שי אגסי מרצה על מוסר, שאול מופז מקדם צעירים מהפריפריה

וגם: מה חגגו יחד אנשי העסקים עמוס לוזון ודוד פתאל?

שי אגסי מדבר על מוסר

לאן נעלם שי אגסי? מאז התמוטטות מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס, עליו ניצח אגסי, הוא הוריד פרופיל. נזכיר כי בטר פלייס, שהקימה מערכת תשתיות לתפעול ותמיכה בכלי רכב חשמליים, הפכה לסטארט-אפ היקר בישראל, ו"שרפה" יותר מ-3 מיליארד שקל, הון שהושקע בה בעיקר על-ידי החברה לישראל, בעל השליטה בחברה עידן עופר, ומשקיעים פיננסיים בעלי שם.

ביום חמישי האחרון אגסי "יצא מהבונקר" והגיע להרצות בפני תלמידי התיכון של בית החינוך המשותף במועצה האזורית חוף השרון על האתגרים הצפויים להם במאה ה-21.

אגסי שוחח עם התלמידים בכנס "Imagin 2030", המתקיים זו השנה השלישית ביוזמה משותפת של הנהלת בית-הספר וועד ההורים הבית-ספרי. במהלך המפגש אגסי ירד מן הבמה, ושוחח עם התלמידים בגובה העיניים. הוא סיפר להם איזה עולם מחכה להם בעוד כמה שנים וכיצד הם יכולים להתכונן אליו.

לדברי אגסי, את הקדמה ואת הטכנולוגיה לא ניתן לעצור. השאלות והדילמות שבהן יהיה על המין האנושי להתמקד יהיו ערכיות ומוסריות - מתי ואיך להשתמש בהמצאות ומתי לשים את הקו בין מותר לאסור.

לדבריו, ההמצאות וההתפתחויות העתידיות יכולות לשנות את העולם לטובה או לרעה, הכול תלוי בנו.

במפגש השתתפו למעלה מ-400 תלמידים, שהרבו לשאול את אגסי שאלות. זמן רב לאחר שכבר סיים הם הקיפו אותו ושוחחו אתו ארוכות. 

שי אגסי / צילום: רמי זרנגר
 שי אגסי / צילום: רמי זרנגר

המיזם החברתי של מופז

ולאן נעלם שאול מופז? הוא היה רמטכ"ל, ראש המפלגה הגדולה בכנסת לזמן מה, אבל לקראת הבחירות האחרונות פרש.

מופז פועל במסגרת עמותת "עתידים", שמטרתה לשלב באקדמיה צעירים מהפריפריה. את התוכנית הוא הקים יחד עם איש העסקים איתן ורטהיימר, ומנהל אותה זאב חיות. בכל סטודנט התוכנית משקיעה בממוצע כ-100 אלף שקל.

אחת ממטרות העמותה היא להעלות את אחוז הצעירים ממוצא אתיופי שמגיעים לאקדמיה. כיום הם מהווים פחות מאחוז מכלל הסטודנטים בארץ.

במפגש עם בוגרי וצעירי התוכנית, מופז ביקש לעודד אותם כשמצא דמיון לתחנות חייו. "גם אני עשיתי מסלול דומה לזה של מרביתכם", הוא אמר. "עליתי לארץ בגיל צעיר, עברתי להתגורר בפריפריה, ואפילו נתקלתי בכינויים על מוצאי המזרחי, למרות זאת הגעתי לתפקידי כרמטכ"ל. המשיכו להשקיע ולתרום לעצמכם ולמדינה, ואני מאמין שתגיעו רחוק".

מופז חיות וצעירי עתידים / צילום: אורן שלו
 מופז חיות וצעירי עתידים / צילום: אורן שלו

עודד שמיר יקבל אג"ח

על רקע האתגרים הפיננסים איתם מתמודדת חברת הנדל"ן כלכלית ירושלים וחוסר הצלחתה לאשר את תנאי הפרישה של המנכ"ל הקודם, עודד שמיר, מבקשת החברה לשנות את דרך התגמול שלו ולהמיר את תנאי הפרישה, בהיקף של קרוב ל-3 מיליון שקל, להקצאה פרטית של אג"ח מסדרה י' של החברה.

לפני כשנתיים, במארס 2013, הודיע שמיר על החלטתו להתפטר מהתפקיד, וכלכלית ירושלים ביקשה לאשר לו מענקי פרישה ותגמולים שונים עבור עבודתו בחברה. אולם, אסיפת בעלי המניות של החברה החליטה שלא לאשר לו את התגמולים המבוקשים.

