גבאי לחברות הגז: תורידו את מחיר הגז - רוצים אוויר נקי יותר

השר להגנת הסביבה כינס מסיבת עיתונאים בעקבות הודעתו של מנכ"ל פניציה, שקיבל הוראה מבעלי החברה לעבור מגז טבעי למזוט: "זה חלום הבלהות של המשרד להגנת הסביבה"

אבי גבאי / צלם: איל יצהר
אבי גבאי / צלם: איל יצהר

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, כינס היום (ה') מסיבת עיתונאים בתל-אביב בעקבות הצניחה במחירי הנפט והשפעתם השלילית על משק הגז הישראלי ובריאות אזרחי ישראל. אל הדברים הצטרפו גם מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, ומנכ"ל מפעל פניציה, ערן חיימוביץ. 

לדברי גבאי, "הטריגר למסיבת העיתונאים היום היא ההודעה מאתמול של מנכ"ל פניציה, שקיבל הוראה מבעלי החברה לעבור מגז טבעי למזוט. לפני כחודשיים, בהרצאה שנתתי בכנס של התאחדות התעשיינים, אמרתי שירידת מחירי הנפט בעולם לצד הקשיחות של מחיר הגז הטבעי בישראל מונעת את הרחבת השימוש בגז. אמרתי את זה משום שאני ואנשיי מסתובבים בארץ, מדברים עם תעשיינים, בעלי ציי רכב כבד וחברות תחבורה ציבורית ושומעים כל הזמן 'הכול בסדר, גז זה מצוין', אבל במחיר הזה לא קונים.

"אני חושב שאני איש המכירות המרכזי של חברות הגז בישראל, אבל כל איש מכירות יודע שאם הוא מסתובב במשך חודשים ולא מוכר, אז יש בעיה במוצר או במחיר המוצר, או שהוא לא יודע למכור.

"בחודשים האחרונים אנחנו שומעים ממפעלים שחתמו על הסכמי חיבור לגז ועדיין לא קיבלו אותו שהם שמחים על כך שהוא עוד לא הגיע, משום שהוא מייקר להם את פונקציית הייצור". 

לדבריו, "ההודעה אתמול היא חלום הבלהות של המשרד להגנת הסביבה. מעבר של מפעל מגז טבעי למזוט מזהם זו 'משיכת השטיח' מתחת לכל הפעולות שאנחנו עושים במשרד לצמצום זיהום האוויר.

"צמצום זיהום האוויר הוא המשימה מספר אחת של המשרד. בזה אנחנו עוסקים כל יום, וגז טבעי הוא התרופה מספר אחת לעניין. שימוש נרחב בגז טבעי לחשמל, תעשייה ותחבורה כבדה ישנו לגמרי את האוויר שהישראלים נושמים". 

לדברי גבאי, "לא באנו לכאן לדבר על מתווה הגז, ולא באנו לעשות קמפיין לשינויים או ביטול שלו, וגם לא באנו לאמר 'אמרנו לכם'. באנו לאמר דבר מאד פשוט לחברות הגז - המתווה קובע מחירי מקסימום לגז. המשמעות של מחיר מקסימום הוא שהחברות יכולות להוריד אותו בהתאם לשיקוליהן.

"אני קורא לחברות ובעיקר לבעלי המניות הישראלים: תורידו את המחיר - השוק יתפתח, ותעשו טוב למכירות שלכם, לתעשייה וליוקר המחיה. תורידו את המחיר ותתחברו לצורך הכל-כך חיוני של הישראלים באוויר נקי יותר. תורידו את המחיר, משום שכל הישראלים נושמים את האוויר המזוהם גם אתם והמשפחות שלכם.

"אני גם קורא לתעשיינים ולבעלי ציי הרכב שלא להתייאש ולהמשיך לקדם את בניית הצנרת והתחנות. בסוף יהיה כאן גז במחיר שתרצו, וחבל שכשנגיע לשם נצטרך להתחיל הכל מחדש ולבזבז זמן. ביום ראשון אני מתכוון לבקש לקיים בממשלה דיון על המשמעויות של ירידת מחירי הנפט בעולם".

מנכ"ל מפעל פניציה, ערן חיימוביץ, אמר כי "אני בעד הגז הטבעי, ואני רוצה לצרוך גז טבעי, וזה נכון שכולם יצרכו גז טבעי במדינת ישראל. אבל תראו מה קורה - אף אחד לא רוצה להתחבר לגז טבעי בישראל, כי הוא יקר. אנחנו כרגע בנקודה של כשל שוק". 

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, אמר: "התנענו תוכניות משמעותיות מאוד במאות מליוני שקלים כדי לצמצם את זיהום האוויר - כל זה לא יקרה עם מחיר גז גבוה פשוט, כי זה לא כדאי לאף אחד עכשיו".