חברת ההימורים XLMedia מחפשת אקזיט

החברה שנסחרת בשוק ההון הבריטי לפי שווי של 174 מיליון דולר עוסקת בשיווק אתרי הימורים מקוונים ■ בחברה השקיעו איש העסקים צביקה בארינבוים, ואחד ממייסדי 888, שי בן יצחק

אורי ויס, מייסד ומנכ"ל XLMedia / צילום: איל יצהר
אורי ויס, מייסד ומנכ"ל XLMedia / צילום: איל יצהר

אקזיט ישראלי שלישי בדרך? אחרי שסוני היפנית אישרה כי תרכוש את Altair הישראלית תמורת 212 מיליון דולר, ייתכן שהאקזיט השלישי של שנת 2016 כבר מתבשל, אך הפעם - הרבה יותר ביוזמת החברה הנמכרת שכבר הספיקה להפוך לציבורית.

חברת XLMedia   הישראלית, המשווקת אתרי הימורים מקוונים ונסחרת בבורסת המשנה הבריטית (AIM), הודיעה הבוקר כי שכרה את שירותי בנק ההשקעות Canaccord Genuity כדי "שיבחן עבורה אפשרויות אסטרטגיות מתוך מטרה למקסם את הערך לבעלי המניות", דברי ההודעה.

במילים אחרות, וקצת פחות מכובסות, XLMedia מעמידה עצמה על המדף ומחפשת רוכש, וזאת כשהיא שווה 174 מיליון דולר. החברה הונפקה לראשונה בשוק ההון הבריטי במארס 2014 לפי מחיר מניה של 49 פני, ונסחרת כעת לפי מחיר מניה של 61 פני דהיינו תשואה של 24%. לא רע, אך כנראה שהאופק של החברה והמניה לא ממש ורוד, ולראייה רצון בעלי מניותיה להיפרד ממנה.

בהודעתה מציינת XLMedia כי מאז ההנפקה חילקה דיבידנד כולל לבעלי מניותיה בשווי כולל של 21.3 מיליון דולר, ובמקביל רכשה חברות בשווי כולל של 37 מיליון דולר.

בנק ההשקעות הבריטי Peel Hunt התייחס הבוקר להודעת החברה, וטען כי היא "מעט מפתיעה, אך לאור הביצועים הסולידיים של המניה מאז ההנפקה אפשר אולי להבין את ההחלטה של הדירקטוריון שלה".

XLMedia משווקת, דרך טכניקות שיווק מקובלות בתעשיית האינטרנט בכלל ובתעשיית ההימורים המקוונים בפרט, את האתרים של לקוחותיה (מפעילי אתרים), וגורמת לגולשים להגיע לאתר של מפעיל ההימורים שמשלם לה. לחברה יש שלוש טכניקות שיווק עיקריות, הראשונה שבהן היא Search Engine Optimization - קידום אתרים במנועי חיפוש; השנייה היא רכישת מדיה דיגיטלית; והשלישית היא הפעלת רשת של סוכני שיווק (Affiliates). מייסד החברה והמנכ"ל שלה הוא אורי ויס.

מבנה השליטה ב- XLMediaהוא די מורכב, כפי שהסברנו כאן בעבר, ולא ממש אופייני לחברות טק דוגמתה.

ויס, המנכ"ל, בנה פעילות עצמאית של שיווק אתרי הימורים מקוונים ואז מיזג אותה עם WebPals של אסף לוי וירון נהרי.

ב-WebPals היו מושקעים, בין היתר, שי בן-יצחק ואבנר יסעור. בן-יצחק, למי ששכח, הוא אחד מבעלי השליטה וה"מוח" הטכנולוגי של 888 הישראלית, מפעילת הקזינו המקוון הגדול בעולם שנסחרת בשוק ההון הבריטי לפי שווי של 886 מיליון דולר. יסעור, טייס קרב במיל', החל את דרכו כסמנכ"ל השיווק של אמפייר-אונליין לשעבר של נועם לניר והפך די מהר לאחד האנשים העיקריים שהובילו להצלחה.

צמיחה של 75%

במהלך המחצית הראשונה של 2012 נוצר הקשר בין יסעור לאיש העסקים צביקה בארינבוים, וזה האחרון הפך לבעל מניות ב-WebPals ולא דרך השקעת אקוויטי, אלא דרך רכישת חלק ממניות המייסדים בחברה. במסגרת המיזוג, נוצרה השותפות המוגבלת WELP (ר"ת של WebPals Enterprises Limited Partnership) שהיא בעלת המניות הגדולה ב-XLMedia (החזקה נוכחית של 42.5%). ב-WELP עצמה שותפים מלבד בן-יצחק, יסעור ובארינבוים, גם אלכס רבינוביץ ודיאן ניקוליץ'.

האחרון היה בעברו סמנכ"ל הטכנולוגיה של אמפייר-אונליין, ואילו רבינוביץ ידוע בשנים האחרונות בעיקר כמשקיע ביומד (ע"ע XTL ורוזטה ג'נומיקס). רבינוביץ היה בעבר שותף-מנהל בחברת הברוקראז' איפקס של ויקטור שימריך ועידו נויברגר. בעלת המניות השנייה בגודלה ב-XLMedia היא קרן Israeli VP Partners שהשקיעה בה 15 מיליון דולר, ואחרי ההנפקה ירדה להחזקה של 9.6%. קרן זו היא שלוחה ישראלית של קרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית Columbus Nova Technology Partners. אחד השותפים בקרן זו הוא הישראלי ירון איתן, מי שמוכר בעיקר כמייסד ג'אוטק. איתן מכהן כדירקטור ב-XLMedia.

בעדכון האחרון שמסרה רק לפני שבוע, דיווחה XLMedia כי הכנסותיה בשנת 2015 כולה יעמדו על לפחות 88.6 מיליון דולר וה-EBITDA יעמוד על 28.2 מיליון דולר, צמיחה של 75% ו-66% בהתאמה לעומת שנת 2014.