מחשב על מקל: הפיתוחים המדהימים של המחשבים הזעירים

תעשיית המחשבים האישיים מתמקדת בפיתוח התקנים זעירים ששוקלים עשרות גרמים ומסוגלים לתפקד כמו מחשב

בראשית היה המחשב הביתי - קופסת מתכת ופלסטיק ענקית וכבדה, שתפסה מקום יקר ערך, השמיעה רעשים שפגמו בריכוז וצרכה חשמל כמו טוסטר ביתי. לאחר מכן התכווצו המחשבים הביתיים למיני-מארזים בגודל ספר ובשנים האחרונות כבשו מחשבים ניידים קלילים וחרישיים את שולחנות העבודה - ולא רק של אנשי המקצוע. אפילו הטאבלטים הוצגו לאחרונה כאלטרנטיבה.

כעת מנסה תעשיית המחשבים האישיים לשכנע אותנו, שהגיע הזמן לנתק את הכבלים, להשליך את המסך הייעודי, לשחרר את המשקל מתיק הצד ולפנות את המקום החיוני על השולחן למחשב אישי עם ביצועים מלאים, שכל כולו נמצא במארז כיס בגודל התקן זיכרון נייד ושוקל כמה עשרות גרמים.

את ה"מחשב על מקל" אפשר לחבר לכל מסך טלוויזיה מזדמן עם כניסת HDMI, ובסיוע מקלדת קומפקטית ועכבר להפוך אותו לכלי עבודה או למכונת משחקים. בשנתיים האחרונות ראינו דורות ראשונים של מכשירים כאלה, שהציגו ביצועים די מוגבלים, וכעת מגיע תורם של מכשירי הדור השני. להלן כמה דוגמאות, מני רבות.

אינטל: דור שני למחשב הסטיק

אינטל כבר שיווקה עד כה, בהצלחה לא מבוטלת, "מחשב על מקל" מדור ראשון, שנשא את השם "Compute Stick". אולם בשבועות הקרובים היא תתחיל לשווק (בינתיים בארה"ב) דור שני ומשודרג משמעותית, שביצועיו אינם נופלים מאלה של מחשב נייד עדכני.

כמו קודמו מסוגל המכשיר להתחבר לכל טלוויזיה עם יציאת HDMI או למוניטור חיצוני אולם את מעבד ה"אטום" של הדור הראשון מחליף כעת מעבד דור שישי של אינטל ממשפחת ה-CORE M שמביא עמו שיפור משמעותי בכוח העיבוד. הוא מגיע כשמערכת ההפעלה "חלונות 10" מותקנת מראש בתוכו ותומכת בכל היישומים המוכרים של מייקרוסופט, כולל "אופיס". בתוך המארז, שגודלו כגודל חפיסת מסטיק, אפשר למצוא זיכרון RAM מובנה של 4 גיגה ו"דיסק על צ'יפ" בנפח של 64 גיגה, עם אפשרות הרחבה עד 128 גיגה באמצעות כרטיס SD חיצוני.

בכל הקשור לתקשורת עם העולם החיצון מצויד הפלא הקטן ברכיב רשת אלחוטית מדור חדש וברכיב בלוטות' מדור רביעי. לנוחות המשתמש כולל ה"סטיק" לא פחות משלושה מפרצי USB לחיבור עזרים דוגמת מקלדת, עכבר ועוד. מקצוענים, שחרדים לבטיחות הנתונים שלהם באביזר כה זעיר, יוכלו להזמין אופציה להתקנה מראש של טכנולוגיית ההגנה VPRO, שמסננת גישת משתמשים מצפינה נתונים ועוד. עם זאת המכשיר עדיין זקוק למקור כוח חיצוני, בעיקר בשל השימוש במאוורר פנימי ממוזער לצינון הרכיבים. המחיר בחו"ל מיועד, לפחות בשלב הראשון, לשוק המקצועי - כ-400 דולר לסטיק עם מעבד קור ו-500 דולר לגרסה עם M5.

לצד הגרסה המשודרגת ממשיכה אינטל להציע את דגם הבסיס שהושק בתחילת 2015, ונמכר גם בישראל, עם פחות זיכרון וביצועים נמוכים יותר. מחירו כיום ברשת נע סביב 105 דולר.

אסוס כרומביט: התשובה של גוגל

גוגל לא מתכוונת להשאיר שום נישה בלעדית לקואליציה אינטל-מיקרוסופט ובנובמבר היא השיקה את התשובה שלה בדמות מחשב "סטיק" מבית אסוס, שמצויד במערכת ההפעלה כרום ונושא את השם "כרומביט". כאן הדגש הוא בעיקר על שימושי בידור וגלישה: צפייה ביוטיוב ובתכני וידאו מוזרמים, גלישה ברשת, האזנה למוזיקה והורדה של אפליקציות. עם זאת ניתן להשתמש בהתקן גם ליישומים עבודה עם תאימות לאופיס.

המעבד הוא בעל ארבע ליבות מתוצרת "רוקצ'יפ", המעבד הגרפי הוא מבית ARM והזיכרון התקני כולל 16 גיגה צנועים למדי. המכשיר מצויד ברכיב רשת אלחוטי ובלוטות' (לטובת חיבור מקלדת אלחוטית, למשל) אבל מסתפק במפרץ USB בודד. כפיצוי הוא מציע מחיר בסיס של 80 דולר בלבד ומשקל עצמי של 75 גרם. אסוס, אגב, תציע בקרוב גם גרסה עם עיצוב ומפרט דומה, למעט צ'יפ גרפי של אינטל, שמיועדת למשתמשי מייקרוסופט ומצויידת בחלונות 10. המחיר יהיה מעט יקר יותר ואין חריץ לכרטיסי הרחבת זיכרון אבל כל משתמש יקבל נפח "ענן" של 100 גיגה לשנה הראשונה.

הדור הבא: הזרמת תכני 4K

גם יזמי אינטרנט זריזים, שאוספים מימון ממשתמשי הרשת ברחבי העולם, מסתערים כיום על הנישה חדשה. אחת מהן היא חברה מהודו הנושאת את השם " MagicStick" שבזכות קמפיין מוצלח הצליחה לאסוף מעל חצי מיליון דולר מכ-2,500 תומכים ברשת. החברה מתכוונת, לטענתה, להשיק את המוצר המהפכני שלה כבר במרץ הקרוב. מדובר ב"סטיק" קומפקטי בעל עיצוב אטרקטיבי, שמצויד במפרט, שנראה מרשים, לפחות על הנייר. הדגם הבכיר, המכונה WAVE, מתחבר למסכים או למקרן באמצעות חיבור HDMI ומצויד במעבד עדכני ממשפחת ה"צ'רי טייל" של אינטל עם מעבד גרפי מובנה בעל 16 ליבות. המעבד אמור לאפשר לו להזרים למסכים תכנים ברזולוציה של 4K ולתמוך במשחקים באיכות גבוהה. המפרט של הדגם העילי, שמחירו צפוי לנוע סביב 500 דולר, צפוי לכלול זיכרון פנימי של 8 גיגה לצד זיכרון כללי של 256 גיגה.