תעודות הסל בראייה כפולה

מבט קצת אחר על תעודות הסל שאמורות לעקוב או להגן עלינו ■ תעודות סל – יתרונות וחסרונות

מניות (2) / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מניות (2) / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

השבוע נעסוק במשהו שונה מן הרגיל. לא עוד מבט משולב, פונדמנטלי-טכני, על נכס במגמה, או מבט על סוגיה מאיימת של מקרו כלכלה. הפעם נעסוק במשהו הדומה לראייה כפולה. מהות, ומה שתמונת הראי שלה משקפת, וזאת במסגרת הכלים הפופולאריים ביותר להשקעה היום: תעודות הסל.

אין ספק שסוג זה של "קרנות-נאמנות-דינאמיות" הפך להיות הכלי שבו כל מנהל כספים זוטר או בכיר יכול להביע בקלות אין קץ את דעתו על השוק, הסחורה, המטבע, אגרות החוב, או קומבינציה מחשבתית מופלאה שלהם.

חסל סדר התרכזות יתרה במניות הספציפיות, או בנגזרים ממונפים מסוכנים, ככלים יחידים של מסחר תוך-יומי. עכשיו ניתן לסחור כמעט בכל דבר, כל הזמן, והיפוכו. "היפוכו"? כן, גם זה קרה, וקורה כבר זמן די רב. ניתן להביע דעה גם על הצד היורד של הדברים, ולא רק כאשר הם נמצאים במגמה חיובית. שינוי די דרמטי של השנים האחרונות.

וזהו בדיוק הנושא של היום, כאשר אני מביא בפניכם את תעודת הסל העיקרית לייצוג אחד המדדים החשובים ביותר בארה"ב, מדד הדאו ג'ונס התעשייתי, ותעודת הסל המועדפת על אלו הרוצים לקחת חלק ברווחים הניתנים להיעשות, במידה והמדד אכן נמצא במגמה יורדת.

הנה הגרף המשולב השבועי של שתיהן:

משה שלום דאו 02-02
 משה שלום דאו 02-02

העמודות הכחולים מייצגות את תעודת ה-Long, דהיינו זו שתהיה מורווחת במידה והמדד יעלה (DIA), והעמודות האדומות מייצגות, כמובן, את התעודה ההפוכה (DOG), הנהנית ממדד יורד. מייד ניתן להבחין בעובדה פשוטה למדי: אין כאן תמונה ראי מדויקת לחלוטין.

הכיוון הכללי אכן פועל בהגיון המצופה, אבל העוצמה, ונראה שגם רמות המחיר ונקודות הכניסה הנובעות משיטת מסחר זהה, יהיו שונות. יש לומר מייד: תעודות הסל אינן חייבות להיות מבוססות על אותו נכס בסיס על מנת להיות מוגדרות כהפוכות זו לזו.

למה הכוונה? הבה נניח שתעודת סל על מדד מניות אכן תשקיע בהתאם למשקל הנדרש במניות המרכיבות את המדד כאשר תעודת הסל ההפוכה דווקא תיקח ככנס בסיס חוזה סינטטי של אופציות, או חוזים עתידיים. ברור השוני הנובע מכך. כמו כן, שיטת חישוב של שער התעודה יכול להיקבע ביחס לרמת מחיר רחוקה (במקרה של תעודת השורט) ולאו דווקא להכיל נכס בסיס ממשי, והשינוי יעשה על פי שיטת חישוב תלוית-אחוז גרידא.

תחילה, הבה נציג את הנקודות העיקריות מן הגרף:

■ העוקב במדויק יבחין שתעודת השלילה מפגרת בנר אחד בכניסה על פי חציית ממוצעים נעים (1 סגול).
■ למרות שתעודת החיוב הגיעה לאותה תמיכה היסטורית מסוף 2014, תעודת השלילה מפגרת די הרבה בביצועיה מול מה שהיה שערה אז (2 סגול).
■ תאוצת התנועה, המיוצגת על ידי היסטוגרמת ה-MACD, שונה בהרבה בשני התעודות, ומראה כמה החישוב של ערכי התעודות שונה בקצב, ובעוצמה (3) סגול).
■ ולבסוף, הדבר המעניין יותר את כולם, והבולט ביותר: ההפסד של המשקיע בתעודה החיובית, מן השיא ועד התחתית האחרונה, הסתכם ב-17.3%, כאשר הרווח באחזקת התעודה השלילית היה גבוה בהרבה, והסתכם ב-24.2% (4 סגול).

מכל המוצג, והנאמר, וכיוון שאני מאמין שאנו נכנסים לתקופה של תנודתיות גדולה, עלינו לסגל לעצמנו הרגל אחד חשוב: לבדוק את הגדרת התעודות שבה אנו משקיעים, ולבחון את הביצועים ההיסטוריים שלהן. זאת, כאשר, מן הניסיון שלי, יש לחקור יותר את תעודות השורט מאלו הנהנות מתנועה חיובית בנכסים.

ככל שהתעודות מרוחקות בהגדרתן מנכס הבסיס המיידי, למשל מאחזקת המניות המרכיבות את המדד, כך יהיו השלכות קשות על התאמה בביצועים שלהן מן הביצועים של הנכס עצמו, ויותר חשוב, מן המצופה על ידנו. כל הנאמר כאן על תעודות חו"ל ישים על תעשיית תעודות הסל הישראליות כאשר על שלנו יש להוסיף את עניין הזמינות, והנזילות, המכביד, לעיתים, לבצע כניסה, ובמיוחד יציאה, נוחה מהן.

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com .

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.