עופר רצה להפוך לשחקן בשוק הרכב - ושרף מיליארדים

היעדר מיקוד, חילופי מנכ"לים תכופים, מכירות נמוכות מאוד, הפסדי עתק של למעלה ממיליארד דולר ותחתית שאינה נראית באופק ■ מגזין G בעקבות הרפתקת הרכב הכושל של עידן עופר

אם אני עוצם את העיניים ונוסע בראש ל-2019-2018, אני רואה את קורוס כמפעל של חצי מיליון מכוניות בשנה, 500-400 מיליון דולר רווח, בערך חצי מכיל (כימיקלים לישראל)". כך הודיע ניר גלעד, אז מנכ"ל החברה לישראל, למקורביו, כאשר שב לפני כשנתיים וחצי מביקור בסין. מאז, אפשר לנחש שגלעד הספיק לפקוח את עיניו ולראות את בור המזומנים שנפער לו במזרח. לאחר כתשע שנות פעילות תחת שמות שונים, ולאחר שהצליחה במצטבר לשרוף במנועיה למעלה ממיליארד דולרים, רחוקה קורוס מהחלום הזה כרחוק מזרח ממערב.

מספר כלי הרכב שמסרה החברה ב-2015 הסתכם בכ-12 אלף בלבד, בקושי 2.5% מהיעד השאפתני שסימן גלעד לעמוד בו בתוך שנתיים-שלוש מהיום. ואם לא די בכך, לצד ההאטה בשוק הסיני בשנה החולפת שאינה מבשרת טובות, כמו גם חילופי המנכ"לים והזיגזגים התכופים במיקוד של החברה, שעליהם יפורט בהמשך, קורוס נאלצה להתמודד עם צרות שקורות לכל יצרניות הרכב. כך, למשל, קורוס נאלצה לעשות ריקול לכ-6,700 מהמכוניות ביולי האחרון, בשל תקלה במערכת חגורת הבטיחות. עניין שבשגרה כאמור בתעשיית הרכב, אולם קורוס היא עדיין לא מותג עם הרזומה של טויוטה או של יונדאי, ובמצבה זה לבטח לא הוסיף לה טובה.

"עד שלא התחילו המכירות", אומר נעם פינקו, אנליסט בבית ההשקעות פסגות, "אנחנו כאן, בישראל, לא ידענו אם זה הולך להצליח או לא. אבל כשהגיעו נתוני המכירות, וראינו שעם כושר ייצור של 150 אלף מכוניות בשנה, זה כל מה שהם מוכרים, הבנו שצריך למחוק את ההשקעה. השאלה שנותרה כעת היא רק כמה הם עוד ישקיעו, כי מהניסיון שלנו עם בעלי המניות של החברה לישראל ושל קנון, כשמשהו לא מצליח, הם נותנים לו עוד זמן ומזרימים כסף".

 

לפני שבועיים הודיעה קורוס על פרידה ממנכ"ל נוסף, פיל מורטאו, ועל שינוי כיוון נוסף, הפעם אל עבר כלי רכב ידידותיים לסביבה ואוטונומיים - עוד זיגזג בדרכה של החברה, שבתחילה (תחת המותג קוואנטום צ'רי) בכלל הייתה אמורה לייצר רכבי יוקרה. לאחר מכן נרמז כי תייצר רכב חשמלי עבור בטר פלייס המנוחה. לאחר מכן הוסבו התוכניות למכוניות משפחתיות. בדרך סיפרו שיחדרו לאירופה עם רכב סיני בעל סטנדרטים אירופיים. אחר כך התמקדו בשוק הסיני, וכעת, בצעד שיכול להתפרש כצעד של ייאוש מהכישלון המתמשך, נולד הכיוון החדש.