28 חודשי מאסר וקנס של 2 מ' ש' ל"ילד הפלא" של שוק ההון

רועי חיון, שגרף מיליונים באמצעות השקעה במניות חברות אנרגיה, יודה בעבירות מירמה, הלבנת הון, עריכה, ניהול וארגון הימורים לא חוקיים והתחמקות מתשלום מס

רועי חיון, גאון השקעות שגרף מיליונים באמצעות השקעה במניות חברות אנרגיה, יודה בעבירות מירמה, הלבנת הון, עריכה, ניהול וארגון הימורים לא חוקיים והתחמקות מתשלום מס, יישלח ל-28 חודשי מאסר בפועל וישלם קנס בסך 2 מיליון שקל - כך הוסכם במסגרת הסדר טיעון אליו הגיעו המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה וחיון, לסיום הפרשה הפלילית שנוהלה כנגדו.

ב-2012 פורסם ב"גלובס" סיפורו המדהים של רועי חיון, משקיע צעיר בשנות ה-20 לחייו, שהפך השקעה של 100 אלף דולר באופציות של הכשרה אנרגיה ל-5 מיליון דולר.

ואולם, כשנה מאוחר יותר הסתבך סיפורו של חיון, כאשר בוקר אחד דפקו על דלתו חוקרי יחידת יהלום של רשות המסים והיחידה למאבק בפשיעה כלכלית במשטרה ועצרו אותו, בחשד כי הוא היה שותף לארגון הימורים לא חוקיים באינטרנט בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, השתתפות בהימורים, עבירות על חוק איסור הלבנת הון ועבירות מס.

בנוסף לחיון נעצר אז אדם נוסף, תושב תל-אביב, שנחשד במעורבות במעשים, ו-7 אנשים נוספים נחקרו בחשד למעורבות בפרשה.

חקירת המשטרה ורשות המסים נמשכה באופן חשאי במשך כשנתיים, ובמקביל למעצרם של חיוו וטוגנדרייך חולט רכוש רב של השניים, שכולל דירות ורכבים. כמו כן, נערכו חיפושים בבתי החשודים ובמשרדי נותני שירותי מטבע (צ'יינג'ים).

לפני כשנה הודיעה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה לחיון על כוונתה להעמידו לדין, ובשבוע שעבר הגיעה הפרשה לקו הגמר עם הגשת כתב אישום חמור נגד חיון, יחד עם הסדר טיעון חתום לאישור בית המשפט המחוזי בתל-אביב, במסגרתו מודה חיון בכל העבירות המיוחסות לו.

ההסדר כולל את ההסכמה לעניין עונש המאסר של חיון והקנס וכן הסכמה על חילוט רכושו עד לסכום של 5 מיליון שקל. בנוסף מותנה ההסכם בכך שחיון ישלם את כל המס בגין ההכנסות שהופקו לו בעת ביצוע העבירות.

על-פי כתב האישום שהוגש, בין השנים 2006 ל-2012 פיתח חיון מערכת עסקים ענפה וצבר ממון רב, כאשר בראש ובראשונה הוא חלש על עסקי הימורים אסורים ומשחקי מזל. ההימורים האסורים ומשחקי המזל נערכו בשיטות מגוונות, במקומות שונים, לרבות באמצעות פלטפורמות אינטרנטיות.

עיסוק מרכזי אחר של חיון על-פי העובדות בהן הודה היה מתן הלוואות בריבית וניכיון צ'קים. לשם מימוש עסקי ההימורים האסורים, משחקי המזל וההלוואות, הנאשם קיבץ סביבו עובדים כפופים ושותפים מתחלפים, מהארץ ומחוץ לארץ.

מהאישום עולה כי עסקי ההימורים האסורים, משחקי המזל וההלוואות היוו את המסד שעליו התפתחו יתר עסקיו של חיו. ראשית מינף חיון את ההון שצבר להשקעה בשוק ניירות הערך להשקעה בתחום האנרגיה והגז, לרכישת נדל"ן מניב ולפיתוח מערך עסקי רחב היקף של מסחר אינטרנטי באופציות בינאריות. זאת, בין היתר, תוך הטמעת רכוש שמקורו בעבירות פליליות במערכת הכלכלית הלגיטימית.

שנית, כניסתו של חיון לתחום ניירות הערך והאנרגיה והגז, אשר הניבה לו רווח כספי משמעותי, היא תולדה של מערכת יחסים שהתפתחה בינו לבין איש עסקים בשם משה הרשברג - יהודי ממשפחה אמידה באוסטרליה, שנהג להמר בהיקף רחב דרך חיון. הימורים אלה יצרו להרשברג חוב כספי רחב היקף לחיון שמקורו בהימורים אסורים והלוואות, וחיון ניצל קיומו של חוב זה כדי להשיג לעצמו דריסת רגל בעסקיו של הרשברג.

עוד על-פי האישום, לצורך ניהול עסקיו, נעזר חיון באדם נוסף אשר לקח חלק מרכזי בניהול עסקיו של הנאשם ושימש כ"יד-ימינו". אותו אדם היה אמון על ניהול החשבונות והכספים בעסקיו של חיון וכן עמד בקשר שוטף עם מהמרים, לווים, בנקים, נותני שירותי מטבע, אנשי עסקים וחברות ישראליות וזרות, כנציגו של חיון. בנוסף, רכוש אשר היה שייך מבחינת מהותית לחיון נרשם, באופן פורמלי, על שם אותו אדם.

בכתב האישום, הכולל 4 אישומים חמורים, מפורטות שיטות ניהול העסקים של חיון. כך, צוין כי במהלך התקופה הרלוונטית פעלו חיון ויד-ימינו בשיטות שונות, לעיתים תוך שימוש בדרכי תחבולה ומירמה, במטרה להסתיר ולהסוות את מקורות הונו של חיון, את היקף הונו ואת היותו בעל הזכויות בהון שצבר.

3 שיטות עיקריות מבין שיטות הפעולה שבהן נקטו היו: היעדר תיעוד חשבונאי; פעולה באמצעות נותני שירותי מטבע חוץ בנקאיים; ושימוש בחברות, תוך הסוואה או הסתרה של שליטתו של חיון בהן.