מחוקקים ומועמדים לנשיאות בארה"ב בהתקפה על BDS

סנטור רפובליקני יזם הצעת חוק שתאפשר לסמן מוצרים מהגדה כתוצרת ישראל לצורך יצוא לארה"ב ■ מרקו רוביו, מתמודד רפובליקני על הנשיאות, יזם הצעת חוק שמביעה התנגדות למדיניות האיחוד האירופי על סימון מוצרים מהגדה ■ מתמודד רפובליקני נוסף, ג'ון קייסיק, קורא לממשל אובמה: "הפסיקו לבקר את ישראל באופן פומבי כל-כך" 

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

שני מחוקקים רפובליקנים בארה"ב - הסנטורים טום קוטון ומרקו רוביו, שמתמודד על מועמדות מפלגתו לנשיאות - יזמו הצעות חקיקה נפרדות נגד האיסור לסמן מוצרים מהגדה כתוצרת ישראל. במקביל, קרא מושל מדינת אוהיו, ג'ון קייסיק, לממשל אובמה להפסיק "לבקר את ישראל באופן פומבי כל-כך". גם קייסיק רץ לנשיאות.

על פי יזמת החקיקה של קוטון, שהונחה על שולחן הסנט ב-1 בפברואר, יהיה אפשר לסמן מוצרים שמקורם בגדה וברצועת עזה כ"תוצרת ישראל" או בסימונים אחרים שכוללים את המילה "ישראל". נוסח הצעת החוק מדגיש: "שר האוצר, שר החוץ, השר לביטחון המולדת או כל פקיד ממשלה רלוונטי אחר (בממשל האמריקאי) לא יוכל לאסור שימוש בסימונים אלה על מוצרים (מהגדה והמרצועה) שמיוצאים לארה"ב".

קוטון אמר, כי יזמת החוק שלו נועדה להאבק במאמץ גלובלי "לשלול לגיטימציה מישראל". אם הצעת החוק תאושר, היא תמחק בבת-אחת מדיניות ממשלית בת עשרות שנים שאוסרת לסמן מוצרים מהגדה שמיוצאים לארה"ב כ"תוצרת ישראל". למעשה, משמעות החקיקה היא מחיקת הקו הירוק והפיכת כל הגדה המערבית לחלק מישראל, בברכת הממשל. בכל זאת, הסיכויים לכך קטנים, על פי האתר למעקב אחר יוזמות חקיקה GovTrack.us. פרשנות באתר "האפינגטון פוסט" מציינת, כי אין כל ודאות לכך שקוטון, אחד מהחוקקים הכי שנויים במחלוקת על גבעת הקפיטול, יצליח גייס מספיק תומכים, אפילו רפובליקנים, ליזמה שלו, ובכל מקרה, אין ספק שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, יטיל וטו על הצעת חוק כזו.

למעשה, ממשל אובמה מתנגד בעקביות לכל ניסיון לכרוך יחדיו את הגדה ואת ישראל בגבולות שלפני 67. בנובמבר אשתקד, גינו מחוקקים אמריקאיים את החלטת האיחוד האירופי שאוסרת שימוש במילים "מתוצרת ישראל" לסימון מוצרים מהגדה שמיוצאים לאירופה. דוברי הממשל הזדרזו להזכיר, שבספר החוקים של ארה"ב ישנו חוק כמעט זהה, שנכנס לתוקף ב-1995. ואכן, אחרי חודשיים, ב-23 בינואר, פרסם הממשל הנחיית תזכורת, ש"אין זה קביל" להשתמש במילים "תוצרת ישראל" לסימון מוצרים מהגדה שמשווקים בארה"ב.

בעקבות סערה שהתחוללה בישראל בגלל ה"תזכורת" הזו, אמר דובר משרד החוץ האמריקאי, מארק טונר, בשבוע שעבר, כי ההחלטה לפרסם מחדש את הוראת החוק התקבלה בעקבות קובלנות שלפיהן כמה מוצרים מהגדה, שיוצאו לארה"ב, נמכרים עם תגיות סימון שגויות. הוא ציין, שהנחיית התזכורת אינה מצביע על שינוי במדיניות האמריקאית ואינה מבשרת על גישה חדשה לגבי אכיפת התקנות הקיימות. הדובר אמר, כי ארה"ב אינו מבחינה בין מוצרים שיוצרו בהתנחלויות לבין מוצרים שמקורם במקומות אחרים בגדה המערבית והדגיש כי פרסום הצו אינו משקף חרם על ישראל. "מדינות רבות דורשות סימון כזה של מוצרים", לדבריו.

הוא נמנע מלציין מה היו השגיאות בסימון המוצרים מהגדה, אך לדברי העיתון היהודי המשפיע "פורוורד", יצרנים ישראלים בגדה, שמייצאים לארה"ב, מסמנים במכוון את מוצריהם כ"תוצרת ישראל". העיתון מביא כדוגמה את היינן עמיחי לוריא, הבעלים של יקב שילה, שמייצא את ינותיו לארה"ב עם סימון "תוצרת ישראל", אע"פ שהיקב שלו ממוקם בהתנחלות מעלה לבונה בשומרון.

 

"יש לכם בעיות עם הישראלים? תגידו להם, אבל בשיחות פרטיות"

בנפרד, יוזם הסנטור רוביו חקיקה שמביעה מורת רוח מהחלת חוק סימון המוצרים של האיחוד האירופי על מוצרים מהגדה המערבית. מדובר ב"החלטה" של הסנט (כלומר הצהרה שמביעה את רוח הסנט אך אינה כוללת צעדי אכיפה). ההחלטה מביעה התנגדות לדרישת האירופים לחייב סימון מוצרים מהגדה במילים "מתוצרת ישראל" ולכל צעדים פוליטיים של חרם, משיכת השקעות וסנקציות נגד ישראל.

המושל קייסיק, שזוכה בשיעורי תמיכה נמוכים בקמפיין שלו לזכות במועמדות הרפובליקנית לנשיאות, מתח אתמול ביקורת קשה על ממשל אובמה בגין יחסו לישראל והגן על עמדות ישראל כלפי הפלסטינים. בעיקר יצאה חמתו על הלבנת פני ישראל ברבים. "אל תמתחו עליהם ביקורת לעיני המצלמות", אמר קייסיק. "אם אני רוצה להטיף מוסר לילדיי, אינני עושה לעיני אנשים אחרים. אם אני מגלה נטיה לעשות זאת, הילדים מבהירים מיד את מורת רוחם. הוא הדין בישראלים. יש לכם בעיות עם הישראלים? תגידו להם, אבל בשיחות פרטיות".

קייסיק הגן על הבניה בהתנחלויות: "מדוע הישראלים בונים דירות נוספות? מפני שמדובר בשטח; מדובר בביטחון. אני לעולם לא אפגע בביטחונה של המדינה הזו. אף פעם".

"ישראל כבר החזירה הרבה שטחים", המשיך המושל. "הם החזירו את עזה, ומה יצא להם מזה? (הפלסטינים) משגרים את כל מה שיש להם לעבר ישראל. אינני יודע איך להגיע לפיתרון של שתי מדינות כאשר (הפלסטינים) נכנסים לך למדינה ודוקרים את אזרחיה. אני אומר: הכירו במדינת ישראל, תערבו לביטחונה באופן קבוע". לדבריו, לעולם לא יהיה שלום קבע וישראל צריכה לשאוף ליציבות.