פנייה לרשות ההגבלים בארה"ב: מיזוג טבע-אלרגן מסוכן לתחרות

ארגון AAI הפועל למען תחרות עסקית הוגנת פנה ל-FTC בטענה שלמיזוג המוצע עלולות להיות השלכות שליליות מרחיקות לכת על התחרות בתחום התרופות הגנריות

תרופות / צילום: איל יצהר
תרופות / צילום: איל יצהר

מכון ההגבלים העסקיים (AAI) בארה"ב, ארגון הפועל לקידות תחרות עסקית הוגנת, פנה שלשום (ה') במכתב ללשכת הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC), בנוגע למיזוג הצפוי בין טבע לאלרגן.

במכתב, הממוען ליו"רית ה-FTC, אדית רמירז, נכתב: ה-AAI כותב כדי להביע את השקפתו בנוגע למיזוג המוצע בין חברות התרופות טבע ואלרגן. העסקה נמצאת כרגע תחת בדיקה של ה-FTC. ל-AAI היסטוריה ארוכה של הגנה על תחרות בשרשרת האספקה של תחום הבריאות. הפעילות כוללת הופעות בקונגרס, חוות דעת ופרשנויות על תחרות, לרבות בנוגע למיזוגים בתחומי התרופות, בתי החולים וביטוחי הבריאות.

מכתב זה, המבוסס על מידע הזמין לציבור, מעריך את ההשפעות הצפויות על התחרות כתוצאה מהמיזוג המוצע, והשלכותיו על טובתו של הצרכן בארה"ב. ההשפעות השליליות הפוטנציאליות עלולות להיות מרחיקות לכת, היות שהחברות המוכרות תרופות גנריות פועלות תוך מידה רבה של תחרות בשוקי התרופות וממלאות תפקיד תחרותי חשוב בכך שהן משווקות תופות מרשם במחירים השווים לכל נפש. 

כל הפחתה או הגבלה של ההשפעה התחרותית שיש לחברות התרופות הגנריות טומנת אפוא בחובה תוצאות שליליות ניכרות, כך כותב ה-AAI.

הארגון מביא במכתבו רקע על המיזוג הצפוי, האמור לאחד לדבריו בין חברת הגנריקה הגדולה בעולם עם אלרגן, מתחרה חשובה שהיא כעת מספר שלוש בעולם במכירות תרופות גנריות. שתי החברות הן תוצרים של מיזוגים קודמים, נכתב. ההיסטוריה של טבע כוללת מיזוגים רבים שתרמו למעמדה המוביל כיום בתעשיית התרופות הגנריות. בניגוד לכך, מעמדה של אלרגן כבר היה מבוסס לפני מיזוגה עם אקטביס ב-2015. עם זאת, מעמדה של אקטביס כספקית תרופות גנריות נסק בעקבות רצף מהיר של מיזוגים, דברי AAI.     

מטבע נמסר בתגובה: "כפי שאף עולה מהמכתב האמור, ה-AAI עצמו מכיר בכך שתעשיית התרופות הגנריות אינה ריכוזית. רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן על ידי טבע תאפשר לחברה המשותפת להתחרות באפקטיביות רבה יותר בשוק באמצעות הפחתת עלויות וכן להעמיק עוד יותר את מחויבות החברה בפיתוח תרופות יצירתיות, אשר ייטיבו עם הצרכנים של תרופות גנריות ברחבי העולם. טבע עובדת בשיתוף פעולה מלא עם ה-FTC, לה ניסיון רב בתעשיות התרופות, ואשר מצוידת בכל האמצעים והכלים לשמירה על האינטרסים של הצרכנים".