשות ובלתי צפויות, שישפיעו על כל ענף תעשייתי ועל כל חברה, כמו גם על המערכות הפוליטיות, החברתיות והכלכליות.

המטרה המרכזית של הפורום הכלכלי העולמי השנה, היא ללמוד כיצד המין האנושי יכול ליהנות מן המהפכה הזאת, תוך התייחסות לאתגרים שהיא מציבה.

בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס ישתתפו מנהיגים של מדינות ה-G20 ומנהיגים שנכנסו לתפקידם לאחרונה, כמו: דיוויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה; אהמט דווטוגלו, ראש ממשלת טורקיה; יואכים גאוק, נשיא גרמניה; חיידר אל עבאדי, ראש ממשלת עיראק; חביב אסיד, ראש ממשלת טוניסיה; מוחמד אשרף גאני, נשיא הרפובליקה האיסלאמית של אפגניסטן, ובנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל; בראש המשלחת האמריקאית עומדים סגן הנשיא ג'ו ביידן וג'יל ביידן. עוד ישתתפו: ג'ון קרי, מזכיר המדינה; ואשטון קרטר, המזכיר לענייני ביטחון.

עוד בין המשתתפים: ג'ק מא, יו"ר ההנהלה של קבוצת עליבאבא; נתן בלצ'רצ'יק, מנהל טכנולוגי ראשי של Airbnb וממייסדי החברה; יא-צ'ין ז'אנג, נשיא חברת באידו; ג'ון צ'יימברס, יו"ר ההנהלה של חברת סיסקו; מייקל דל, יו"ר ומנכ"ל חברת דל; שריל סנדברג, המנהלת התפעולית של פייסבוק וחברה בדירקטוריון; אריק שמידט, יו"ר פעיל של חברת אלפבית, ארה"ב; ומג ויטמן, הנשיאה והמנכ"לית של היולט פקארד (HP).

הצמיחה הגלובלית "הנורמלית החדשה" ומחירי סחורות היסוד

העולם עומד בפני שנה נוספת של צמיחה גלובלית בתוצר בשיעור הנמוך מ-4%. השנה ידונו מומחים בדרכים להשיג צמיחה כוללת בת קיימא בסביבה המאופיינת באינפלציה נמוכה, מחירים נמוכים של נפט וסחורות יסוד וחולשה נרחבת במטבעות.

המשתתפים בכנס בנושאים אלו כוללים את מריו דרגי, נשיא הבנק האירופי המרכזי; ג'ין יונג קים, נשיא הבנק העולמי; כריסטין לגארד, מנהלת קרן המטבע העולמית; ג'ין ליקון, נשיא הבנק האסיאתי להשקעות בתשתיות; והנציבים של הבנקים המרכזיים של קנדה, אנגליה, צרפת, הודו, יפאן, מקסיקו, רוסיה, ערב הסעודית, דרום אפריקה ושוויץ.

הסכם פאריז והנושאים הגלובליים המשותפים

ההצלחה של שיחות ועידת האקלים בפאריז מפיחה תקווה גדולה כי ניתן יהיה להתמודד עם האתגרים הגלובליים המשותפים האחרים באמצעות מודלים חדשים ושיתוף פעולה בין המגזר הציבורי לפרטי, כמו גם היישום של מדע פורץ דרך ופתרונות טכנולוגיים.

המשתתפים בכנס בנושאים אלו כוללים את לורן פביוס, שר החוץ והפיתוח הבינלאומי של צרפת והנשיא המיועד של ועידת האקלים; כריסטיאנה פיגרס, הנציבה העליונה של האו"ם למאבק בשינוי האקלים; ואל גור, סגן נשיא ארה"ב לשעבר (בין השנים 1993 ל-2001) ויו"ר Generation Investment Management.

טיפול בסוגיות של ביטחון גלובלי

משבר הפליטים המתגלגל ומעשי הטרור האחרונים ברחבי העולם מהווים תזכורות לכך שהתגברות התחרות בין מדינות חזקות, לצד ההתמוטטות של מדינות חלשות, שוחקות את הביטחון הגלובלי. כיצד ניתן להתכונן לנוף הביטחון המשתנה במהירות שבו טכנולוגיות מתפתחות ממלאות גם הן תפקיד מרכזי?