מנהלים בדאבוס: חוששים שיכריחו את מרקל להתפטר

מדיניות "הדלת הפתוחה" של מרקל כלפי הפליטים מהמזרח התיכון מגבירה את הלחץ המופעל נגדה - ומנהלים בדאבוס חוששים שזה יוביל לסוף עידן מרקל כבר השנה

אנגלה מרקל עם ארדואן / צלם: רויטרס
אנגלה מרקל עם ארדואן / צלם: רויטרס

מנהלים המשתתפים בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס הביעו השבוע חששות בפגישות סגורות מכך שגורמים שונים ייאלצו את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל להתפטר מתפקידה בשל מדיניות "הדלת הפתוחה" שלה כלפי פליטים מוסלמים. כך מדווח סוכנות בלומברג.

למרות שהגאות הפוליטית עדיין לא התהפכה נגדה, מנהלים בדאבוס מתחילים לראות את סוף עידן מרקל וחוששים מההשלכות הכלכליות. גרמניה היא הכלכלה הגדולה ביותר באירופה ותחת הנהגת מרקל עשתה מאמצים רבים לשמור על אחדות גוש האירו בשנים האחרונות, מאז פרוץ משבר החובות באירופה.

"אין אף אחד שיחליף אותה", אמר לבלומברג איאן ברמר, נשיא  Eurasia Group. "זה יכול להיות הסיכון הכי מפתיע של השנה".

הנושא הפוליטי תפס השנה את מרכז השיח בדאבוס, יותר מבעבר, בעוד מנהלים מנסים להבין האם הפופולריות של דונלד טראמפ במחנה הרפובליקאי בארה"ב עשויה לסלול את דרכו לבית הלבן, ועל רקע התחזקות מפלגות ימין מפולין עד צרפת בצל משבר הפליטים.

בבלומברג מדווחים כי בנקאים בכירים בדאבוס טוענים שהסוגיה מס' 1 באירופה היא עתידה הפוליטי של מרקל. שניים מהם, שביקשו לשמור על אנונימיות, טענו כי גורמים פוליטיים באיחוד האירופי ייאלצו את מרקל להתפטר השנה. 

לפי שעה מרקל מסרבת להגביל את כניסת המהגרים לגרמניה ואמרה כי תיתן לדיפלומטיה סיכוי אחרון לחודש נוסף, עד לפגישה הבאה של מנהיגי האיחוד האירופי, כאשר המטרה היא לנסות להפחית את זרם המהגרים באמצעים דיפלומטיים. בעבר דווח כי האיחוד האירופי הסכים לשלם סכומי עתק לטורקיה על מנת שזו תעצור את זרם הפליטים משטחה לעבר אירופה.

"לאחר הפסגה נבצע הערכת מצב לראות היכן אנחנו עומדים", אמרה השבוע מרקל.