הושלמה העסקה: מנורה מבטחים מחזיקה 30% מאמפא קפיטל

קבוצת הביטוח שילמה 63.4 מיליון שקל תמורת 9% מהמניות שבידי החברה-האם אמפא ותמורת הקצאת מניות ■ העסקה משקפת לחברה שווי של 180 מיליון שקל

ארי קלמן / צילום: תמר מצפי
ארי קלמן / צילום: תמר מצפי

כחודש לאחר שהשלימה מו"מ ארוך וחתמה על הסכם מחייב מול קבוצת אמפא של שלומי פוגל והאחים נקש, השלימה קבוצת מנורה מבטחים הציבורית, שבניהולו של ארי קלמן, את כניסתה לבעלות על חברה בתחום האשראי החוץ-בנקאי - אמפא קפיטל.

מנורה מבטחים  החזקות הודיעה היום לבורסה, כי לאחר שהתקבל אישור הרשות להגבלים עסקיים, השלימה קבוצת הביטוח והפנסיה את רכישת 30% ממניות חברת אמפא קפיטל, שהנה חברה פרטית העוסקת במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים ובניכיון צ'קים דחויים, בתמורה לכ-63.5 מיליון שקל כנגד הקצאת מניות בחברה.

על פי הודעות הצדדים, היקף העסקה משקף לאמפא קפיטל שווי של כ-180 מיליון שקל. עם זאת, הסכום הסופי של העסקה "כפוף להתאמת מחיר מסוימת כלפי מטה בלבד, בהתבסס על התוצאות הכספיות של אמפא קפיטל לשנת 2015".

בכך צפויה מנורה מבטחים, מקבוצות הביטוח והפיננסים הגדולות במשק, להיכנס לתחום האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, וזאת בהמשך לפעילות השקעות ענפה שהיא מנהלת, ובכללה גם פעילות מתן אשראי פרטי לחברות גדולות. זאת, לצד עסקאות אשראי מעניינות נוספות שהקבוצה קידמה לאחרונה, ושבמסגרתן רכשה תיק משכנתאות ממזרחי טפחות, ו-45% מהמימון שהעמיד בנק דיסקונט לפרויקט התחנה המרכזית החדשה בת"א.

לדברי קלמן, "החיבור בין מנורה מבטחים לאמפא קפיטל הוא חיבור מנצח שעולה בקנה אחד עם מדיניות הקבוצה להרחיב את בסיס פעילותה לתחומים נוספים, ובכלל זה, לתחום מתן האשראי לעסקים".

כאמור, מנורה מבטחים רכשה מאמפא מניות אמפא קפיטל, וכן הזרימה לחברה כסף כנגד הקצאת מניות. על פי הודעות קודמות של החברות, מתוך התשלום הכולל עבור ה-30% ממניות אמפא קפיטל, סך של כ-19.8 מיליון שקל שולם לקבוצת אמפא במועד השלמת העסקה, כנגד כ-9% ממניות אמפא קפיטל שהיא מכרה למנורה מבטחים, והיתרה - כ-43.8 מיליון שקל - הועברה לאמפא קפיטל עצמה כנגד הקצאת מניות.

כמו כן, על סמך דיווחים קודמים, למנורה מבטחים ניתנה אופציית call לרכישת עוד 10% ממניות אמפא קפיטל. השלמת העסקה תלויה, בין היתר, בקבלת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים.

אמפא קפיטל נוסדה ב-1967, כחטיבת מימון חוץ-בנקאי של הבנק לפיתוח התעשייה. יו"ר החברה הוא שלומי פוגל, והמנכ"ל הוא רו"ח רן שלו, שמחזיק כיום ב-3% ממניותיה (היתרה בבעלות קבוצת אמפא). לדברי פוגל, "השותפות עם מנורה מבטחים היא צעד אסטרטגי לפיתוחה של החברה, ובמיוחד בתקופה שבה השינוי הגלובלי במגוון המממנים ושיטות המימון יוצרים לאמפא קפיטל הזדמנויות בשוק המקומי והעולמי".

לא מדובר בעסקה ראשונה של ענף הביטוח המקומי בתחום האשראי החוץ-בנקאי לעסקים קטנים ובינוניים. קדמה לה בין היתר ההשקעה של מיטב דש בפנינסולה, ועסקאות אלו נעשות כחלק מהמגמה של כלל הגופים המוסדיים להרחיב את פעילותם בתחומי המימון החוץ-בנקאיים. בשנים האחרונות נדרשים המוסדיים למצוא אפיקי השקעה שיניבו תשואה נאה למול הריביות האפסיות, וזאת בשעה שהיקף הכספים המנוהלים על-ידיהם הולך וגדל בקצב גבוה.