יניב חברון: נתוני התמ"ג בסין "שופצו" - אל תאמינו לסינים

הכלכלן הראשי של אקסלנס מתייחס לנתוני התמ"ג בסין: "אנליסטים צפו לצניחה לעבר רמה של 6%-6.5% וספקולנטים אחרים מתקשים להאמין שראש ממשלת סין יסכים לפרסום נתונים חלשים יותר לאחר שאמר ביום שבת כי הצמיחה בשנת 2015 הייתה באזור של 7%"

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, אומר היום (ג') את מה שרבים חושבים בליבם ומעטים אומרים בפה מלא: נתוני התמ"ג שפורסמו הבוקר בסין "שופצו".

הבוקר פרסמה סין נתונים שהעידו על צמיחה של 6.9% בשנת 2015, בהתאם לתחזיות המוקדמות. זאת, על אף שהנתונים בחודשים האחרונים הצביעו על האטה מהותית בצמיחה בסין, וחלק מהאנליסטים בוול סטריט העריכו שסין צומחת בקצב שנתי של 4%-5% בלבד.

"הנתון שהתפרסם הבוקר בסך הכל עמד בציפיות המוקדמות 'הרשמיות'. עם זאת, אנליסטים צפו לצניחה לעבר רמה של 6%-6.5% וספקולנטים אחרים מתקשים להאמין שראש ממשלת סין יסכים לפרסום נתונים חלשים יותר לאחר שאמר ביום שבת כי הצמיחה בשנת 2015 הייתה באזור של 7% - לכן סביר להניח כי הנתונים 'שופצו'", כותב חברון בהתייחסות לנתוני התמ"ג בסין.

הנתון הזה הקפיץ היום את בורסת שנחאי ביותר מ-3% ונותן רוח גבית לבורסות ברחבי העולם וגם למחיר הנפט. 

חברון מתייחס גם למסחר בנפט ואומר: "הצלילה במחיר הזהב השחור מאיימת למוטט חברות רבות בסקטור. עלויות המימון של האפיק כולו עלו בחדות ומשכו איתן את כלל עליות המימון ויש כאלה החוששים מגל של פשיטות רגל שיתפשט גם למערכת הבנקאית. ה-S&P 500 איבד מתחילת השנה כ-8% כאשר הבנקים מאבדים כ-13% על רקע חששות ממשבר. הישארות המחיר ברמה נמוכה לאורך זמן עלולה להוביל לגל פשיטות רגל של חברות אנרגיה הסובלות מאוד ממחיר הנפט הנמוך.

"בתקופה האחרונה כבר החלו לצוץ דיווחים בנוגע לצמצומים בקרב חברות אנרגיה שונות, כאשר השבוע הייתה זו חברת הענק BP הבריטית שהודיעה כי תפטר 4,000 מעובדיה ברחבי העולם. על-פי דו"ח התעסוקה האחרון בארה"ב במהלך שנת 2015 פוטרו בארה"ב כ-129 אלף עובדים במגזר הכרייה האמריקאי - מספר לא קטן שלהערכתנו רק נותן טעימה לגבי גובה הפגיעה שתיצור רמת מחירי נפט נמוכה לאורך זמן.

"הסוחרים בשוק הנפט ידעו היטב כי הסנקציות מעל איראן יוסרו בשבועות הקרובים וכבר מזמן היו מוכנים לכך. עם זאת, ככל שהשמועה נפוצה לעיתונות הכלכלית, המשיכו הסוחרים להגדיל את פוזיציות השורט שלהם בציפייה ל'כסף טיפש' שיקנה פוזיציות אלו מהם במחירים יקרים יותר (מחיר נפט זול יותר). איש אינו יודע מתי ייגמר הכסף "הטיפש" והאם הוא רק מתחיל להיכנס לשוק או שהוא כבר שם, אך ככל שהוא גדול יותר, כך הסיכוי לסיבוב פרסה במחירי הנפט, גדול יותר. גם במידה והנפט יזנק לאזור ה-60 דולר לחבית בשנה הקרובה כפי שאנו מעריכים, האינפלציה עדיין תתקשה לחזור לתחום היעד".