המכולת השכונתית מרימה ראש מחדש - וחוסכת לכם עלויות

כך מנסים עסקים קטנים ובינוניים להתמודד עם החסמים המורכבים שעליהם דיווח משרד הכלכלה והתעשייה

משאית של פרימרקט / צילום: מורג ביטן
משאית של פרימרקט / צילום: מורג ביטן

שלשום (א') פורסם דוח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, שממנו עולים ממצאים מדאיגים בכל הנוגע לעסקים המתמודדים עם קשיים הנובעים מאיתור לקוחות ומתחרות. על קשיים אלה יכולים לספר בהרחבה בעלי מכולות, שנאלצים להתמודד עם גידול מסיבי של הרשתות ועם שחיקת מחירים.

רעיון התאגדות של עסקים קטנים, בכל הענפים, יכול להיטיב עמם, בתנאי שהוא מספק את ההבטחה שעל בסיסה הוא קיים - כוח קנייה משופר. לכ-5,000 המכולות והמינימרקטים הפועלים בישראל יש סיבה טובה להתאגד על בסיס הקשיים שפורטו אתמול בדוח.

מחאת קיץ 2011 השפיעה על הצרכנים הישראלים בכמה היבטים - החל במודעות למחירים שאנו משלמים על מוצרי מזון ובכלל, ועד הפתיחות, היחסית אמנם, לתת צ'אנס למוצרים של יצרנים קטנים ולבתי עסק קטנים.

בענף רשתות המזון, בד-בבד עם צמיחת רשתות ההבי-דיסקאונט והתחזקות של מתחמי קניות, קרה דבר מעניין במרכזי הערים והיישובים - אחרי שכבר היה מי שהספיד את המכולות השכונתיות, הן שבו ובגדול; יותר ויותר חנויות קטנות צצות, והקשר של הצרכן עם החנות הקטנה מתחזק.

גם בהיבט החיסכון, מומחי צרכנות ימליצו על עריכת קניות במכולת. אמנם המחירים גבוהים יותר, וזה נובע מעלויות (שכ"ד במרכזי הערים) ובעיקר מכוח קנייה נחות מול הספקים, אבל בדיוק בגלל זה במכולת אנחנו קונים את מה שצריך - ולא מעבר.

בעלי המכולות שמעו בחודש נובמבר האחרון על הקמת מיזם "מזון ומכולת" בתמיכת משרד הכלכלה והתעשייה, שמטרתו לאגד את המכולות והמינימרקטים העצמאיים. אלא שעד כה המיזם הזה לא יצא אל הפועל.

מאחורי המיזם, שמטרתו להציע לבעלי המכולות מחירון אטרקטיבי בתחום המזון והפארם, עומד יו"ר פורום המכולות, אלי סתוי. המיזם עדיין לא התחיל לפעול, אך יש תקווה שצעדיו הראשונים בפתח: השבוע הוא נרשם ברשם תאגידים בבעלות מלאה של חברי העמותה.

"לצורך התנעת התהליך התבקשנו להקים תאגיד", מסביר סתוי, שהודף את הטענות שנשמעו נגד המהלך שזכה לתמיכה של מיליון שקל ממשרד הכלכלה והתעשייה. הביקורת נשמעה לאור ההתקשרות עם רמי לוי, מי שהיה המעסיק של סתוי, כאשר הרעיון היה שבאמצעות לוי תסופק למכולות סחורה במחיר תחרותי.

"שמו הטוב של המיזם נפגע לשווא. מדובר במיזם שינצח את כולם ושיידע לעשות חשבון עם מי שהכפיש את המטרה לשמה הוקם ולמי שגרמו לה עוול", אומר סתוי.

במסגרת העמותה, בעלי המכולות לא אמורים לשלם כדי לקבל את השירותים. "התוכנית כרגע ממומנת על-ידי משרד הכלכלה והתעשייה, וכל זמן שלא נזדקק למימון - לא יהיה עניין לגבות דבר מהקמעונאים", אומר סתוי.

לוי מצדו מציין כי יעזור למיזם ב"מקומות שבו אני יכול לעזור לבעלי חנויות קטנות ובינוניות לקנות יותר בזול. כדי שבעל מכולת יצטרף למיזם, חייבים להיטיב אתו. אף אחד לא יצטרף סתם, גם אם זה ללא עלות".

לוי מדגיש כי קניית המוצרים המוזלים לא תעשה רק דרכו, כי אם גם דרך רשתות אחרות - "בהתאם להמלצה של משרד הכלכלה והתעשייה עוד לפני 8 שנים, כשסתוי ביקש להקים את המיזם".

על בסיס הרציונל שמטרתו לשפר את כוח הקנייה של החנויות העצמאיות בתחום המזון, קם לפני כחצי שנה המיזם FREEMARKET, המציע לפחות בשלב זה פתרון חלקי, שלא כולל מוצרים בקירור ופירות וירקות. עד כה הצטרפו כ-1,000 מכולות ומינימרקטים מאזור המרכז והשפלה למיזם המציע פלטפורמה מסחרית ולוגיסטית לקנייה ולאספקת מוצרי מזון מספקים שונים, מבלי לעבור דרך סיטונאים כחוליה מקשרת. מי שקובע את המחירים והמבצעים הוא הספק, כאשר את הרווח פרימרקט גוזר מהספקים (כתחליף לסיטונאי).

"המטרה היא לא רק לשפר את תנאי הרכישה של מוצרים, אלא גם לספק פתרון של אספקה לנקודות מכירה הממוקמות ברחובות קטנים במרכזי הערים או בפריפריה", אומר מנכ"ל פרימרקט, חיים בלשקובסקי. "כיום אנחנו נתקלים בבעייתיות בשרשרת האספקה בין הספק לבעל העסק. בשביל עשרות יחידות בודדות של מוצרים, ספקים רבים פשוט לא מגיעים למכולת ברחוב קטן בבת-ים, היות ולא משתלם להם. מבחינת המכולת, הם מוצאים עצמם ללא סחורה וללא יכולת לספק מענה ללקוחות.

"המערכת שלנו מבטיחה אספקה לכל הארץ בטווח של 48 שעות, תוך שקיפות מלאה המאפשרת לראות את המלאי בכל רגע נתון, ולהתעדכן אונליין במחירי הספקים ובמבצעים".

ההזמנות מתבצעות באמצעות אפליקציה ייעודית שפותחה עם פרטנר וישראכרט. את הסחורה מספקת פרימרקט באמצעות משאיות שלה ומרכז לוגיסטי שהוקם בשרון. אלא שבשלב זה לא מדובר בפתרון מקיף.

בין הספקים שעמם מצויה פרימרקט בהתקשרות נמנים סוגת, הנמל, שסטוביץ', ויטה-פרי הגליל, הנקל, קבוצת יבנה, חממה, מיה וטעם וריח. בולטים בהיעדרם ספקים גדולים, ובהם קוקה-קולה, תנובה, שטראוס ואסם. על כך משיב בלשקובסקי כי בקרוב ייחתמו הסכמים נוספים עם ספקים.

גם במשקפיים

לא מדובר במיזם הראשון המציע לבתי עסק פרטיים להתאגד: המיזם טופטיקה מאגד תחתיו חנויות אופטיקה פרטיות שהתאגדו כדי להתחרות ברשתות הגדולות.

עם הקמתה, יצאה טופטיקה בקמפיין הקורא תיגר על מקצועיות האופטומטריסטים ברשתות הגדולות, לעומת זו שמציעים בחנויות הקטנות.