יש לכם תוכנית ב'?

טוב להיות מחויבים ומסורים בעבודה, אבל אל תשכחו לדאוג ליום גשום

קריירה / צילום: שאטרסטוק
קריירה / צילום: שאטרסטוק

ארגונים שמשקיעים בשגרה ביצירת מחויבות בקרב עובדיהם, לא מפסיקים לעשות זאת בימי משבר, ואף להיפך - בימים שלקראת קריסה לעתים מושקעים מאמצים רבים יותר מתמיד בתחזוק העובדים ובהנעתם להשקיע כדי להציל את הספינה המאיימת לטבוע.

האבסורד הוא שההנהלה עושה זאת בזמן שברור לה כי רוב הסיכויים שבקרוב אותם עובדים הרואיים יקבלו בעיטה באחוריהם. עובדי מגה למשל, שמוחותיהם נשטפו כדי שיתנו את הנשמה ויצילו את החברה ואת עצמם, ושהזיעו במשך חודשים, מבלי שזה יעזור להם ברגע האמת.

כך, אלפי עובדים נאמנים, בעלי משכורת קבועה, שהיו בטוחים שיישארו בחברה עד הפנסיה - טובעים עם הספינה. בלי לדעת לשחות, בלי מסכת חמצן, ובלי יכולת לסמוך על מה שנשאר להם: עצמם.

כשאפליקציית סלולר תחליף אותנו

"תמיד חשבתי שאני אהיה זה שיעזוב. לא העליתי בדעתי שאועזב. הייתי שאנן, לא הכנתי את עצמי לדבר כזה" (ע', עבד במשך עשור בחברת תקשורת מצליחה); "12 שנה אני נותנת את הנשמה, בידיעה שאני עושה את העבודה שלי מעולה ושמרוצים ממני, ואז, כרעם ביום בהיר, אני מוצאת את עצמי אורזת, בגיל ארבעים, בלי שום חלופה, בלי שום יתרון, בלי קורות חיים כתובים, ועם חור ענק בנשמה" (ח', עבדה בחברת פיננסים במשך 12 שנה).

זה קרה לאלפים, וזה ימשיך לקרות. עסקים עולים ויורדים, רובוטים ואפליקציות מחליפים את הצורך בעובדים אנושיים. גם העובד המוכשר ביותר, הנערץ בצוות, המקורב למנהלים או זה שברור שהשקיע מעל ומעבר במשך שנים, יכול למצוא את עצמו חסר חמצן מול הודעת פיטורים לקונית.

דאגו שיכירו אתכם בארגון

כולם יודעים שחשוב להגביר מאמץ ולשדר מחויבות ונאמנות לחברה בתקופת איום בקיצוצים, אך אין טעם בעבודה קשה רק בימי משבר. הפגנת השקעה ומחויבות צריכה להיעשות תמיד, וחשוב שזו תיראה ולא רק תיעשה. הערכה מצד דמויות המפתח אולי לא תציל בכל מצב מפיטורים, אך כשמקבלי ההחלטות יאלצו לקצץ, הדבר יכול לשפר את סיכויי ההישרדות.

עם זאת, לא די בעבודה קשה. יש עוד כמה דברים שחובה לעשות במקביל לעבודה בכל ארגון שהוא, ורצוי שלא לחכות לימי משבר כדי להתחיל.

אתם חייבים ללמוד ולהתנסות

בשגרה יש להיזהר מלהישאב לשגרת-החיים והעבודה ה"בטוחה", ולהשקיע בלימודים ובהתמקצעות נוספת. באקדמיה, בקורסים יחידים או בהכשרות בתוך הארגון. לימודים אמנם גוזלים זמן וכסף, אך בשגרה אפשר לפרוש אותם לזמן ממושך, ולבחור במסגרות מסובסדות או בקורסים חינמיים ובעלות סמלית (למשל, במט"י).

את בחירת תחום הלימוד לא כדאי לעשות רק על סמך נטיית הלב. חשוב להיות ריאליים ומודעים למצב השוק, ולבחור בנישות יישומיות, נדרשות ועדכניות, ורלוונטיות להתמחות העובד. למשל, עורך דין העובד כיועץ משפטי בחברה מסחרית יכול ללמוד תואר שני במנהל עסקים או לעבור הכשרה מתקדמת בתחום המשא ומתן.

לחלופין, עובד יכול להתפתח במקביל בתחום עיסוק חלופי - כזה שבמקרה שייפלטו לשוק עוד אלפים כמותו, יוכל להיעזר בידיעותיו הנוספות כדי להתחרות באחרים ולמצוא עבודה, או תחום אחר שהוא צפוי להיות מוכשר בו במיוחד. יהא התחום אשר יהא - חשוב שלא להתפזר על תחומים רבים ושונים זה מזה, וחשוב שהדבר לא יפגע בעבודה העיקרית.

אתם צריכים תוכנית מגירה לשעת חירום

כל אחד חייב להכין לעצמו, דווקא בשגרה ה"בטוחה", תוכנית פעולה לשעת חירום. דאגו גם אתם לכל אלה:

■ עדכון קורות חיים המבטאים עשייה: קורות חיים שנראים אותו הדבר במשך כמה שנים הם גלגל הצלה בלי אוויר. לא משנה מיהו ומה תפקידו וכמה הוא מקצועי ונהנה מעבודתו - אדם חייב להעשיר את קורות חייו ללא הפסקה. עדכנו את קורותיכם שלכם באופן שוטף ובשגרה, ושקפו זאת ברשתות החברתיות הרלוונטיות (כלינקדאין).

■ תיעוד הוכחות להצלחות: מכתבי המלצה מלקוחות מרוצים, נתונים על הגדלת היקפי מכירות החברה, מסמך המתעד את היותכם עובדים מצטיינים ועוד. בבוא היום תוכלו לשלוף את כל אלה, והם ידברו בשם עצמם.

■ קשרים מועילים: זהו לאורך כל הדרך דמויות מחוץ לארגון שכדאי לטפח עמן קשרים, בשל השפעתן או נגישותן למשרות. היו בקשר שוטף, כדי שתוכלו להשתמש בעזרתן אם תצטרכו. במקביל לכך, ערכו רשימה של ממליצים טובים, כמרצים לשעבר, לקוחות מרוצים ועוד. חשוב שתהיו גם אתם דמויות מועילות לאחרים, למשל, על ידי מתן המלצות לאחרים המחפשים עבודה. אלה לא יחשבו פעמיים אם לסייע לכם בחזרה, במקרה שתזדקקו לכך בעתיד.

■ רזרבות: הכינו סכום כסף או אמצעים חלופיים למקרה שתזדקקו לו ביום בהיר.

■ אימון תודעתי: זכרו תמיד שלמרות שטיפת המוח של המנהלים להשקעה מקסימלית, אתם צריכים לדאוג לעצמכם, ולא רק בעתות משבר. יחד עם זאת, שמרו על חיוניות בעבודתכם הנוכחית, ואל תאפשרו לכל פעולות החירום לפגוע בה. בסופו של דבר, כל העצות לא יועילו לאיש אם לא יבצע את עבודתו בדרך המיטבית.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה ולניהול. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני היי-טק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. מוזמנים לדבר עם יעל במייל yaelmehoudar@gmail.com או בפייסבוק.