אי.די.בי תנסה לגייס 500 מיליון שקל; אלשטיין ישתתף?

ההון מגויס בעיקר לטובת פירעון התחייבויות במחצית הראשונה של 2016 מניית אי.די.בי ירדה היום בעוד 13%

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

דירקטוריון אי.די.בי פתוח , בראשות היו"ר ובעל השליטה אדוארדו אלשטיין, החליט לפעול להנפקת ענק במטרה לגייס את עיקר המזומנים הדרושים לחברה לצורך פירעון התחייבויותיה במחצית הראשונה של 2016.

היום (ב') הודיעה החברה כי בישיבת הדירקטוריון שהתכנסה אמש הוחלט לפעול בהקדם, ולא יאוחר מסוף פברואר, לגיוס הון בדרך של הנפקת כ-700 מיליון מניות לציבור, כאשר מחיר המניה בהנפקה לא יפחת מ-71.4 אגורות. מחיר זה ישקף גיוס ברוטו של כ-500 מיליון שקל, כאשר סך הפירעונות (קרן וריבית) לבנקים ולמחזיקי האג"ח, להם מחויבת החברה בשני הרבעונים הראשונים של 2016, מסתכם ב-515 מיליון שקל.

עם זאת, בהודעה לבורסה לא נכתב האם קרן דולפין או חברת IFISA, שתיהן בשליטתו של אלשטיין, מתכננות להשתתף בהנפקה, ואם כן - באיזה היקף. עם זאת, דולפין כבר הזרימה בחודש שעבר 100 מיליון שקל לאי.די.בי (מתוך סכום של עד 210 מיליון שקל שאישרו לה בעלי מניות המיעוט להזרים) שנרשמו כחוב נחות ושניתן להמרה למניות, למשל דרך ההנפקה הנוכחית.

כיום מחזיקה דולפין ב-324.4 מיליון מניות של אי.די.בי (50% מהחברה) בעוד שאיפיסה מחזיקה ב-210.1 מיליון מניות (31.7% מהחברה). בתגובה להודעה, צנחה היום מניית אי.די.בי בכ-13% למחיר של כ-113 אגורות, והשלימה קריסה של כ-33% מתחילת החודש.

החזקות אלשטיין: חצי ממה שהשקיע

קריסה זו כיווצה את שווי המניות שבידי אלשטיין, לכ-600 מיליון שקל בלבד, לאחר שאלשטיין והחברות שבשליטתו כבר השקיעו כ-1.37 מיליארד שקל ברכישת השליטה באי.די.בי (לא כולל הסכום שהוזרם כחוב נחות וכן כ-100 מיליון שקל שהושקעו בחברה הפרטית גנדן שקרסה).

אי.די.בי נדרשת לפרוע השנה כ-780 מיליון שקל למחזיקי האג"ח ולבנקים, מתוכם כ-515 עד סוף יוני. מוקדם יותר החודש חתכה חברת S&P מעלות את דירוג החוב של החברה ל-CCC מ-B, לנוכח שחיקה נוספת בפרופיל הנזילות והתגברות הסיכון לחדלות פירעון בחברה בתוך כחצי שנה.

הורדת הדירוג הגיעה לאחר שאי.די.בי נכשלה במכרז למכירת מניות השליטה (55%) בחברת כלל ביטוח. מכירת מניות כלל ביטוח בפרמיה מהותית על מחיר השוק, הייתה אמורה לספק מענה לצורכי המזומן של אי.די.בי בשנים הקרובות ולסייע בהפחתת המינוף הגבוה שלה. אולם עקב כישלון המכרז צפויות המניות להימכר בשוק במנות של 5% לפחות כל ארבעה חודשים במחיר שיהיה כנראה נמוך מהותית מזה שהיה מתקבל ממכירתן בתוספת פרמיית שליטה לבעל השליטה החדש.

לאי.די.בי שני נכסים מרכזיים: החזקה ב-76% ממניות חברת ההחזקות דיסקונט בשווי של 430 מיליון שקל והחזקה של 55% ממניות כלל ביטוח בשווי של 1.3 מיליארד שקל. מנגד, עומד היקף חובותיה של החברה (במונחי קרן) על כ-3.1 מיליארד שקל, בעוד שסכום הריבית שתשולם לאורך השנים על חוב זה מסתכם ליותר מ-500 מיליון שקל.

יותר מינוף

בדו"ח תזרים המזומנים החזוי, העריך הדירקטוריון בראשות אלשטיין כי לחברה יידרשו השנה מקורות בהיקף של כ-780 מיליון שקל כדי לסיים את 2016 באיזון תקציבי, כך שמעבר לסכום שיגויס בהנפקה הנוכחית, מצפה כנראה החברה לגייס את יתרת התמורה ממכירת מניות כלל ביטוח בבורסה, אותה ינהל רו"ח משה טרי, שמשמש כנאמן לבעלות על החברה מטעם הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר.

כישלון מכירת השליטה בכלל והנפילה במחיר מנייתה בעקבות זאת, הגדיל את שיעור המינוף של אי.די.בי לכזה המשקף לדברי האנליסטים ב-S&P מעלות, ערך שלילי משמעותי עבור בעלי המניות. לדעת אותם אנליסטים, אין ביכולתה של החברה למחזר חוב והיא תלויה כולה בתמיכה של בעל השליטה אלשטיין כדי לעמוד בפירעונות השנה.

אלשטיין שולט כאמור באי.די.בי באמצעות דולפין ואיפיסה. דולפין עצמה נמצאת בבעלות חברת אירסה (IRSA), שמניותיה רשומות למסחר בארה"ב ופועלת בעיקר בתחומי הנדל"ן והפיננסים. לפי דיווחי אירסה לרשות ניירות ערך האמריקאית, היו ברשותה בסוף ספטמבר אמצעים נזילים בשווי של 106 מיליון דולר (כ-420 מיליון שקל), כאשר ההון העצמי שלה הסתכם ב-163 מיליון דולר והיווה 20% בלבד מסך המאזן. מאז מכרה אירסה נדל"ן שברשותה תמורת כ-60 מיליון דולר, ומנגד הזרימה דולפין כאמור כ-25 מיליון דולר לאי.די.בי.

בשנה האחרונה איבדה אירסה כ-40% משוויה והיא נסחרת כעת לפי שווי של 545 מיליון דולר. איפסה היא החברה הסבתא של אירסה, כאשר בקומה שביניהן נמצאת חברת קרסוד, גם היא בורסאית שנסחרת בארה"ב לפי שווי של 478 מיליון דולר ושמחזיקה ב-64% מאירסה. איפסה היא חברה פרטית, בשליטתו של אלשטיין, כך שלא קיימת אינפורמציה מלאה על מצבה העסקי והפיננסי.

גיוס ההון באי.די.בי
 גיוס ההון באי.די.בי