תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

רפורמה בנמל אשדוד: שדרוג בסכומי עתק ורשת ביטחון לעובדים

הקץ לשביתות בנמל אשדוד - משרדי האוצר והתחבורה, ועד הנמל והסתדרות העובדים הגיעו להבנות סופיות ויכריזו על רפורמה ביום ראשון ■ סל התרבות של העובדים יגדל ב-1.5 מיליון שקל ■ מה יקבלו עכשיו עובדי נמל חיפה?

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

רכישת מנופים חדשים ושדרוג ישנים במאות מיליוני שקלים, רשת ביטחון ל-10 שנים למקרה שתנועת המכולות תהיה נמוכה מהצפוי, שדרוג רציף 21 והסבת שני רציפים למטען כללי, העברת 95 עובדים לחברת נמלי ישראל והגדלת סל התרבות ב-1.5 מיליון שקל - אלה הם עיקרי הרפורמה בנמל אשדוד עליהם סיכמו משרדי האוצר והתחבורה, ועד הנמל והסתדרות העובדים. הצדדים יכריזו על הרפורמה ביום ראשון הקרוב. הרפורמה נועדה לעזור לנמל להתחרות בנמל הפרטי החדש שנבנה באשדוד.

את הרפורמה הובילו הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם; סגן ראש אגף התקציבים באוצר, אודי אדירי; מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי; יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן; ויו"ר ועד נמל אשדוד, אבינועם שושן.

נזכיר כי בימים אלה נבנים שני נמלים חדשים בישראל - "נמל המפרץ" בחיפה ו"נמל הדרום" באשדוד. חברת נמלי ישראל מקדמת את פרויקטי הענק בהשקעה של מיליארדי שקלים, במטרה לייצר תחרות מול שני הנמלים הגדולים הקיימים. הנמלים החדשים צפויים להיכנס לפעילות בשנת 2021.

ההכרזה על הקמת הנמלים החדשים התקבלה בסערה בנמלים הקיימים. בחברות הנמל חששו כי הנמלים החדשים, בהם ייבנו רציפי עגינה עמוקים ורחבים שמאפשרים כניסה של אוניות מודרניות ומתקדמות, יפגעו בהן באופן אנוש. בחברות גם דאגו, כי עם פתיחת הנמלים החדשים, תעזוב אותן הלקוחה הגדולה ביותר שלהן - חברת הספנות הענקית MSC. זאת משום שחברת TIL ההולנדית שזכתה במכרז להפעלת הנמל הפרטי החדש שייבנה באשדוד היא חברה-בת של MSC. עם הפעלת הנמל החדש, צפויה MSC להעתיק לנמל החדש את רוב פעילותה.

ואכן, בשנה וחצי האחרונות פתחו עובדי הנמלים מספר פעמים בעיצומים פראיים ששיבשו את פעילות הנמל. בהתאחדות התעשיינים העריכו שכל יום שביתה בנמלים עולה למשק 75 מיליון שקל. לקראת הרחבת התחרות בנמלי הים, דרשו הנמלים השקעות בהיקף מיליארדי שקלים בהקמת תשתיות מתאימות.

ואכן, בחודשים האחרונים מנהלים הצדדים משא ומתן אינטנסיבי, שהגיע לסיומו השבוע. על פי ההסכם שיוצג ביום ראשון, רציף 21 שעד כה שימש כרציף למטען כללי, ישודרג כך שיוכל לקלוט אוניות מכולה גדולות של עד 18,000 TEU. כיום רוב האוניות שפוקדות את הנמל הן בנפח של כ-9,000 TEU. לפיכך, שני רציפים אחרים יוסבו לרציפי מטען כללי.

עוד סוכם, כי חברת הנמל תרכוש ציוד חדש ומתאים לרציפים. כפי שחשף גלובס בספטמבר האחרון, הנמל כבר החל להיערך לשינויים בשוק הספנות העולמית ולתחרות עם ה נמלים החדשים ופרסם מכרז לרכישת שני מנופים חדשים, ולשדרוג ששת הקיימים בעלות של כ-220 מיליון שקל. אלה יאפשרו לנמל להעניק שירות לאוניות ענק שיפקדו אותו. עוד קלט הנמל במהלך 2015 למעלה מ-120 סווארים חדשים.

עוד סיכמו הצדדים, כי במקרה שיתברר כי תחזית המדינה לגבי תנועת המכולות לא עומדת בציפיות (3.5 מיליון מכולות ב-2021 לעומת 2.5 מיליון מכולות היום), יקבלו העובדים 70% משכר הפרמיה שלהם לתקופה של עד 10 שנים. כמו כן יקבלו העובדים תוספת של 1.5 מיליון שקל בשנה לסל התרבות, ומחלקת הים בנמל, שמונה 95 עובדים, תועתק לחברת נמלי ישראל.

השלב הבא: רפורמה בנמל חיפה

לאחר שסיכמו על רפורמה בנמל אשדוד, יתחילו הצדדים במשא ומתן על רפורמה בנמל חיפה. אלא שהפעם צפוי המשא ומתן להימשך זמן רב יותר מזה של נמל אשדוד. בכנס של רשות החברות הממשלתיות שהתקיים השבוע, שיבח מנהל הרשות אורי יוגב את חברת נמל אשדוד שהתייעלה ב-2015, ושהרווח הנקי שלה זינק ב-35% לעומת 2014.

יוגב טען כי בעוד שנמל אשדוד הצליח להקטין בצורה משמעותית את תופעת העסקת קרובי המשפחה ואת השיבושים בעבודת הנמל, בנמל חיפה המצב הפוך. יוגב ייחס את ההבדלים בתוצאות של החברות בין היתר לכך שבנמל אשדוד הצליחה רשות החברות למנות שלושה דירקטורים, בעוד שבנמל חיפה לא מונה אף דירקטור.