סנונית ראשונה בגל חילוצים בגלל קריסת מחירי הנפט?

פקידים מקרן המטבע העולמית ומהבנק העולמי נסעו לאזרביג'ן בעקבות משבר במטבע המקומי, שהתרחש כתוצאה מהתמוטטות מחירי הנפט הגולמי

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

פקידים מקרן המטבע העולמית ומהבנק העולמי נסעו לאזרביג'ן, כדי לדון בחבילת הלוואות חירום. מדובר בצעד ראשון מסוגו לחילוץ כתוצאה מהתרסקות מחירי הנפט, וייתכן כי מדובר בסנונית ראשונה בגל של חילוצים דומים. הביקור בבאקו הבירה בא בעקבות משבר במטבע המקומי, שהתרחש כתוצאה מהתמוטטות מחירי הנפט הגולמי. בשני המוסדות הגלובליים חוששים לגורלן של מפיקות נפט בשווקים מתפתחים - מאסיה התיכונה ועד לאמריקה הלטינית.

כמו כן, הקרן והבנק עוקבים אחר התפתחויות במדינות אחרות המפיקות נפט, כמו ברזיל - השרויה במיתון הגרוע ביותר זה יותר ממאה שנה - ואקוודור. המשבר בוונצואלה, שנוצר כתוצאה ממחירי הנפט, אף העלה את האפשרות לשיקום היחסים בין קרן המטבע לבין קאראקס, עיר שבה לא ביקרו אנשי הקרן זה יותר מעשור.

אזרביג'ן תלויה בנפט ובגז, המהווים 95% מהייצוא שלה, וההשלכות של החולשה במטבע שלה גרמו לשורה של מחאות ברחבי המדינה, המטלטלות את ממשלתו של הנשיא אילהם אלייב. בשבוע שעבר הפכה הרפובליקה הסובייטית לשעבר לאחת המדינות הראשונות בעולם שהטילה בקרות על ההון בתגובה להתרסקות מחירי הנפט, והטילה מס בשיעור של 20% על יצוא מט"ח. המטבע של אזרביג'ן, המאנאט, ירד ב-35% מאז נטש הבנק המרכזי את ההצמדה לדולר בשלהי דצמבר, לאחר שהוציא יותר ממחצית הרזרבות שלו תוך שנה.

הצוות של קרן המטבע ישהה בבאקו מהיום (ה') עד ליום ה' בשבוע הבא (4 בפברואר), לצורך "ביקור למטרת בירור עובדות לבקשתן של הרשויות", כפי שאמר דובר מטרם הקרן. הצוות ידון באפשרות ל"סיוע טכני" ו"יבחן צורכי מימון אפשריים". שווי חבילת המימון שבה דנים בקרן עומד על כ-4 מיליארד דולר, אמרו מקורבים לדיונים.

דובר מטעם הבנק העולמי אמר כי קרן המטבע והבנק דנים עם הממשלה על צעדים מיידים ועל צעדים לטווח הארוך יותר "בתגובה ללחץ על המטבע המקומי ומחירי הנפט הנמוכים". הבנק העולמי חזה השבוע כי מחירי הנפט הגולמי יגיעו השנה לממוצע של 37 דולר בלבד, והזהיר בדבר ההשלכות ארוכות הטווח של הדבר. כמו כן פרסם אזהרה שהן היצרניות הן שוקי סחורות היסוד נתונים לסיכון משמעותי בשל מיתון גדול מהצפוי בכלכלות מתפתחות הצורכות נפט, כמו סין.

הדיונים בבאקו נמצאים בשלב מוקדם, וממשלת אזרביג'ן עשויה עדיין להחליט שלא לקבל את הסיוע מקרן המטבע, אמרו מקורבים לסוגיה. חרף הירידה הדרמטית ברזרבות של הבנק המרכזי שנה החולפת, למדינה יש חובות מועטים וקרן הון ריבונית עם נכסים של 34.7 מיליארד דולר, נכון לאוקטובר.