סקר בגרמניה: 40% מעוניינים בהתפטרות מרקל לנוכח משבר הפליטים

הציבור הגרמני חלוק בנוגע לאופן שבו יש לטפל במשבר. 45% מהנשאלים בסקר, שנערך כשנה לפני הבחירות בגרמניה, השיבו כי המשבר אינו מהווה סיבה מוצדקת לפרישת הקנצלרית

אנגלה מרקל / צלם: רויטרס
אנגלה מרקל / צלם: רויטרס

40% מהגרמנים רוצים שהקנצלרית, אנגלה מרקל, תתפטר מתפקידה בעקבות המדיניות שלה בנושא הפליטים - כך עולה מסקר חדש בגרמניה, שפורסם היום (שישי), כשנה לפני הבחירות במדינה. עם זאת, 45.2% מבין הנשאלים בסקר השיבו כי אינם מאמינים שזו סיבה מוצדקת שבגללה הקנצלרית צריכה לפרוש. 2,047 בני אדם השתתפו בסקר שנערך על ידי חברת הסקרים הגרמנית "Insa".

בקרב הציבור הגרמני ישנה מחלוקת על האופן שבו יש לטפל במשבר המהגרים החמור הפוקד את אירופה. גרמניה קלטה בשנה האחרונה יותר ממיליון מבקשי מקלט, כ-430 אלף מהם סורים, הממשיכים לזרום לאירופה.

מרקל עומדת בפני לחצים גדולים גם במערכת הפוליטית ב ברלין . הקנצלרית נותרה כמעט לבדה בעמדתה המקבלת כלפי ה פליטים , בזמן שמנהיגים אחרים באיחוד האירופי ממשיכים להשמיע את קולם ולהתנגד למדיניותה. רק לאחרונה הודיעו שבדיה ודנמרק כי הן מקשיחות את מדיניותן כלפי המהגרים.

אתמול הסכימה גם הממשלה בגרמניה להקשיח את חוקי ההגירה במדינה. שר האוצר, זיגמר גבריאל, אמר כי הצעדים החדשים כוללים איסור של שנתיים לאיחוד משפחות לפליטים שזכו להגנה מצומצמת. הוא הוסיף כי גרמניה מעוניינת בהאצת גירוש הפליטים שלא אושרה בקשתם לקבלת מקלט.

מרקל הצהירה היום כי יש לקדם במהירות יישום עסקה בין טורקיה לאיחוד האירופי, שכוללת התחייבות מצד טורקיה למנוע כניסת פליטים למדינות האיחוד בתמורה לשלושה מיליארד אירו. זאת בתום פגישה עם ראש ממשלת איטליה, מתאו רנצי, שמדינתו מנעה את יישום העסקה. "כמובן שדיברנו על שאלת הפליטים ועל העסקה עם טורקיה, שחייבת לצאת לפועל במהירות כדי שנוכל להתקדם", הדגישה מרקל.

בשבוע שעבר דנו הקנצלרית וראש ממשלת טורקיה , אחמט דאווטאולו, בריסון גל הפליטים המגיע ברובו לאירופה דרך טורקיה והים התיכון. בפגישה שהתקיימה בברלין נכחו שרי הפנים, החוץ, ההגנה והכלכלה של שתי המדינות. בסיום הפגישה, אמרה מרקל כי השיגה מטורקיה הבטחה ש"תעשה הכול" כדי לקטוע את זרם המהגרים העושים את דרכם ליבשת, ובכך להפחית את כמות בקשות המקלט המתקבלות באיחוד האירופי.

במסיבת עיתונאים משותפת ציין דאווטאולו כי בעת הזו ישנם יותר משני מיליון פליטים מסוריה בטורקיה. לדבריו, ארצו תעשה כמיטב יכולתה כדי להפחית את כמות המהגרים הבלתי חוקיים המצליחים לעבור לאירופה, אך תמשיך במדיניות "הדלת הפתוחה" שלה כלפי מבקשי מקלט הנמלטים ממלחמת האזרחים בסוריה.