כעת, לקראת אסיפת בעלי מניות המתוכננת להתכנס בחודש הבא, מפרטת כלכלית ירושלים ומציינת כי תנאי הפרישה של שמיר יכללו מענק שנתי בגין שנת 2012, מענק ארוך-טווח, מענק פרישה, מענק התמדה ותוספת עלות בגין רכיב הודעה מוקדמת - אשר כולם ישולמו לו באמצעות הקצאת אג"ח פרטית.

בנוסף תבקש כלכלית ירושלים לאשר באסיפת בעלי המניות דמי ניהול שנתיים של 1.25 מיליון שקל לאהרון פוגל בתפקידו החדש כיו"ר החברה, בנוסף למענק שנתי של עד 350 אלף שקל, וכן לאשר את מינויים של רם בלינקוב ויקותיאל גביש כדירקטורים בחברה.

שמיר כיהן כמנכ"ל כלכלית ירושלים למעלה מ-11 שנים. בשנים האחרונות נפגעה החברה בצורה ניכרת בשל הפסדים ברוסיה ובאוקראינה, ובחודשים האחרונים פועל בנק לאומי למכור את מניות השליטה בחברה, הנמצאות כיום בידי אליעזר פישמן.

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס". 

עודד שמיר / צילום: תמר מצפי
 עודד שמיר / צילום: תמר מצפי

לוזון חוגג עם פתאל

אנשי העסקים עמוס לוזון ודוד פתאל חברים טובים מזה שנים. לוזון לא מפספס שום אירוע שפתאל מקיים באילת, וכך גם בשישי האחרון.

מנכ"ל רשת פתאל, ראובן אלקס, חגג את הולדת בנו השלישי עם בת זוגו שרון, עם פתאל ולוזון.

לוזון, כידוע, רכש לאחרונה את השליטה בחברת הנדל"ן קבוצת א.דורי, ועבור פתאל ושאר הנוכחים, הייתה זו הזדמנות לגשת אליו ולברכו על המהלך.

פתאל לוזון ואלקס / צילום: יאיר שגיא
 פתאל לוזון ואלקס / צילום: יאיר שגיא

מכבי לוקחת את הזמן

בשבוע שעבר דיווחנו על אחד הספונסרים של מכבי שהציע עצמו גם כיועץ נדל"ן לשחקני מכבי תל-אביב בכדורסל. לפי העונה, כנראה שיצטרך להציע להם בעיקר דירות בחו"ל. עכשיו יש שעון. חברת שעוני היוקרה אמבוס של אופיר ברנוי השיקה "שעון רשמי של מכבי תל-אביב בכדורסל".

היו שם רבים משחקני הקבוצה, בהם דווין סמית, דרגאן בנדר וטיילור רוצ'סטי; וכן שחקני עבר, כמו טל ברודי ומיקי ברקוביץ'. העיקר שיתעוררו בזמן להציל מה שנשאר להם מהעונה.

לפיד בשחור, ליצמן לא

שר הבריאות, יעקב ליצמן, ממשיך לקדם את רפורמת ה-MRI שלו. במסגרת זו הוא הגיע להשקת מתחם יצור חדש של ה-VEREOS, מערכות PET C.T דיגיטלית המתקדמת בעולם בחברת פיליפס HEALTHCARE בחיפה.

את פניו קיבלו נשיא פיליפס האזורית, מר סטפנו פולי, שהגיע במיוחד מאיטליה; נשיא פיליפס ישראל, מר גוידו פרדו רוקואס; ומר אריאל איקן מנכ"ל, פיליפס מערכות רפואיות ישראל.

רגע לפני שהחל הסיור, עטה השר ביגוד סטרילי שמאפשר כניסה לאזורים מיוחדים. זאת, לא לפני שהתלבט כמה רגעים. בכל זאת, ליצמן רגיל ללבוש שחורים. לבסוף הסיבות המדעיות-רפואיות ניצחו. בכל זאת, הבגד נועד למנוע חשמל סטטי שנוצר מהבגדים.

"אם כולם לובשים לבן, אז גם אני. אני לא נשגב מהעם כמו אחרים", הוא אמר. אז נאמר לו שמבקר קודם לא הסכים לוותר על הבגדים השחורים. גפני? דרעי? לא. דווקא שר האוצר לשעבר וראש תנועת "יש עתיד", יאיר לפיד. הוא לובש שחור תמיד, כך טענו.

ליצמן לובש לבן / צילום: שלמה שוהם
 ליצמן לובש לבן / צילום: שלמה שוהם