שווי מובילאיי צנח ב-3 מיליארד דולר מתחילת ינואר

מניית החברה, שפיתחה טכנולוגיה לבטיחות ברכב, איבדה 28% בתוך פחות משבוע והיא נסחרת במחיר הנמוך ביותר מחצי משווייה בשיא באוגוסט

סימולטור של מובילאיי / צילום: גיל יוחנן
סימולטור של מובילאיי / צילום: גיל יוחנן

האוויר יוצא מהגלגלים של מניית מובילאיי  הישראלית: 2.4 מיליארד דולר נמחקו משוויה של חברת הטכנולוגיה ב-6 ימי המסחר האחרונים בוול סטריט, כשהמניה ירדה ב-28%. מתחילת 2016, התשואה השלילית של המניה כבר מגיעה לכ-33% (אובדן של 3 מיליארד דולר במונחי שווי) ומי שהשקיע במניה כשנסחרה בשיא באוגוסט האחרון, כבר איבד כ-56% מהשווי.

מאז ההנפקה הראשונה של המניה בוול סטריט, ביולי 2014, התשואה של מובילאיי עדיין חיובית ועומדת על 13.5% אך מההנפקה המשנית במארס 2015 המניה איבדה 32%. שווי החברה בנאסד"ק הוא כ-6.2 מיליארד דולר.

מובילאיי פיתחה מערכת טכנולוגית שמתריעה על סכנות במהלך הנהיגה בכביש, הכוללת שבבים, תוכנה ומצלמות, וכיום היא מפתחת גם מערכות שיאפשרו ייצור של מכונית אוטונומית. החברה נוסדה על-ידי אמנון שעשוע, שמכהן כיו"ר החברה, יצחק ליטמן וזיו אבירם - המנכ"ל.

 

"משקיעי לונג, היזהרו!"

הנפילות בימים האחרונים קשורות בין היתר לאמירה מצד Citron Research - חברת מחקר שבאופן מוצהר מחפשת מניות שלדעתה מוערכות ביתר, ומפרסמת עליהן המלצות שליליות; עם זאת, גם בנק ההשקעות מורגן סטנלי, שמחזיק בדעה חיובית על מניית מובילאיי, תרם למגמה השלילית כשהפחית את מחיר היעד שלו בחדות.

בהמלצה שפרסם מורגן סטנלי בשבוע שעבר, האנליסט אדם ג'ונאס חתך את מחיר היעד בכ-29% - מ-80 דולר ל-57 דולר. גם המחיר הנוכחי גבוה משמעותית ממחיר השוק ומשקף פרמיה של יותר מ-100%. בבנק ממשיכים להמליץ על מובילאיי בהמלצת "תשואת יתר".

"אנו רואים את מובילאיי כחברה שתכפיל פי 4 את רווחיה עד 2018, ותצמיח את השווי שלה", כתב האנליסט. "בטווח הארוך יותר, אנחנו מצפים לשחקניות גדולות מתעשיית ההיי-טק להיכנס לשוק הרכב האוטונומי, דבר שמוסיף לסיכון הפוטנציאלי לנתח השוק של מובילאיי, לשולי הרווח שלה ולקצב הצמיחה".

לדבריו, "אנחנו מאמינים שבטווח הקרוב, למובילאיי יש חסמי כניסה גבוהים מאוד (שיקשו על מתחרות פוטנציאליות, ש.ח.ו) בכל הקשור למערכות שלה בכלי רכב רגילים. בטווח הארוך יותר, יש מקום רב יותר לדיון בנוגע לחסמי הכניסה בתחום הרכב האוטונומי", כתב ג'ונאס.

בסיטרון מחזיקים בהמלצה שלילית על מובילאיי כבר כמה חודשים, ובספטמבר האחרון כתבו כי "אין שום דבר בתוצאות הפיננסיות בעבר או כיום, בביצועים העסקיים או באפשרויות שעומדות בפני הטכנולוגיה של מובילאיי, שמצדיקים שווי של 12 מיליארד דולר (בו נסחרה אז, ש.ח.ו). המניה בדרך ל-10 דולר", העריכו בסיטרון אז, כשהמניה נסחרה ב-48 דולר (כיום המחיר הוא כ-28.4 דולר). בדצמבר, סיטרון הגדירה את מניית מובילאיי "השורט של 2016". אתמול צייצו אנשי סיטרון בטוויטר שגם במחיר של 10 דולר, מובילאיי תהיה יקרה מדי; "משקיעי לונג, היזהרו!" נכתב בציוץ.

מניית מובילאיי
 מניית מובילאיי