חוששים מהסערה בשווקי המניות? קבלו קרן סל ליום סגריר

בתקופה כל כך סוערת בשווקים, כדאי לבחון כלי השקעה המאופיינים בתנודתיות נמוכה ■ ההפתעה היא שקרן USMV, המשתייכת לקטגוריה זו, וכך גם מקבילותיה באירופה, רשמו בשנתיים האחרונות ביצועי יתר לעומת מדדי הייחוס הרלוונטיים

מקדונלדס / צלם: רויטרס
מקדונלדס / צלם: רויטרס

שנת 2016 נפתחה בסערה בשווקים, עם ירידה חדה בשוקי המניות הגלובאליים, על רקע חששות מהאטה בצמיחה בכלכלה העולמית וברווחיות של המגזר הפרטי. עיקר החשש ממוקד בכלכלה הסינית ובשוקי הסחורות, אותם הגורמים שמעיקים על השווקים מזה כשנה, אך כעת נראה כי הפחדים בקרב המשקיעים מתחילים כבר לזלוג גם לכיוונים חדשים, כולל מקלטי הבטוחה כמו השוק האמריקאי.

הדבר מלווה עם עליה ניכרת ברמת תנודתיות של שוק המניות הנמדדת במדד VIX (אומדן תנודתיות של מדד ה-S&P500 האמריקאי הרחב). מדד זה זינק מרמתו הנמוכה של 15 בסוף השנה שעברה ל-30 לאחרונה, אם כי נסוג לאחר מכן. ועדיין, מדובר ברמה גבוהה המשקפת עליה בתפיסת הסיכון בשוק המניות.

במצב רגישות גבוהה של אפיק ההשקעה המנייתי, ישנם כלים שמאפשרים למשקיעים לשמור על חשיפה לשוקי המניות מתוך ציפיה להתאוששות בשווקים, ובמקביל להקטין את רמת הסיכון בתיק ההשקעות על מנת להימנע מזעזועי פתע. אסטרטגיה מועילה בהקשר זה היא השקעה בקרנות סל בעלות תנודתיות נמוכה, עם חשיפה למניות סולידיות שרמת הסיכון הגלומה בהן נמוכה מזו של השוק הרחב.

 

אחד מכלי השקעה מובילים בקטגוריה זו, הוא קרן iShares MSCI USA Minimum Volatility (סימול: USMV), ששייכת למשפחת קרנות סל של בלקרוק, מובילה עולמית בניהול נכסים אקטיביים ופסיביים. קרן זו הושקה באוקטובר 2011, תקופה שגם אז חלה סערה בשווקים, ומאז צברה נכסים של כ-7.4 מיליארד דולר. הקרן מהווה אחת מקרנות סל המוגדרות "סמארט ביטא", שמרכיבות את מדד הייחוס בהתבסס על פרמטרים שונים. במקרה של קרן USMV, החזקותיה נבחרות לפי תנודתיות נמוכה יחסית למדד ה-S&P500 וכוללות כעת 168 מניות (כשליש מהמדד הרחב).

פחות אטרקטיבית בתקופה שורית

כמובן, גם הביטא של קרן סל זו תהיה נמוכה מ-1 (כעת עומדת על 0.67 בלבד) והדבר עלול להעיק על ביצועי הקרן בתקופות הגאות. כך לדוגמה, בתקופת העליות בשווקים בשנים 2012-2014 הציגה קרן USMV ביצועי חסר לעומת מדד ה-S&P500 הרחב. ואולם, מגמה זו התהפכה כבר במהלך שנת 2014, בה השיגה הקרן תשואה חיובית של כ-14%, תשואת יתר של כ-3% לעומת מדד ה-S&P500. גם בשנה שעברה הציגה הקרן תשואה עודפת של כ-4% לעומת המדד האמריקאי הרחב, וכן גם מתחילת השנה הנוכחית. מעניין כי למרות ששער קרן USMV ירד במידה פחותה מהמדד הרחב בגל הירידות האחרון, שיעור העליה בראלי של סופשבוע שעבר היה דווקא דומה לזה של המדד הרחב.

ניסיון השווקים הגלובליים שהפגינו התנהגות חלשה, בניגוד לעוצמתו של השוק בארה"ב, מלמד כי בתקופות הקשות ישנה עדיפות לקרנות סל בעלות תנודתיות נמוכה. תעודות סל מקבילות של תנודתיות נמוכה, הן באירופה והן בשווקים המתעוררים, רשמו בשנים האחרונות ביצועי יתר ניכרים לעומת מדדי הייחוס הרלוונטיים. כעת, כשגם שוק המניות האמריקאי מתחיל להפגין סימני חולשה, נראה כי לקרן USMV יש פוטנציאל להמשיך להציג ביצועי יתר לעומת המדד הרחב.

דגש על פיננסים וצריכה

הסקטורים הבולטים במבנה אחזקות קרן USMV הם הפיננסים (21% מהרכב הקרן), הבריאות (20% מהקרן), הטכנולוגיה (15% מהקרן) והצריכה (23% מהקרן), שהם גם הסקטורים המומלצים להשקעה על ידי האסטרטגים של בית ההשקעות אופנהיימר. לעומתם, הסקטורים המחזוריים שמהווים מקור חולשה בשווקים, האנרגיה, התעשיה והסחורות, מוחזקות בהרכב קרן USMV במשקל חסר.

בנוגע למשקל גדול של הקרן בסקטור הפיננסים, שהינו סקטור תנודתי, יש לציין כי עיקר החשיפה לסקטור זה בהרכב הקרן הוא במגזרי הנדל"ן המניב (REIT) והביטוח, סקטורים שמושפעים במידה פחותה מהמחזור הכלכלי, ובמקביל מניבים תזרימי מזומנים גבוהים לאורך זמן.

החברות המובילות בהרכב קרן USMV הן חברת הנדל"ן המניב Public Storage (סימול: PSA), רשת המסעדות מקדונלד'ס (סימול: MCD), חברות שירותי תקשורת מובילות כמו AT&T (סימול: T) ו-וריזון (סימול: VZ), מובילת מוצרי הצריכה Procter&Gamble (סימול: PG), חברת המשקאות פפסיקו (סימול: PEP), ענקית התרופות Johnson&Johnson (סימול: JNJ) ועוד. מדובר בחברות איתנות פיננסית ובעלות תזרימי מזומנים חזקים, כאשר תשואת דיווידנד של קרן USMV עומדת על 2.3%, בדומה למדד ה-S&P500, ונמצאת במגמת השיפור.

קרן USMV מחזיקה בהיקף נכסים גדול של למעלה מ-7 מיליארד דולר והינה סחירה מאוד: מחזור מסחר יומי ממוצע מתחילת השנה עלה ל-3 מיליון מניות (כ-120 מיליון דולר), ואילו בסופשבוע שעבר זינק ל-7 מיליון מניות. דמי ניהול של הקרן נמוכים יחסית ועומדים של 0.15% בשנה, לא רחוק מדמי ניהול בתעודות הסחירות ביותר על מדדי המניות המובילים.

הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל