כלכלת ארה"ב צמחה בקצב של 0.7% ברבעון הרביעי של 2015

התחזיות בשוק עמדו על קצב צמיחה של עד כ-0.8%, בעוד שברבעון השלישי אומדן הצמיחה עמד על כ-2% ■ ב-2015 כולה הכלכלה התרחבה בקצב של 2.4% ■ הצריכה הפרטית גדלה ב-2.2% ברבעון הרביעי, נמוך מהאומדן ברבעון השלישי

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

כלכלת ארה"ב התרחבה בקצב של 0.7% ברבעון הרביעי של 2015, כך עולה מנתוני התמ"ג שפרסם היום (ו') הממשל האמריקאי. התחזיות המוקדמות בשוק עמדו על קצב צמיחה של עד כ-0.8%, לאחר שברבעון השלישי קצב הצמיחה השנתי עמד על 2%. בשיעור שנתי הכלכלה האמריקאית התרחבה בקצב של 2.4% אשתקד, זו השנה השנייה ברציפות.

מהנתונים עולה כי צמיחה איטית בהיקף הצריכה הפרטית, ירידה ביצוא וירידה במלאים העסקיים, היו בין הגורמים המרכזיים שהובילו להאטה בצמיחה ברבעון הרביעי. על כך יש להוסיף גם את התחזקות הדולר וההאטה בסין וביתר השווקים המתעוררים. 

נתוני התמ"ג מצביעים על כך שהצריכה הפרטית, המהווה כ-70% מהכלכלה האמריקאית, צמחה בקצב שנתי של 2.2% ברבעון האחרון של 2015, ירידה לעומת קצב צמיחה של 3% בצריכה הפרטית ברבעון השלישי של השנה. זו למעשה הסיבה המרכזית לירידה בתמ"ג. הצרכנים אומנם צימצמו את ההוצאות על מוצרים גדולים ויקרים כגון כלי רכב, אך מצד שני משקי הבית נהנו מירידה במחירי הדלק והמזון. האינפלציה הנגזרת ממדד ה-PCE ׁ(מדד המבוסס על הצריכה הפרטית) ירדה ל-0.1% בקצב שנתי, לעומת 1.3% ברבעון השלישי של השנה, הרבה מתחת ליעד של 2% שהציב הפד.

היצוא האמריקאי ירד בקצב של 2.5% ברבעון הרביעי אשתקד, בעוד היבוא גדל בשיעור של 1.1%. 

עוד עולה מנתוני הממשל כי גם העסקים הפחיתו את קצב ההשקעות שלהם ברבעון הרביעי. ההוצאות על ציוד נפלו ב-5.3% ברבעון הנועל של השנה, זו הירידה השלישית ברציפות. ההוצאות בתשתיות ירדו בשיעור של 1.8%, בעוד השווי של המלאים העסקיים ירד ל-68.6 מיליארד דולר לעומת 85.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי אשתקד.