מזכ"ל האו"ם באן קי-מון: "ישראל, אל תירי בשליח"

במאמר ב"ניו-יורק טיימס" כותב המזכ"ל: "ישראל מוסיפה להרחיב את ההתנחלויות... ובה בעת, לאלפי בתים פלסטיניים בגדה המערבית נשקפת סכנת הריסה בגלל הגבלות שלכאורה הן חוקיות אך בפועל הן נובעות מאפליה"

באן קי-מון / צלם: רויטרס
באן קי-מון / צלם: רויטרס

ישראל, אל תירי בי, אני רק השליח - זו תמצית פנייתו הפומבית של מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, לממשלת ישראל, ובמיוחד לראשה, בנימין נתניהו, במאמר דעה ב"ניו-יורק טיימס", שמתפרסם היום (ב'). במאמר מביע באן קי-מון דאגה מהצהרות של שרים בכירים בישראל, שקוראים לזנוח את הפתרון של שתי מדינות.

הרקע: בדיון על המזה"ת במועצת הביטחון בשבוע שעבר, יצא המזכ"ל בהגנה חסרת תקדים על הטרור הפלסטיני ואמר, בין היתר, כי "הטבע האנושי מגיב על כיבוש". כדבריו אז: "התסכול הפלסטיני הולך וגובר תחת נטל של 50 שנות כיבוש ושיתוקו של תהליך השלום... יש שמותחים עליי ביקורת מפני שאני מצביע על אמת שאי אפשר לחלוק עליה. אך, כפי שלמדנו מעמים תחת כיבוש במרוצת הדורות, הטבע האנושי מגיב על כיבוש, וכיבוש משמש לעיתים קרובות חממה למשטמה ולקיצוניות".

הדברים עוררו זעם רב בירושלים ונתניהו אמר, זמן קצר לאחר הדיון במועצה, כי דברי המזכ"ל "נותנים רוח גבית לטרור". הוא הוסיף: "הרוצחים הפלסטיניים... רוצים להשמיד מדינה... ולרצוח יהודים באשר הם... ההאו"ם איבד מזמן את הנייטרליות שלו ואת כוחו המוסרי ודברי המזכ"ל אינם משפרים את מצבו".

מאמרו של באן קי-מון ב"טיימס" היום הוא תגובה על ביקורתם של נתניהו וישראלים אחרים. "... בשבוע שעבר, הצבעתי על אמת פשוטה: ההיסטוריה מוכיחה שאנשים תמיד יתנגדו לכיבוש", הוא כותב. "היו כאלה שניסו לירות בשליח ועיוותו את דברי כדי ליצור צידוק מסולף לאלימות. הדקירות, הדריסות והתקפות אחרות של פלסטינים נגד אזרחים ישראליים ראויות לגינוי, וכך גם ההסתה לאלימות שמפארת רוצחים".

"שום דבר אינו מצדיק טרור", מדגיש הדיפלומט הדרום-קוריאני במאמרו. "אני מגנה את הטרור באופן מוחלט. אבל אין להעלות על הדעת, שצעדים ביטחוניים לבדם ישימו קץ לאלימות. כפי שהזהרתי במועצת הביטחון בשבוע שעבר, התסכול והבעות המחאה של הפלסטינים הולכים וגדלים תחת נטל משקלו של כיבוש בן מחצית המאה. התעלמות מכך לא תגרום לבעיה להיעלם. איש אינו יכול להכחיש, שהמציאות היום-יומית של הכיבוש מחוללת כעס ויאוש, ואלה מצידם נותנים דחיפה לאלימות ולקיצוניות וחותרים תחת כל תקווה להשגת פתרון של שתי מדינות באמצעות מו"מ".

באן קי-מון ציין, שההתנחלויות מוסיפות להתרחב: "בשבוע שעבר אישרה הממשלה תכניות לבניית 150 בתים חדשים בהתנחלויות בלתי-חוקיות בגדה המערבית הכבושה. בחודש שעבר, הכריזו השלטונות על שטח של כ-1,500 דונם כ'אדמת מדינה', מעמד שמוביל בדרך כלל לניצול השטח באופן אקסקלוסיבי בידי המתנחלים".

"בה בעת, לאלפי בתים פלסטיניים בגדה המערבית נשקפת סכנת הריסה בגלל מגבלות שלכאורה הן חוקיות, אך בפועל הן נובעות מאפליה", מוסיף המזכ"ל. "הפלסטינים, במיוחד הצעירים, מאבדים תקווה לנוכח מה שנראה ככיבוש קשה, משפיל וללא סוף. בעת ובעונה אחת, הישראלים סובלים מהתקפות כמעט יום-יומיות והם מאבדים תקווה ששלום עם הפלסטינים אכן יושג אי פעם".

"תמיד אתייצב נגד אלה שקוראים תיגר על זכות הקיום של ישראל, בדיוק כפי שתמיד אגן על זכות הפלסטינים למדינה משלהם", מדגיש באן קי-מון. "לכן, אני חושש כל כך שאנו מגיעים לנקודת אל-חזור במאמצים להשגת פתרון של שתי מדינות. אני מוטרד מהצהרות של שרים בכירים בממשלת ישראל, שקוראים לזנוח את המאמצים להשגת פתרון כזה".

"קיפאון צופן בחובו סיכונים חמורים לשני הצדדים", מזהיר מזכ"ל האו"ם. "המשך הגל הקטלני של טרור ומעשי הרג; התמוטטות הרשות הפלסטינית; התגברות הבידוד הבינלאומי של ישראל והלחץ עליה; ושחיקת המסד המוסרי החברתי של הישראלים והפלסטינים, ששוב אינם מסוגלים לחוש את הצער והכאב של הצד האחר".

"ספיגת ביקורת על האו"ם - או ההתקפות עליי - הן חלק מהתפקיד", הוא אומר. "אך כאשר דאגות מקווי מדיניות קצרי רואי או פגומי מוסר, דאגות שיוצאות מעומק הלב, מגיעות ממקורות רבים כל כך, לרבות מידידיה של ישראל, ישראל צריכה להבין שהמשך ההתקפות על מבקריה - כולם בעלי כוונות טובות - אינו יכול לשמש מסד למדיניות בת קיום".

"כל אחד ראשי לבחור מה מוצא חן ולא מוצא חן בעיניו בנאומים אלה או אחרים", אומר המזכ"ל. "אך הגיע הזמן שהישראלים, הפלסטינים והקהיליה הבינלאומית יקראו את הכתובת על הקיר: הסטטוס-קו אינו בר קיום. כיבוש ללא קץ של עם אחר חותר תחת עתידם של הישראלים והפלסטינים גם יחד".

בתגובה על המאמר, אמר הבוקר שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, כי "מכונת ההסתה הפלסטינית מייצרת טרור, ובדבריו מייצר מזכ"ל או"ם לגיטימציה לטרור... אין צידוק לרצח של נשים בבתיהן לעיני ילדיהן", אמר השגריר.

לדבריו, המזכ"ל בוחר להתעלם מהמציאות במדינת ישראל ובמקום לגבות את ישראל במאבקה נגד הטרור הפלסטיני, באן קי-מון בוחר לגבות את הפלסטינים שמסיתים לטרור. "תפקיד או"ם הוא להיאבק בטרור, לא לעודדו", אמר דנון.